Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
*pettson* skrev:
Lilja skrev:
*pettson* skrev: för att göra en lång diskussion väldigt kort.. tror du på allvar att det din bil utrustades med från fabrik är det som du köper som reservdelar i butiken sedan? Då får jag göra dej besviken för så är det faktiskt inte..
Tror du att även volvo är intresserade av vinst på sina delar? Dom vill som alla andra ha vinst på delarna samt att man ska byta dom regelbundet. Annars är det märkligt att man klarar att skicka människan till månen och teknik till mars.. men inte att göra spindelleder som håller 15000 mil?.. Nej.. tekniken är det inget fel på.. däremot viljan. Så det gäller att inte betala för mycket för sakerna.
Vad gälller Addekarlsson
Kan intyga att jag bytt 3 omgångar brembomaxx UTAN Att ha kört illa på något sätt ... dom blev skeva som kantareller.. och i samma veva så blev de tydligen så för dom flesta som körde såna.. DEt blev ett jädra liv på tpc och andra forum då mååååånga fick gå tillbaka med sina superskivor från brembo..
Och biltema skivor har jag aldrig varit för Ett enda par som jag bytt åt någon som skevat...
Och Ferrodo beläggen är som att köra kol mot ett par skivor.. :wink:
Biltema beläggen är precis lika svärtande..

I övrigt är det JURID 960 som är volvo original.. hur vet jag det? enkelt.. det står på baksidan av originalbeläggen så dom gör inte sitt eget heller för den delen. Om ni orkar kika in på nordic85x70 så har jag lagt in ett inlägg där med två intressanta bilder att läsa på om det här med originaldelar.. Det gäller avgas system..
Biltema är ju skräp..?.. Ferrita är bra.. nämen.. Ferrita gör Biltemas system?..mm ett helt reportage där om vad Ferrita gör.. Taget ur en branschtidning.. :idea:
Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.

Och ja det är exakt samma delar som man köper i affären som levereras från fabrik, samma artikelnummer i varje fall. Jag jobbar på volvo så borde veta det.

Jag vet mycket väl att volvo inte själv gör sina bromssystem, inte kopplingar och till stor del växellådor heller. Men volvo vet vad som ska sitta i bilarna, volvo har byggt bilarna och bilarna är i sin helhet anpassade för de produkter som sattes i bilarna när de var nya. Just av den anledningen hade jag aldrig hållt på att försöka leta billiga piratdelar, det straffar sig bara i längden. En och annan blinkersglas hade jag väl kunnat köpa, kanske ett avgassystem (även om jag har dåliga erfarenheter av biltemas vem det än är dom gör dom) men inte bromsar.
*Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.*

Bullshit svarar jag då. Tyvärr verkar du inte uppdaterad med ditt eget märke. ALLA märken tjänar många ggr mera på en bil på eftermarknaden än på salubiten. Därav får inte en bil hålla i evighet. Den ska faktiskt slitas med jämna mellanrum. Och att en bit har samma artikelnr betyder INTE Att det är samma tillverkare och kvalitet men det ska låta så. Lessen om jag grusat din vardag. Det handlar inte om bara volvo utan ALLA har ju en fin eftermarknad som måste sugas ur. Volvo skulle tjäna enormt med kredit på att aldrig går sönder och aldrig slits men se.. Det tjänar man inte pengar på. Delar säljs inte då och gamla bilar går i omlopp hur länge som helst så tyvärr återigen nope. Har vi material som håller till extremsaker men inte kan göra spindelleder så är det med VILJE man gör dåliga saker precis som alla andra märken.
För övrigt får du gärna ställa frågan långt upp i din organisation så får du se vad du får för svar..
Den perfekta reservdelen är den som håller så länge att kunden är nöjd. Och så kort tid att ni får in bilen med jämna mellanrum och kan åtgärda felet. Får ni inte in bilen får ni antagligen tjäna pengar på reservdelen.
OCH det här gäller alla märken..
Det gäller ju piratdelar med.. Ingen reservdelsbutik vill väl att du ska gå in o köpa delar vart 10:år? Bästa vore ju om du köpte varannan dag men det är ju en utopi.. för då vore ju kunden vansinnig på grund av bristande kvalite.
Lite ledsamt att du jobbar med reservdelar och inte har en aning om vad dom kommer ifrån eller syftet med dom. Alltså utrycket *original det bästa för din bil* är ett rent marknadsföringstrick precis som hos alla andra märken.
Ett exempel är faktiskt bränsletankar som var uppe på discovery häromdagen förvisso visades plåt tankar. Men det som sas var väldigt intressant.
En fabriks originaltank för i det här fallet GM hade en tolerans på 2mm detta för att en robot monterade den och inte klarade mera i toleransväg.
En tank för eftermarknaden (original eftermarknad) hade en tolerans på 8-12mm för att då är det en människa som byter den och kan passa in den.. Känns det som att det var samma bit? och samma kvalitet?
Det gäller ju alla märken.. inte bara GM.. naivt att tro annat. Har skruvat sen jag var 14 är 36 idag så lite har jag hunnit få information om och några saker har jag kunnat dra en slutsats om själv. I volvos fall och det jag sagt är det inte en slutsats det är information jag fått.
Jag jobbar inte med reservdelar utan som mekaniker och har lite koll på hur saker och ting går sönder och vad som är vanligt att byta, det roliga är att de sakerna som går sönder oftast är de sakerna som inte är gjorda av volvo själva.

