Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
ADAC känns som en organisation som lever upp till kraven på opartiskhet från min sida, och testet verkar vara utfört med mina krav på repeterbarhet eftersom man använder NEDC.

Så då var det avgjort då, tron kan försätta berg heter det ju, och den kan ju uppenbarligen sänka bränsleförbrukningen för somliga. Så kör som ni gjort, ni har i alla fall lärt er ECO-driving och kan dessutom spara ytterligare några kronor genom att sluta med pillren i tanken..

/Thomas
av bdp003
Hej igen.

Ursäkta men nu börjar inläggen bli så många,
att jag bara inte hinner kommentera allt och alla.
Ursäkta. Samtidigt jättekul att intresset varit så jättestort.
Inte har jag gjort några pengar på det här,
men lärt mig massor av er.

Jag tror det mesta (från mig) finns besvarat i denna jättetråd redan. :-)

Jag frågade min broder Tomas (kemisten i Nashville, ni minns)
om detta patent för seriumoxid
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... /7,195,653

var tillämpligt även på järnoxiden som bränslekatalysator.

Så här svarar han, (för er som gillar kemi) :-)

"Hej Bengt,

Den katalytiska mekanismen är den samma för järnoxid och ceriumoxid men formlerna är olika. Järnoxid andvänds troligen i kapslarna eftersom det är mycket billigare.

Cerium har oxidationstalen 3 och 4 medan järn har 2 och 3. Det verkar som om den förbränningsökande effekten utnyttjar Fe2O3 (valens 3) som övergår till 2 FeO (valens 2) och därmed bidrar en syreatom till förbränningen.

Samtidigt går Fe2+ tillbaka till Fe3+ med luftens syre och processen upprepas. Så någon totalformel kan du inte skriva eftersom järnet är en katalysator som inte förbrukas.

Kram,
Tomas."

En kommentar om nanoteknologin.

Jag har läst på en del nu om seriumoxidens verkningar.

Och nanoteknologin gör tydligen så att det atomtunna lagret järnoxid eller seriumoxid, får en EXTREMT stor verkningsyta.
Ca. 10 atomer tjockt.

Där har vi det extrema bra resultatet som kommit först nu 2003,
med denna och andra nanoprodukter.

Tekniken med seriumoxid, eller järnoxid i bränslet verkar minst vara från andra världskriget, och kanske längre tillbaka.

Jerry Lang talar om att tekniken fanns 20-talet för att utvinna olja ur extremt dåligt oljeinnehållande bergmaterial.

Förresten visste ni att Jerry Lang,
som några av er så lätt avfärdar har gjort 12 egna bränslepatent.

http://www.knocksout.com/index-Jerry.htm
http://www.knocksout.com/index.htm

Honom vill jag lyssna mer på :-)

Mvh Bengt (bdp003, har varit mitt anv.namn här hela tiden)

Och tack Orson att du engagerar Volvokillarna,
låt dom skratta...men ge dom också två kapslar att testa!

Vi är 73 000 som ler nöjt och fortsätter på våra MPG.
Du har nog rätt i att min 740:a drar lite för mycket (fortfarande).
Gammal bil...hmmm ;-)
Senast redigerad av 2 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
av bdp003
*pettson* skrev: A. 7-14% bränslebesparing= Du kan inte få en besparing om inte mera arbete utförs av en given energi.. Hur får du mera arbete utfört? Glöm att ställa på tändningen t.ex Detta kan inte ge dej mera än ca 5-12% under exakt rätt förhållade alltså en liten del av varvtalsområdet OM detta området belastas korrekt.. Du lovar detta raktöver..=FEJK

Hej pettson, jag börjar med brasklappar med en gång eftersom
diskussionen lätt blir för het annars.

Jag är ingen kemist, ganska motorokunnig.
Elektroingenjör till yrket så en del förstår jag väl.
Men som sagt många i detta forum, säkert även du är mer kunnig i bränsle-motorteknik (så var det sagt)
MEN jag VET att MPG fungerar för mig min bil och ett tiotal kring mig här.
Jag kan nog lämna ut telnr och referenser om det behövs.

Detta med mer energi ut ifrån något som redan har en så hög verkningsgrad som bränslet och motorn i dagens bilar.
Den givna energin som du tänker på är bränslets.

Men det går faktiskt, på kemisk katalytisk väg.
Katalysen som jag förstår det förmår att höja verkningsgraden på flammfronten.
Den blir intensivare tacka vare syret i järnoxiden som katalytiskt reagerar
med bränslets kölväten.

