Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
först undrar jag om alla 850 har samma automatlåda? ifall lådorna i en SE, GLT och T5 klarar samma vrid? (vill inte ha något "jag tror" svar)

jag har precis köpt ytterligare en "problembil", en 855 T5 -96 med "defekt" automatlåda.

i annonsen skrev säljaren att lådan inte drev, men inför bogseringen hem så gick det att flytta på bilen, säljaren sa då att den kan fungera när den är kall.

när vi väl fått hem bilen och skulle backa/knuffa in bilen där jag ville ha den då fick vi inte i varken backen eller neutralen, det var Drive hur vi än gjorde.

Oljan i lågan är helt slut, aldrig sett så svart olja i en växellåda.
jag ska byta oljan i lådan imorgon, tror ni det finns någon chans att rädda lådan eller är den helt slut?

hur mycket kan arbetskostnaden ligga på att byta lådan på en mindre verkstad eller är det något man kan klara av att göra själv hemma?
bilen har kvitton på 15000 från juni i år så vore kul om jag kunde rädda bilen från att skrotas
Användarvisningsbild
av SRT
Lucif3r skrev:byta låda på verkstad... ptja, 7-8000 kanske.
Måste vara en jäkla bra verkstad när Volvo själv tar ca 15000:- för att enbart byta koppling samt slavcylinder med packbox när det hela ändå är nere.Faktiskt värre än ingen Ford på våran gård. :D
av MrPontus
SRT skrev:
Lucif3r skrev:byta låda på verkstad... ptja, 7-8000 kanske.
Måste vara en jäkla bra verkstad när Volvo själv tar ca 15000:- för att enbart byta koppling samt slavcylinder med packbox när det hela ändå är nere.Faktiskt värre än ingen Ford på våran gård. :D
med Volvo menar du Bilia? dom brukar ju ta betalt fullt pris för varje sak dom gör trots att dom redan byter allt runt om redan så att det bara är någon minuts extra jobb.
jag har kvitto på 36000 på min GLT från 2012, det mesta var bara arbetskostnad av detta. dummaste jag någonsin gjort att gå med på detta...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SRT skrev:Måste vara en jäkla bra verkstad när Volvo själv tar ca 15000:- för att enbart byta koppling samt slavcylinder med packbox när det hela ändå är nere.Faktiskt värre än ingen Ford på våran gård. :D
Mjo, men det är ju trots allt mindre jobb att byta en automatlåda än en manuell med koppling, slav och allt det där. Visserligen bör man ju givetvis byta packboxen samtidigt, så då blir det ju iofs inte så mycket mindre jobb mellan aut och manuell...

Sen var ju "mina" 7-8000 bara i arbete såklart, inte med ny låda inräknat. :roll:
av MrPontus
7-8 sen en begagnad låda på runt 3, alternativt ta från en annan bil, har en annan med fungerande låda för 2000 på gång men om jag inte kan skruva ur den själv då blir det ju ändå över 10000 totalt i bara arbetskostnad.
Men då har jag väl inga garantier på varken låda eller att verkstan inte gör fel och har sönder något (inte helt ovanligt om jag förstår det rätt).
Sen med lite annat småfix som behöver göras, motorn har gått minst 27000. Vet ju inte om den är helt okej heller, tycker det verkade ryka en del ur avgassystemet i samband med start.
Så det blir till att ta delar från bilen tyvärr.
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]