I vilket fall, denna diskussionen kan hålla på i evigheter då jag tycker att ditt resonemang låter väldigt osannolikt och du står fast vid din sak, det går inte att bevisa för frågar man volvo hade de bara sagt vad jag säger, vilket du säger inte är sant.

För er som tror att volvo med vilje bygger saker som går sönder kan ni ju köpa pirat då men jag tänker inte göra det. Som sagt, frågar man får man svar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Dagens vinst på sälja en ny bil till en kund är inte stor. största vinsten tas in på service och reserv delar.
av *pettson*
Lilja skrev:
*pettson* skrev:
Lilja skrev: Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.

Och ja det är exakt samma delar som man köper i affären som levereras från fabrik, samma artikelnummer i varje fall. Jag jobbar på volvo så borde veta det.

Jag vet mycket väl att volvo inte själv gör sina bromssystem, inte kopplingar och till stor del växellådor heller. Men volvo vet vad som ska sitta i bilarna, volvo har byggt bilarna och bilarna är i sin helhet anpassade för de produkter som sattes i bilarna när de var nya. Just av den anledningen hade jag aldrig hållt på att försöka leta billiga piratdelar, det straffar sig bara i längden. En och annan blinkersglas hade jag väl kunnat köpa, kanske ett avgassystem (även om jag har dåliga erfarenheter av biltemas vem det än är dom gör dom) men inte bromsar.
*Va jiddrar du om? Det är väl självklart att varje bilmärke försöker göra sina bilar så bra som möjligt i avseende av pålitlighet och driftsäkerhet, tror du volvo har gjort sina kassa spindeleder med vilje? Tror knappast det va, de skulle bara förlora på det. En bil som aldrig går sönder tjänar de betydligt mer på än en som går sönder hela tiden, för att fler kunder köper bilen då och volvo får ett bra rykte. Speciellt inte då volvo vet att halva sverige ändå köper grejerna pirat än på av volvo själva.*

Bullshit svarar jag då. Tyvärr verkar du inte uppdaterad med ditt eget märke. ALLA märken tjänar många ggr mera på en bil på eftermarknaden än på salubiten. Därav får inte en bil hålla i evighet. Den ska faktiskt slitas med jämna mellanrum. Och att en bit har samma artikelnr betyder INTE Att det är samma tillverkare och kvalitet men det ska låta så. Lessen om jag grusat din vardag. Det handlar inte om bara volvo utan ALLA har ju en fin eftermarknad som måste sugas ur. Volvo skulle tjäna enormt med kredit på att aldrig går sönder och aldrig slits men se.. Det tjänar man inte pengar på. Delar säljs inte då och gamla bilar går i omlopp hur länge som helst så tyvärr återigen nope. Har vi material som håller till extremsaker men inte kan göra spindelleder så är det med VILJE man gör dåliga saker precis som alla andra märken.
För övrigt får du gärna ställa frågan långt upp i din organisation så får du se vad du får för svar..
Den perfekta reservdelen är den som håller så länge att kunden är nöjd. Och så kort tid att ni får in bilen med jämna mellanrum och kan åtgärda felet. Får ni inte in bilen får ni antagligen tjäna pengar på reservdelen.
OCH det här gäller alla märken..
Det gäller ju piratdelar med.. Ingen reservdelsbutik vill väl att du ska gå in o köpa delar vart 10:år? Bästa vore ju om du köpte varannan dag men det är ju en utopi.. för då vore ju kunden vansinnig på grund av bristande kvalite.
Lite ledsamt att du jobbar med reservdelar och inte har en aning om vad dom kommer ifrån eller syftet med dom. Alltså utrycket *original det bästa för din bil* är ett rent marknadsföringstrick precis som hos alla andra märken.
Ett exempel är faktiskt bränsletankar som var uppe på discovery häromdagen förvisso visades plåt tankar. Men det som sas var väldigt intressant.
En fabriks originaltank för i det här fallet GM hade en tolerans på 2mm detta för att en robot monterade den och inte klarade mera i toleransväg.
En tank för eftermarknaden (original eftermarknad) hade en tolerans på 8-12mm för att då är det en människa som byter den och kan passa in den.. Känns det som att det var samma bit? och samma kvalitet?
Det gäller ju alla märken.. inte bara GM.. naivt att tro annat. Har skruvat sen jag var 14 är 36 idag så lite har jag hunnit få information om och några saker har jag kunnat dra en slutsats om själv. I volvos fall och det jag sagt är det inte en slutsats det är information jag fått.
Jag jobbar inte med reservdelar utan som mekaniker och har lite koll på hur saker och ting går sönder och vad som är vanligt att byta, det roliga är att de sakerna som går sönder oftast är de sakerna som inte är gjorda av volvo själva.

