- sön 09 okt 2016, 16:40
#1115405
Tjenare allihopa!
Jag och min far har nyligen renoverat min 850 T5a från 94, en B5234T. Första gången när vi nollställde vevaxel och kamaxlarna så gick vi ögonmått för vi inte hade någon tolk. Vi ställde vevaxel i noll, kollade markeringen på veven mot oljepumpen. Vi ställde kammarna i noll genom att "ungefärligt" ögonmåtta så att de låg rakt mot delningsplanet mellan topplocket och kam kåpan. Fast när vi skulle starta den så är det precis så att den inte går igång. Startmotor går, vi har gnista, vi har kompression och den får soppa. Så vi förstod ju att vi förmodligen ställt kammarna lite fel, då den nästan går igång.
Så vi införskaffade en tolk. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/
Vi tog av allt som behövdes för att använda den. Vi stoppar in vevaxels tolken i hålet där den ska sitta. Jag har ju läst lite runt på forumen där "den bara ska gå in på ett ställe" " och sen skulle man vrida medsols tills det tar stopp". Så var det inte för oss, om vi stoppar in den och vrider motorn medsols så åker den ut igen, men vrider vi motorn motsols så stannar den. Fast tar vi ut den och vrider motorn så går den in igen och sen stannar den på ett till ställe. Tolken stoppar alltså på 2 ställen. Och eftersom vi vet att noll läget på veven är 20 Grader innan 1an i topp, så vi tog det stoppet där den verkade vara väldigt nära.
Sen ställde vi kammarna med kamaxelns tolk. Satt på allting igen. Men samma händer igen, den startar NÄSTAN.
Frågan är då. Vad har vi gjort fel?
Jag och min far har nyligen renoverat min 850 T5a från 94, en B5234T. Första gången när vi nollställde vevaxel och kamaxlarna så gick vi ögonmått för vi inte hade någon tolk. Vi ställde vevaxel i noll, kollade markeringen på veven mot oljepumpen. Vi ställde kammarna i noll genom att "ungefärligt" ögonmåtta så att de låg rakt mot delningsplanet mellan topplocket och kam kåpan. Fast när vi skulle starta den så är det precis så att den inte går igång. Startmotor går, vi har gnista, vi har kompression och den får soppa. Så vi förstod ju att vi förmodligen ställt kammarna lite fel, då den nästan går igång.
Så vi införskaffade en tolk. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/
Vi tog av allt som behövdes för att använda den. Vi stoppar in vevaxels tolken i hålet där den ska sitta. Jag har ju läst lite runt på forumen där "den bara ska gå in på ett ställe" " och sen skulle man vrida medsols tills det tar stopp". Så var det inte för oss, om vi stoppar in den och vrider motorn medsols så åker den ut igen, men vrider vi motorn motsols så stannar den. Fast tar vi ut den och vrider motorn så går den in igen och sen stannar den på ett till ställe. Tolken stoppar alltså på 2 ställen. Och eftersom vi vet att noll läget på veven är 20 Grader innan 1an i topp, så vi tog det stoppet där den verkade vara väldigt nära.
Sen ställde vi kammarna med kamaxelns tolk. Satt på allting igen. Men samma händer igen, den startar NÄSTAN.
Frågan är då. Vad har vi gjort fel?