Dert är alltså kombinationen kemisk reaktion med ett NYTT tillfört ämne järnoxiden (eller dyrare ceriumoxid) som tillför den extra energin.

När det gäller B. så kan jag inte kommentera smörjningen.
vet bara att vetten till exempel beskriver sin bilmotor går lugnare.
borde väl tyda på fullgod (troligen förbättrad) smörjning.
*pettson* skrev: C. 11-16% högre hk boost= Jämfört med vaddå? I vilket arbetsområde? För raktöver hela arbetsområdet är det en omöjlighet.
Jag vet bara att jag, min hustru och många andra upplevt att bilen är betydligt piggare med kapslarna. Borde väl tyda på mer hk.
*pettson* skrev: D. 75% lägre avgaser=
Citat: "75-90% LÄGRE NOx, CO och oförbrända kolväten, alla skadliga för miljön och hälsan."
Dessa resultat är för alla bränslen bio, bensin eller diesel"*
SVAR=Du sa nyss ovan att det var ökat cylindertryck. Detta höjer tempen och även NOX eftersom NOX bildas vid höga cylindertryck/ förbränningstemper.
Beviset:
http://www.geocities.com/bdpmpg/pic/SMOG_CHECK.jpg

Du får gärna testa på din superhottade bil pettson.
Kom ihåg att spänna fast bältet HÅRT :-)
och rapportera till oss här!
Se upp för fartkontrollerna!

Kapslarna vet du var du hittar (titta längre upp i tråden)

Mvh /B
av *pettson*
bdp003 skrev:
*pettson* skrev: A. 7-14% bränslebesparing= Du kan inte få en besparing om inte mera arbete utförs av en given energi.. Hur får du mera arbete utfört? Glöm att ställa på tändningen t.ex Detta kan inte ge dej mera än ca 5-12% under exakt rätt förhållade alltså en liten del av varvtalsområdet OM detta området belastas korrekt.. Du lovar detta raktöver..=FEJK

Hej pettson, jag börjar med brasklappar med en gång eftersom
diskussionen lätt blir för het annars.

Jag är ingen kemist, ganska motorokunnig.
Elektroingenjör till yrket så en del förstår jag väl.
Men som sagt många i detta forum, säkert även du är mer kunnig i bränsle-motorteknik (så var det sagt)
MEN jag VET att MPG fungerar för mig min bil och ett tiotal kring mig här.
Jag kan nog lämna ut telnr och referenser om det behövs.

Detta med mer energi ut ifrån något som redan har en så hög verkningsgrad som bränslet och motorn i dagens bilar.
Den givna energin som du tänker på är bränslets.

Men det går faktiskt, på kemisk katalytisk väg.
Katalysen som jag förstår det förmår att höja verkningsgraden på flammfronten.
Den blir intensivare tacka vare syret i järnoxiden som katalytiskt reagerar
med bränslets kölväten.

Dert är alltså kombinationen kemisk reaktion med ett NYTT tillfört ämne järnoxiden (eller dyrare ceriumoxid) som tillför den extra energin.

När det gäller B. så kan jag inte kommentera smörjningen.
vet bara att vetten till exempel beskriver sin bilmotor går lugnare.
borde väl tyda på fullgod (troligen förbättrad) smörjning.
*pettson* skrev: C. 11-16% högre hk boost= Jämfört med vaddå? I vilket arbetsområde? För raktöver hela arbetsområdet är det en omöjlighet.
Jag vet bara att jag, min hustru och många andra upplevt att bilen är betydligt piggare med kapslarna. Borde väl tyda på mer hk.
*pettson* skrev: D. 75% lägre avgaser=
Citat: "75-90% LÄGRE NOx, CO och oförbrända kolväten, alla skadliga för miljön och hälsan."
Dessa resultat är för alla bränslen bio, bensin eller diesel"*
SVAR=Du sa nyss ovan att det var ökat cylindertryck. Detta höjer tempen och även NOX eftersom NOX bildas vid höga cylindertryck/ förbränningstemper.
Beviset:
http://www.geocities.com/bdpmpg/pic/SMOG_CHECK.jpg

Du får gärna testa på din superhottade bil pettson.
Kom ihåg att spänna fast bältet HÅRT :-)
och rapportera till oss här!
Se upp för fartkontrollerna!