I vilket fall, denna diskussionen kan hålla på i evigheter då jag tycker att ditt resonemang låter väldigt osannolikt och du står fast vid din sak, det går inte att bevisa för frågar man volvo hade de bara sagt vad jag säger, vilket du säger inte är sant.

För er som tror att volvo med vilje bygger saker som går sönder kan ni ju köpa pirat då men jag tänker inte göra det. Som sagt, frågar man får man svar.
Missuppfatta mej inte det finns INGEN på marknaden med en bil som kostar under en miljon som vill att bilen ska hålla, den ska hålla en begränsad tid och sedan ska den uppdateras. Jag kan däremot tänka mej att t.ex diverse superbilar har uttänkta material för hur ska det se ut att köpa en köenigsegg för tja.. 7 mille och åka o byte spindelleder efter 2500 mil..

För övrigt erkände bland annat VAG på tv för en tid sedan vid jämförelser mellan pirat och original att visst är det begränsad livslängd även på original och visst är det mesta original och pirat samma tillverkare och samma material.
För övrigt jobbar jag nu sedan en tid tillbaka som fordonslärare/ researcher med mycket god kontakt på diverse stora biltillverkare och där är det SJÄLVKLART att delarna ska vara HELST snäppet vassare än pirat (eftersom det är det argumentet som säljer). Och att inte ens original ska hålla för länge. Vad ska man då tjäna pengar på?
Du kan krasst räkna följande enligt information jag fick för en tid sedan..
Idealet är..
Förtjänsten på bilen för tillverkaren på bilen är ca 50 000kr då bilen är såld
Förtjänsten på eftermarknaden om den nu endast skedde hos märkesverkstaden är IDEALISKT ca 150 000kr alltså 3 ggr förtjänsten på försäljningen. Nu kommer ju inte alla tillbaka till märkesverkstaden och det blir även garantiärenden som drar ned.
Men idealiskt skulle det se ut så..

Kanske vill du även förneka att oljan ni lägger i kostar ungefär 30 kronor litern inkl moms in? Och att kunden betalar ca 190 kronor litern ut för att märket som saluförs bestämt så?
Senaste verkstaden jag jobbade i gav vi vid bulkköp 3000 liter 29.60 litern inkl moms in. Det var xxxxx x (skriver inte ut det. men den begåvade försöker ändå tänka på märket.)
Samtidigt skrev vi på att inte sälja oljan för mindre än 190kr/litern ut.
Och argumentet att sälja oljan är citat: *Vi har den bästa oljan på marknaden. Vi har länge jobbat upp märkets status på marknaden. På hyllorna har priset skenat i höjden, vilket gör att vi nu kan ta 190kr/ litern i verkstaden. Den stora anledningen till att ni ska sälja vårt märke är förutom vår höga kvalitet och spetsteknologi att ni får behålla mellanskillnaden mellan vårt pris och kundpriset.*

faktum är sedan att dumpar du priset så får du inte sälja mera olja..
Och sen kopplar folk priset till *kvalitet* :roll:
Användarvisningsbild
av oaka
*pettson* skrev:
oaka skrev:Men LOL blir metallen i skivan hårdare om man kör in den?
Det va faaanimig det dummasste jag hört......KÖRA IN BROMSAR?!
Vad gör bromsar?________________
Varför?________________
Hur?___________________

Blir skiten tåligare om man kör in den?

