Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Hur mycket ( % ) E85 jag skulle behöva blanda in i 95-oktan för att det skulle motsvara 98-oktanig?

bara nyfiken...
av rider
Nu är detta ett gammalt debattämne men som ny medlem här så såg jag den precis och kände mej tvungen att komentera detta angående E85,, nu är jag ingen expert men efter att ha kört en Hoj (1100 med turbo egenhändigt ihopsnickrad, 262 pållar på driven) på E85 en längre tid och har en granne som kör sin väldigt potenta 850R,( Autotek trimmad, steg 4) på E85 så har jag inget annat än positiva saker att säga, nja, kanske lite mera trögstartat i kall väderlek. Grannen har nu kört 8900 mil med etanol i tanken och den går som en dröm.
Jag har nu själv beställt en box kallad "Flextek", samma som grannens och skall utvärdera denna skapelse på min egen kärra (850T-5 autotek steg 3).
Men jag säger det att för och plocka effekt är E85 vida överlägset handelsbensin i alla former men då ryker bränsleekonomin åt helsike :D
Mvh Rider
av *pettson*
CarMan skrev:
dormen1 skrev:jag har kört på 75-80% i över ett år utan några problem med min 850 GLT.
men visst sparar man ett par kronor milen!
du kan ju söka lite på lite olika forum (jag orkar inte dra allt igen) så inser du snart att du inte ska blanda såkraftigt, eller sluta helt.

hur kan du tjäna en enda krona/ mil? du åker ju bland anat på att byta olja o filter oftare!
men du nu börjar det bli lite krångligt här nu med varningarna..
först av allt..
Ventilerna i motorerna är domsamma
ventilsätena är domsamma
SLANGAR är domsamma.. men enligt volvo löses dom upp. Enligt slangtillverkaren så klarar dom etanol utan problems och SÄLJS FÖR etanol på eftermarknaden. Förklara det?
I övrigt så spridarna klarar det hela med glans. dock finns alltid risk för oxidering av ämnen som finns i bensinen.
Problemet är motoroljan som ska bytas oftare och som i övrigt om man nu kör korta sträckor blir ättiksyra fylld. Så korta intervaller på oljan alltså.
Bilar för Etanol har en ädelstålstank för risken för statisk elektricitet.
Bilar för blandtankning har ädelstålstanken OCH Två pumpar så att det blandas kontinuerligt i tanken.
Att volvo valt att köpa fords motor till etanolen är för att dom kommit längst i reningen av densamma. Ford valde motsvarande turbofemman för att volvo kommit längre med den som renad turbomotor ..
Vad gäller att tjäna bränslepengar så är det hugget som stucket..
Energi innerhållet är som bekant lägre.. tändningen går upp för att kompensera. Dom som tjänar är dom som kör chippade turbobilar eftersom laddtrycket kan hållas högre. Att tjäna pengar på nåt annat än blandtankning tror jag inte på. Inte förräns man har programvara i bilen som nyttjar det etanolen ger.
Användarvisningsbild
av oaka
Tar slangarna inte skada av 95 oktanig bensin oxå?
Med tanke på att det blandas 5-10% E85 i 95.
Okq8 har ju gjort det rätt länge med sin bensin.

Eller är det så lite så det ej tar nån skada?
Fast o andra sidan så skulle ju slanggummit iaf gå sönder för tål det inte etanol så gör det ju inte det..
av *pettson*
CarMan skrev:
Busta_Hymen skrev:Ah, ok..!! Jag borde naturligtvis läst vad det handlade om innan jag uttalade mig, men jag är ju lite lat av naturen ;) Det är klart, ren etanol utan nån som helst smörjande tillsats kan väl inte vara bra för pumpar m.m. I spolarvätska finns ju tillsatser för det ändamålet, har för mig att det är isopropanol. Lovar att vara lite mer uppmärksam nästa gång innan jag skriver nåt!