Kapslarna vet du var du hittar (titta längre upp i tråden)

Mvh /B
Bilden var skön *skratt* precis sådär ska det se ut med en fungerande katalysator..men jag antar att det där är taget innan kat eftersom det är i reklamsyfte? Allt efter kat är ju liksom missvisande, det visar ju endast att en kat fungerar. Jag ser fram emot ett scannat dokument som är taget före kat och utan piller samt före kat med piller. Då ska jag ens ägna de hela en tanke.. Alltså avgasmässigt..
För övrigt är det hela bevisat bluff av både ett antal kontrollorgan och av bilfabrikanternas testlab.Köp nu inte på dej för stora lager... tillverkarna av malkulor säger sej inte ha råvaror så det räcker länge till... Iof kan det ju bli det nya att använda det hela till..

Men för att besvara dej på ett korrekt sätt..

i övrigt..
http://www.consumeraffairs.com/news04/2 ... pills.html
http://mlmblog.typepad.com/bioperformance/
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 60,00.html
värre blir det, menar det finns faktiskt folk som går på det.

För övrigt läste jag lite på den fina formeln som lades upp..
Den verkar ju jättebra? Menar... eftersom järnet aldrig förbrukas trots en temp som vida överstiger denna i gasform så ligger den kvar i förbränningsrummet antar jag? Och inte nog med detta? När den nu pyser ut så kommer den ju sakta i plasmaform att reparera avgas systemet. Det tar ju ett tag då det är i atomform visst är det bra? Eller går nu järnet raka vägen ut i lungorna på oss i nanoform? Det är inte bra för då blir vi sjuka..
I övrigt används den dyra oxiden som färgningsmedel i dyrare glaslinser och konstverk.. Den används även som avfärgningsmedel alltså helt tvärtemot färgning om man använder den rätt. (ceriumoxid) Och den är så brutalt sällsynt att man har svårt att få fram denna till yrkesbruk och här är ni och bara bjuder oss åkare för no*money att köra upp metallerna. Ett tips? Vill du ha skjuts med både syre och oktan i din bil utan övriga högre utsläpp så tanka i 25% etanol.. Det är billigare.. och faktiskt bevisat fungerande. Nackdelarna dock är att det blir inget atomskikt och inget reparerat avgas system.. men det är sånt man får ta.
av bdp003
En fråga i all välmening pettson... :-)
anser du US.Patent Office blåsta som godkände detta bränslepatent baserat på just metalloxiden Ceriumoxid?
När började dom godkänna bluffmedel.
Dom om någon måste väl för sin trovärdighet noga kolla alla patent med sina experter på resp. patentämnen!

Mvh /B
av bdp003
Hur kan man få ut 7-14% mer om ca. 98% av bränslet redan förbränns i en modern bilmotor? (frågade jag min broder i USA)

Svaret:

"Käre Bengt,
Mycket enkel förklaring. Även om 98 procent förbränns så slutar inte förbränningen innan avgasventilen öppnar sig. Genom att katalysatorn åstadkommer snabbare förbränning och förkortar den total förbränningstiden så går bilen 14% längre. Det är fysik inte kemi."

Kommentar:
Precis så som videon visar där flammorna slår ur avgashålen i cylinderblocket...minns ni!
http://www.myffi.biz/hiw/

Kemi i härlig harmoni med fysik = 7-14% längre km/tankning!
Tänk på all fin flammenergi vi släppt ut med avgaserna.
Dags att sätta stopp för detta slöseri! Nu!

Det är dom flammorna som blir 7-14% längre km med mpg.
Kan dert förklaras enklare! :-)

Tack Tomas!

Fler kommentarer...

Mvh /B
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bdp003 skrev:En fråga i all välmening pettson... :-)
anser du US.Patent Office blåsta som godkände detta bränslepatent baserat på just metalloxiden Ceriumoxid?
Dom om någon måste väl för sin trovärdighet noga kolla alla patent med sina experter på resp. patentämnen!

Mvh /B
Har du någonsig läst i någon av patentdatabaserna? Det mesta som är patenterat är bara skit och kommer aldrig att användas.

Patentverken skiter 100% i om sakerna man vill patentera är bra eller bara skit. Patentet ska bara se till att du är ensam om att få utnyttja det.
av *pettson*
bdp003 skrev:En fråga i all välmening pettson... :-)

Mvh /B
ämnet i sej äger dom inte patentet på.. Cerium är en metall som är väldigt svårfunnen och för övrigt så hittades detta på 30 talet.. och oxiden i sej är inte heller nåt patenterat av dessa herrar.. däremot användningen av denna.. i ett superduperbränslepiller som nu folk skakar galler för.. eftersom det är meningslöst dravel. Ligger i en av länkarna jag lade in.
för övrigt kan du patentera din egen fis.. eftersom endast du kan släppa den som DU gör.. en låg nivå på ett svar tyvärr MEN faktiskt fullt möjligt i möjligheternas land. Det handlar alltså om BRUKET av ett ämne.
I övrigt garanterar inte patentverket att någonting fungerar. dom säger UPPHOVSMANNEN/MÄNNEN SÄGER ATT DET FUNGERAR SÅHÄR: läs gärna på dokumentet.

vi kör en rad på patentet...eller flera.. för nu börjar det bli roligt..

