Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
TopGear skrev:Det var ett väldigt generaliserande påstående... hur ny och hur dyr måste en bil vara enligt dig för att det ska vara lönt att importera???
Jag är väldigt nyfiken efter som jag själv har importerat bil tre gånger och varit väldigt nöjd med dem. Du kanske vet något jag inte vet om dessa!?
Vi kan väl säga så här, en Volvo v40 i prisklassen 60 puckar är knappast lönsam att importera. OK?!

Sedan så borde du som själv har importerat bilar vara mer insatt i den jävla gegga som råder med mäterskruvade importerade bilar. Och du borde ocks ha märkt att priserna i Tyskland inte längre skiljer sig lika mycket som tidigare.

Visst, det finns ett större urval, men inte på en v40 som har såpass liten marknadsandel där. Är det däremot en premiumbil så är det en helt annan sak.

För att en import av en v40 ska löna sig för en "bilhandlare" så handlar det om momsfiffel, mätarskruvning och eventuellt lite plastic padding för att dölja om den varit smälld.

Försäkringsbolagen tar knappt i importerade bilar med tång, inte de seriösa handlarna heller. Har du frågat dig varför? Kan du ge ett rimligt svar på varför det är dyrare att försäkra en importerad bil? Jag kan, det har varit och är fortfarande för mycket skit kring dessa bilar.

Men visst, om man är om sig och kring sig så går det att göra en hygglig affär i Tyskland, om man letar till sig själv. Inte minst är det ett kul äventyr. Men fortfarande...inte en Volvo v40, man letar fan inte en Volvo v40 utanför Sveriges gränser. Och man köper aldrig någonsin en importerad v40 av någon knickedick som just hämtat hem ett lass "pärlor" i syfte att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
av Stamen
Om det står,

Fordonet tillverkat: 2000-08
I trafik första gången i Sverige: 2000-09-21

Är det en -01a(fas2) då??

Ligger ute på annons som det men jag blev osäker...
av kentk
Stamen skrev:Om det står,

Fordonet tillverkat: 2000-08
I trafik första gången i Sverige: 2000-09-21

Är det en -01a(fas2) då??

Ligger ute på annons som det men jag blev osäker...
Kolla på http://www.mekonomen.seoch slå in regnumret där, på min står det V40(II) och jag har en fas2..

Men den du tittat på borde vara en fas2 och "årsmodell" -01 om den är tillverkad efter semestern, eller ?
Användarvisningsbild
av Stamen
kentk skrev:
Kolla på http://www.mekonomen.seoch slå in regnumret där, på min står det V40(II) och jag har en fas2..

Men den du tittat på borde vara en fas2 och "årsmodell" -01 om den är tillverkad efter semestern, eller ?
Du hade rätt, tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Stamen
Det blev en svart 2.0 T - 01. Fick ge 75000 vilket kändes rimligt. Tog hjälp av volvos förstemekaniker här som gick igenom bilen innan som var i bra skick. Det tog en timme men var lätt värt det... fick ner priset en del på det. Ville bara säga tack för hjälpen till alla som hjälpt till!

:D
av Robert63
Stamen skrev:Det blev en svart 2.0 T - 01. Fick ge 75000 vilket kändes rimligt. Tog hjälp av volvos förstemekaniker här som gick igenom bilen innan som var i bra skick. Det tog en timme men var lätt värt det... fick ner priset en del på det. Ville bara säga tack för hjälpen till alla som hjälpt till!

:D
Grattis, hoppas du får mycket kul med bilen.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]