- fre 22 jun 2007, 14:58
I vilket fall, denna diskussionen kan hålla på i evigheter då jag tycker att ditt resonemang låter väldigt osannolikt och du står fast vid din sak, det går inte att bevisa för frågar man volvo hade de bara sagt vad jag säger, vilket du säger inte är sant.
För er som tror att volvo med vilje bygger saker som går sönder kan ni ju köpa pirat då men jag tänker inte göra det. Som sagt, frågar man får man svar.
*pettson* skrev:Jag jobbar inte med reservdelar utan som mekaniker och har lite koll på hur saker och ting går sönder och vad som är vanligt att byta, det roliga är att de sakerna som går sönder oftast är de sakerna som inte är gjorda av volvo själva.Lilja skrev:*Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.**pettson* skrev: för att göra en lång diskussion väldigt kort.. tror du på allvar att det din bil utrustades med från fabrik är det som du köper som reservdelar i butiken sedan? Då får jag göra dej besviken för så är det faktiskt inte..Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.
Tror du att även volvo är intresserade av vinst på sina delar? Dom vill som alla andra ha vinst på delarna samt att man ska byta dom regelbundet. Annars är det märkligt att man klarar att skicka människan till månen och teknik till mars.. men inte att göra spindelleder som håller 15000 mil?.. Nej.. tekniken är det inget fel på.. däremot viljan. Så det gäller att inte betala för mycket för sakerna.
Vad gälller Addekarlsson
Kan intyga att jag bytt 3 omgångar brembomaxx UTAN Att ha kört illa på något sätt ... dom blev skeva som kantareller.. och i samma veva så blev de tydligen så för dom flesta som körde såna.. DEt blev ett jädra liv på tpc och andra forum då mååååånga fick gå tillbaka med sina superskivor från brembo..
Och biltema skivor har jag aldrig varit för Ett enda par som jag bytt åt någon som skevat...
Och Ferrodo beläggen är som att köra kol mot ett par skivor..![]()
Biltema beläggen är precis lika svärtande..
I övrigt är det JURID 960 som är volvo original.. hur vet jag det? enkelt.. det står på baksidan av originalbeläggen så dom gör inte sitt eget heller för den delen. Om ni orkar kika in på nordic85x70 så har jag lagt in ett inlägg där med två intressanta bilder att läsa på om det här med originaldelar.. Det gäller avgas system..
Biltema är ju skräp..?.. Ferrita är bra.. nämen.. Ferrita gör Biltemas system?..mm ett helt reportage där om vad Ferrita gör.. Taget ur en branschtidning.. :idea:
Och ja det är exakt samma delar som man köper i affären som levereras från fabrik, samma artikelnummer i varje fall. Jag jobbar på volvo så borde veta det.
Jag vet mycket väl att volvo inte själv gör sina bromssystem, inte kopplingar och till stor del växellådor heller. Men volvo vet vad som ska sitta i bilarna, volvo har byggt bilarna och bilarna är i sin helhet anpassade för de produkter som sattes i bilarna när de var nya. Just av den anledningen hade jag aldrig hållt på att försöka leta billiga piratdelar, det straffar sig bara i längden. En och annan blinkersglas hade jag väl kunnat köpa, kanske ett avgassystem (även om jag har dåliga erfarenheter av biltemas vem det än är dom gör dom) men inte bromsar.
Bullshit svarar jag då. Tyvärr verkar du inte uppdaterad med ditt eget märke. ALLA märken tjänar många ggr mera på en bil på eftermarknaden än på salubiten. Därav får inte en bil hålla i evighet. Den ska faktiskt slitas med jämna mellanrum. Och att en bit har samma artikelnr betyder INTE Att det är samma tillverkare och kvalitet men det ska låta så. Lessen om jag grusat din vardag. Det handlar inte om bara volvo utan ALLA har ju en fin eftermarknad som måste sugas ur. Volvo skulle tjäna enormt med kredit på att aldrig går sönder och aldrig slits men se.. Det tjänar man inte pengar på. Delar säljs inte då och gamla bilar går i omlopp hur länge som helst så tyvärr återigen nope. Har vi material som håller till extremsaker men inte kan göra spindelleder så är det med VILJE man gör dåliga saker precis som alla andra märken.
För övrigt får du gärna ställa frågan långt upp i din organisation så får du se vad du får för svar..
Den perfekta reservdelen är den som håller så länge att kunden är nöjd. Och så kort tid att ni får in bilen med jämna mellanrum och kan åtgärda felet. Får ni inte in bilen får ni antagligen tjäna pengar på reservdelen.
OCH det här gäller alla märken..
Det gäller ju piratdelar med.. Ingen reservdelsbutik vill väl att du ska gå in o köpa delar vart 10:år? Bästa vore ju om du köpte varannan dag men det är ju en utopi.. för då vore ju kunden vansinnig på grund av bristande kvalite.
Lite ledsamt att du jobbar med reservdelar och inte har en aning om vad dom kommer ifrån eller syftet med dom. Alltså utrycket *original det bästa för din bil* är ett rent marknadsföringstrick precis som hos alla andra märken.
Ett exempel är faktiskt bränsletankar som var uppe på discovery häromdagen förvisso visades plåt tankar. Men det som sas var väldigt intressant.
En fabriks originaltank för i det här fallet GM hade en tolerans på 2mm detta för att en robot monterade den och inte klarade mera i toleransväg.
En tank för eftermarknaden (original eftermarknad) hade en tolerans på 8-12mm för att då är det en människa som byter den och kan passa in den.. Känns det som att det var samma bit? och samma kvalitet?
Det gäller ju alla märken.. inte bara GM.. naivt att tro annat. Har skruvat sen jag var 14 är 36 idag så lite har jag hunnit få information om och några saker har jag kunnat dra en slutsats om själv. I volvos fall och det jag sagt är det inte en slutsats det är information jag fått.
I vilket fall, denna diskussionen kan hålla på i evigheter då jag tycker att ditt resonemang låter väldigt osannolikt och du står fast vid din sak, det går inte att bevisa för frågar man volvo hade de bara sagt vad jag säger, vilket du säger inte är sant.
För er som tror att volvo med vilje bygger saker som går sönder kan ni ju köpa pirat då men jag tänker inte göra det. Som sagt, frågar man får man svar.
Volvo 360 GLE -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85