*The invention claimed is:* Hmm det betyder inte.. att man testat och funnit.. är alla med?

sen går vi ned och kikar på vad det är för patent?

*U.S. Pat. No. 4,264,335 describes the use of cerium 2-ethylhexanoate for suppressing the octane requirement of a gasoline-fired internal combustion engine. Cerium 2-ethylhexanoate was found to be more soluble in gasoline than cerium octanoate.

okej inget där inte om att det sparar bensin.. däremot att man upptäckte att Cerium 2-ethylhexanoate löste sej bättre i bensin än cerium ocanoate.. Och det skulle då användas som ett tändbefrämjande ämne så att oktantalet kan sänkas.. hopp fortfarande inte nåt alltså..

*U.S. Pat. No. 5,240,896 describes the use of a ceramic material containing a rare earth oxide. The ceramic material is insoluble in fuel. It is alleged that combustion of the liquid fuel is accelerated upon contact with the solid ceramic.

Jahopp ska vi översätta eller ska vi erkänna att.. inte ens detta är någonting mera än ett konstaterande att förbränning av FLYTANDE bränsle accelererar i kontakt med fast keramik (en följd av att kondenseringen på t.ex en cylindervägg inte blir av..) Dock använder iallafall inte jag flytande bränsle i mina cylindrar.. jag använder GAS...och jag har cylinderväggar.. så tyvärr igen.. ingen keramik i världen kan förmå min gas att INTE vara små små droppar som kondenserar på väggarna.

*European patent 0485551 describes a device which conveys dry particles of a rare earth oxide directly to the combustion chamber of an internal combustion engine via the air intake.

jahopp ett patent som beskriver en anordning som matar torra partiklar av den sällsynta oxiden rakt ned i förbränningsutrymmet på en förbränningsmotor via insuget..
Fan.. inte ett bränslepiller här heller.. och inget om att spara sås..
och allt det här började med ett franskt patent på organiskt salt och cerium.. enligt första patentnumret..

övriga nedanstående patent är lösa patent på förbränningstekniker som det hänvisas till... tekniker som redan är patenterade... på samma sätt som denna..

En sak jag undrar över är det här...

*It has been found that particles of cerium oxide produced by plasma vapour synthesis retain their high surface area at high temperature. By high temperature, it is meant the typical combustion temperature of an internal combustion engine.*

Slå gärna upp plasma så ser vi snart att det är

*Plasma är inom fysik ett fjärde tillstånd av materia efter gas. När ett ämne har hettats upp till plasma skiljs molekylernas beståndsdelar åt, det vill säga: elektronerna rör sig fritt från kärnan.*
Trots att de flesta ämnen kräver temperaturer uppemot 8000 till 10000 grader Kelvin för att övergå till plasma så återfinns det t.ex vid åsknedslag under en kort tid.

hmm 8000-10 000 grader Kelvin.. vad har vi för temperaturer då?..

vi slår upp vidare då..

Celsiusskalan har kalibrerats så att mätvärden i grad Celsius är exakt 273,15 större än motsvarande mätvärden i kelvin.

ahh nu vet vi...
Nu får du räkna själv nu blev det jobbigt att skriva

du får hjälp här..
http://www.konvertera.nu/konvertera_temperatur.php

.. men nu har vi lite temp problem i vårt förbränningsutrymme INNAN den berömda boosten sätter in.. för det är ju den här tekniken som patentet* menar på som används? OM inte dessa temperaturer uppnås blir där ingen effekt.. så fyll gärna i tempskalan som saknas nu..

8000K= grader C?
10 000K= grader C?

Ett tips är att dina kolvar försvinner SENAST Vid 1300 grader celsius.. jag förstår att det handlar om kort tid som värmen finns men se.. den måste ju kylas och kylas och det blir restvärme och i slutändan ska vi endast få strax runt 100 grader i vårt motorblock... det är många grader celsius att kyla bort det ifrån dessa grader K... så tyvärr.. för att förtydliga.. *sorry no can do..
av 740wennberg
pettson är het på gröten i detta svammel :)
av Gemini__
Vet inte om jag har missat något här men är det alltså så att vissa personer i denna tråd tror att detta fungerar? Ursäkta mig men vilken ålder är det på er? Behöver man tillägga att man blir mörkrädd... :shock:

//Thomas
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 36
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]