Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
#1115405
Tjenare allihopa!
Jag och min far har nyligen renoverat min 850 T5a från 94, en B5234T. Första gången när vi nollställde vevaxel och kamaxlarna så gick vi ögonmått för vi inte hade någon tolk. Vi ställde vevaxel i noll, kollade markeringen på veven mot oljepumpen. Vi ställde kammarna i noll genom att "ungefärligt" ögonmåtta så att de låg rakt mot delningsplanet mellan topplocket och kam kåpan. Fast när vi skulle starta den så är det precis så att den inte går igång. Startmotor går, vi har gnista, vi har kompression och den får soppa. Så vi förstod ju att vi förmodligen ställt kammarna lite fel, då den nästan går igång.

Så vi införskaffade en tolk. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/
Vi tog av allt som behövdes för att använda den. Vi stoppar in vevaxels tolken i hålet där den ska sitta. Jag har ju läst lite runt på forumen där "den bara ska gå in på ett ställe" " och sen skulle man vrida medsols tills det tar stopp". Så var det inte för oss, om vi stoppar in den och vrider motorn medsols så åker den ut igen, men vrider vi motorn motsols så stannar den. Fast tar vi ut den och vrider motorn så går den in igen och sen stannar den på ett till ställe. Tolken stoppar alltså på 2 ställen. Och eftersom vi vet att noll läget på veven är 20 Grader innan 1an i topp, så vi tog det stoppet där den verkade vara väldigt nära.

Sen ställde vi kammarna med kamaxelns tolk. Satt på allting igen. Men samma händer igen, den startar NÄSTAN.

Frågan är då. Vad har vi gjort fel?
#1115409
Precis som du säger så går det att få in tolken på fler ställen. Men håller man koll på märkningen på kamremsdrevet och oljepumpen så ser man ju när man är i närheten av 0 och sedan får man vrida vevaxeln lite fram och tillbaks då den märkningen inte är 100%.

Har ni kollat så ni inte har råkat förväxla kammarna?

Har ni provat att hälla lite olja i cylindrarna ifall väggarna är för torra för att kunna täta ordentligt?
#1115425
Släppte ni på kamdreven med axlarna låsta medans kamremsspännaren spändes, så dreven fick röra på sig? Gör man inte det så kommer ju kamaxlarna flytta på sig så fort man tar bort tolkarna. Mitt avgasdrev flyttade på sig ungefär 1 kugg, insugskammen kanske 1/4e dels kugg. Dom kommer röra på sig mer eller mindre beroende på hur duktig man varit att få allt slack vid spännaren.
Och drog ni runt motorn 2 varv och kontrollerade att tolkarna fortfarande passade perfekt?

Mycket möjligt att det finns fler hål som vevtolken kan låsa i, jag gick efter kamaxelmarkeringarna för att hitta 'ungefär' noll-läge(som marlboromanen nämnde), så det var inget jag märkte utav :P
av nzTPC
#1115440
Lucif3r skrev:Släppte ni på kamdreven med axlarna låsta medans kamremsspännaren spändes, så dreven fick röra på sig? Gör man inte det så kommer ju kamaxlarna flytta på sig så fort man tar bort tolkarna. Mitt avgasdrev flyttade på sig ungefär 1 kugg, insugskammen kanske 1/4e dels kugg. Dom kommer röra på sig mer eller mindre beroende på hur duktig man varit att få allt slack vid spännaren.
Och drog ni runt motorn 2 varv och kontrollerade att tolkarna fortfarande passade perfekt?

Mycket möjligt att det finns fler hål som vevtolken kan låsa i, jag gick efter kamaxelmarkeringarna för att hitta 'ungefär' noll-läge(som marlboromanen nämnde), så det var inget jag märkte utav :P
Ja vi lossade på kamdreven medans spännaren spännde ut. Och ja vi drog runt motorn för å kolla att allt stämde vilket det gjorde.
av nzTPC
#1115452
Marlboroman skrev:Precis som du säger så går det att få in tolken på fler ställen. Men håller man koll på märkningen på kamremsdrevet och oljepumpen så ser man ju när man är i närheten av 0 och sedan får man vrida vevaxeln lite fram och tillbaks då den märkningen inte är 100%.

Har ni kollat så ni inte har råkat förväxla kammarna?

Har ni provat att hälla lite olja i cylindrarna ifall väggarna är för torra för att kunna täta ordentligt?

Vi kollade ju ner i cyl 1 för å se när den nästan var i topp ( drog runt motorn och kollade när den vände).
Förväxla kammarna kan man väl inte? För plåtarna som sitter på kamaxeln innan Kamaxelgivaren respektive fördelaren passar ju inte på fel ställe.
Vi hällde ner lite olja i cylindern, vi har ju komp och den håller ju på och gå igång.
När vi försöker starta den så hugger den till, precis som den har för mycket förtändning.
#1115459
Hugger till :o Har ni satt tändkablarna på rätt ställe respektive kollat så att fördelaren och rotorn är ok? Låter ju som att den tänder på fel ställe när du skriver hugger till.
av nzTPC
#1115465
DayDreamer skrev:Hugger till :o Har ni satt tändkablarna på rätt ställe respektive kollat så att fördelaren och rotorn är ok? Låter ju som att den tänder på fel ställe när du skriver hugger till.
Vi har kollat tändföljden och den är som den ska.
#1115468
Ok, men tolkar jag dig rätt när du säger hugger till så menar du att den tänder till samtidigt som att startmotorn/motorn tappar varv eller rent av tvärstannar??
#1115474
nzTPC skrev:Vi kollade ju ner i cyl 1 för å se när den nästan var i topp ( drog runt motorn och kollade när den vände).
Förväxla kammarna kan man väl inte? För plåtarna som sitter på kamaxeln innan Kamaxelgivaren respektive fördelaren passar ju inte på fel ställe.
Vi hällde ner lite olja i cylindern, vi har ju komp och den håller ju på och gå igång.
När vi försöker starta den så hugger den till, precis som den har för mycket förtändning.
Det går att sätta kammarna fel. Det finns folk som lyckats med det. Plåten i änden på avgaskammen går att sätta fel också och då blir tändningen fel. Jag har råkat prova en gång... Och det tar inte många minter att kolla så man inte råkat ut för det.
Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]