F.ö.... Tack alla för ett grymt forum, det är kul att så många engagerar sig! Har fått många kostnadsbesparande tips här =)
undrar varför man överhuvud taget vill ha etanol som spolvätska?
nu ska jag inte vara näsvis och inte elak.. men nu hackar jag på dej igen.... ETANOL är en beståndsdel i spolarvätska..
Om du tar etanol (vandlig dricksprit) tillsätter lite isopropanol för stinget och några tensider samt då nån parfym så får du din spolarvätska..
Förr hade vi i sverige en väldigt bra spolarvätska som hette yksi som var nåt finskt.. den var ofärgad och otrolig på att tvätta rent. Det visade sej att den var METANOL och diverse saker samt då att hangarounds till systembolaget nyttjade den flitigt och dog som flugor..
Så därav att vi har etanol idag..
Användarvisningsbild
av Funk
Max 5% tillsatsämnen i vanlig handelsbensin är det väl, och det maxar dom säkert för att fixa kondensproblem i sina tankar, samt att det är skattemässigt fördelaktigt för bensinbolagen..
Men den smörjande och "infettande" effekten av bensin minskar säkerligen radikalt vid hög inblandning.

Ett tänkbart problem är väl att etanolen är vattenbärande och därmed utsätter delar av bränslesystemet för potentiell rost. Ett annat är väl vissa bindemedel i packningar och tätningar tål etanol sämre än bensinen. Det handlar egentligen inte om att etanol är mer agressivt än bensin, det är bara ett annat lösningmedel helt enkelt..

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:
Max 5% tillsatsämnen i vanlig handelsbensin är det väl, och det maxar dom säkert för att fixa kondensproblem i sina tankar, samt att det är skattemässigt fördelaktigt för bensinbolagen..
Men den smörjande och "infettande" effekten av bensin minskar säkerligen radikalt vid hög inblandning.

Ett tänkbart problem är väl att etanolen är vattenbärande och därmed utsätter delar av bränslesystemet för potentiell rost. Ett annat är väl vissa bindemedel i packningar och tätningar tål etanol sämre än bensinen. Det handlar egentligen inte om att etanol är mer agressivt än bensin, det är bara ett annat lösningmedel helt enkelt..

/Thomas
5% har vi men 10% vill man ha.. Vad gäller bensins smörjande verkan så är materialen valda i ventiler och annat så att det inte ska behövas någon yttre smörjning. Förr smordes ventilstyrningarna av blyer men idag behövs alltså inget yttre smörjmedel.
Användarvisningsbild
av Funk
5% har vi men 10% vill man ha.. Vad gäller bensins smörjande verkan så är materialen valda i ventiler och annat så att det inte ska behövas någon yttre smörjning. Förr smordes ventilstyrningarna av blyer men idag behövs alltså inget yttre smörjmedel.
Sant men jag menar inte i förbränningssystemet, utan i själva bränslesystemet. Slangar, packningar, tätningar, nålventiler mm...
Bensin är (mycket) milt smörjande, alkohol är "torrt" i brist på bättre uttryck..

/Thomas
Användarvisningsbild
av cycler
Silver.Swe. skrev:Hur mycket ( % ) E85 jag skulle behöva blanda in i 95-oktan för att det skulle motsvara 98-oktanig?

bara nyfiken...

mellan 30% och 35% ger mellan 97,7 och 98,15 oktan (om blandningen är linjär mellan 95 och 104 oktan)

30% E85 70% 95 oktan motsvarar ca 25% Etanol dvs E25
35% E85 65% 95 oktan motsvarar ca 30% Etanol dvs E30

Detta eftersom E85 innehåller ca 12 % bensin.

Så om en biltillverkare säger att en motor klarar 30% Etanol så betyder det man kan blanda i 35% E85 i sin bensin.

Sen en sak till alla som är skeptiska: Hur många av er har överklockat er dator??? För exakt samma sak som med E85, låt vara att det blir dyrare om man har otur.

/C
av 850se
ja i mindre mängd är de inget farligt, men ja rekomenderar ändå det inte
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]