(En läderpung från 1800 kallt , är den mer inkörd än 2000 mils bromsbeläggsjacka) ?? bara undrar...... va faaaan kan man inte bromsa in för en älg om man inte har (kört in bromsarna) Tråkigt för den som har kört på en älg "nej jag har inte kört in bromsarna än" Undrar va försäkringsbolaget har för premier för icke inkörda bromsar?
skönt att se att man är ärlig och säger att man inte vet ett skit istället för att låssas.. :roll:
Inkörning av bromsar japp.. det är en verklighet.. Du får garva läppen av dej hur mycket du önskar.. Gå gärna till en verkstad och be att få nåt svarvat.. fråga om det håller sej rakt och fint om du hettar upp det snabbt och kraftigt en gång. Gärna att du kyler det lika fort..
Svaret är att du kommer att riskera få en skevhet.
Skivor är likadana. Du får dom svarvade med en inbyggd spänst i materialet. Materialet SKA hettas upp sakta och sedan kylas sakta. Annars är det risk för att det slår sej. När det en gång är upphettat och kylt sakta.. så är risken för spänningar i stort sett över. Därav en inkörningsperiod om 30-50 mil. Att belägg körs in är för att dom är inte färdigbakta när dom säljs till kund och det finns en anledning. Alla monterar inte klossar på splitt nya skivor och klossen måste då slitas in. Om klossen vore så hård som den ska vara redan från början så skulle det ta en väldig tid att slita in den. Med begränsad bromsverkan under tiden..
Så beläggen är mjuka först och slits in snabbt. Med stigande temperatur så bakas belägget och blir hårdare och till sist färdighärdat. Därför ska detta köras in. Görs detta för fort så glasar beläggen och antingen låter dom som f.. eller så tar dom riktigt illa. Riktigt upphettade klossar spricker i beläggytan.. nånting som syns ofta på Ferrodobelägg.
Så när du har nya belägg och nya skivor är det extremt viktigt att köra in materialet 30-50 mil. Det här är nåt som också står på en lapp i beläggpaketen om du orkar kika. Det står ofta även i skivornas kartonger på en separat lapp med. Det som OFTA skiljer *original* från pirat är den här bakningen jag pratar om. När märkesverkstaden monterar så finns det inte tid för att köra in skivor åt en kund. Därför är OFTA dessa upphettade och svarvade efter upphettningen så att eventuell skevhet är borttagen. Däremot är ALLTID beläggen gjorda så dom ska köras in. Sen att verkstäderna skiter i att informera är inte mitt fel. Jag har ALLTID informerat mina kunder. Det är liksom väldigt viktigt då extrajobb för att man inte informerat är både jobbigt och kostsamt.
Om du under inkörningen tvärnitar så KAN det alltså bli skevt.. Naturligtvis ska du i möjligaste mån undvika tvärnitar men hoppar älgen ut så bromsar du förhoppningsvis. Och därmed är bromsarna förbrukade.
I övrigt verkar det lite som om du tror att bromsar är evighetsvara?
OM nu din älg hoppat ut på gatan och du har bromsar som gått säg 500 mil iställlet?? Då är dina bromsar förbrukade iallafall.. dom SKA bytas av säkerhetsskäl.
Hur många gör det? Dom har utfört sitt jobb och stannat din bil hårt och abrupt och därmed är dom alltså förbrukade. Du kan inte garantera att dom gör sitt jobb lika bra en gång till. Naturligtvis testas bromsar så att skivorna blir röda och det gaggas hit och dit hur säkra bromsarna är om dom är original. Faktum är att det spelar ingen som helst roll om dom är original dom är lika förbrukade som ett par pirat. Och det talas riktigt tyst om detta.

Så nästa gång du hör att ett par skivor ska köras in (bromsas in) garva inte.. det är en kille eller tjej som vet vad som ska göras.. :idea:
Det här är OFTAST anledningen till att en del får skeva skivor och andra inte. För den som upplevt skeva skivor köper sen kanske ett fabrikat som använder förvärmda skivor som märkesverkstaden använder.
men..
Biltema är inte *inkörda
Brembo är inte *inkörda
övriga sålda av mekonomen är inte *inkörda
övriga sålda av autoexperten är inte *inkörda

Volvo har haft *inkörda men med dom ökade problemen med skeva skivor så känns det som man frångått detta..
Opel har *inkörda
Saab har *inkörda
GM övriga har *inkörda
Toyota har *inkörda men får trots detta OFTA svarva skivor efter inkörning
Får hoppas du fått ett svar..
Oj!? hehe vikke liv det blev! Jaja , va lite full igår men det är ingen ursäkt, jag tyckte så då iaf och det står jag för! O det verkade ju du oxå göra som skrev en uppsats nästan! =) Det är bra stå på dig! Det är riktigt att visa vad man tycker! Glad midsommar på dig! Och ta det lugnt i trafiken så att det inte blir skevt =) tat lugnt ikväll oxå så det inte blir för skevt!
Den stora annons-tråden

Nej priset var ju hyfsat, absolut. Den saknar dock[…]

När oljenivån är för hö[…]

Sitter och suktar på en 2,5 GLT 170hk 1998 f[…]

Jag skriver som nästa alla gör: Nu funge[…]