Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er, Jag söker hjälp då jag har ett mystiskt problem.

Här följer den korta historien, detaljerad beskrivning efter det.

Har trasigt Bakaxelfäste som behövde bytas. Köper nytt från Professional Parts Sweden och det visar sig att det inte passar.
den upphöjda ringen runt den bakre hålet, det hål där den långa bulten i fästet ska sitta. den ringen har en diameter på 28mm men hålet i bussningen är bara 26mm.
Jag köper en ny bussning och får en som är likadan som den som redan sitter på bilen, med andra ord, den passar inte heller.

Detaljer:

Volvo V70N 2003 B5244S

Bakaxelfästet är en sådan här:
https://www.proparts.se/sv/artiklar/bra ... iversal%22}
Bussningen är en sådan här:
https://www.trodo.se/upphangning-axelst ... hi-td1256w

Originalnummer från Volvo:
Bakaxelfäste: 30714570
Bussningen: 9157576

Sprängskisser:
Bakaxelfäste: nummer 17 på sprängskissen nedan.
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464
Bussningen: nummer 3 på sprängskissen nedan.
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464

Jag har kontaktat Professional Parts Sweden, som säger att de har sålt tusentals sådana här genom åren och aldrig stött på detta problem. De tar och mäter på flera av sina bakaxelfästen i lagret och kommer fram till att alla har en 28mm ring.
Jag kan inte göra annat än att tro dem förstås och det här vart ju bara märkligare.
Delarna som sitter på det som är min sambos bil ser ut att ha suttit där sedan bilen var ny och aldrig bytts ut, men det går inte att utesluta att det kan ha bytts någon gång.
Så hur kommer det sig att det där sitter både ett gammalt fäste och en gammal bussning som passar bra ihop men som inte stämmer med ett nytt fäste?
När jag beställer en ny bussning så är det en exakt likadan som den som redan sitter, så att byta den hjälper mig inte alls.
Jag har även skrivit till Trodo precis och beskrivit problemet med, i fall de kan kolla om det finns bussningar med 28mm hål.

Bifogar bilder längst ner på gamla bakaxelfästet, gamla bussningen som sitter kvar på bilen, nya bakaxelfästet och nya bussningen som jag fick hem idag.

Är det någon som stött på detta? Vad är det frågan om?
Men framför allt, vad ska jag göra?
Jag har varit stressad på sistone och kan säkert ha tänkt något galet.

mått gammalt fäste.jpg
mått gammalt fäste.jpg (238.2 KiB) Visad 395 gånger
mått bussning.jpg
mått bussning.jpg (145.28 KiB) Visad 395 gånger
nya fästet.jpg
nya fästet.jpg (117.75 KiB) Visad 395 gånger
ny bussning.jpg
ny bussning.jpg (122.23 KiB) Visad 395 gånger
Senast redigerad av 2 Nicked, redigerad totalt 0 gång.
Ingen aning men kolla i sprängskisserna på volvopartswebstore.com om där möjligen finns en brytpunkt vid något visst chassinummer
Skandix.de kanske vet..?
VIDA vore förstås rätt ställe att kolla. Fästet med mindre hål har antagligen ett helt annat artikelnummer..

Edit: "Ej bi-fuel" står det i beskrivningen om man söker på volvo-numret du skrev ovan. Råkar detta vara en bi-fuel? ;-)
Tack för ditt svar.
Jag var i kontakt med tillverkaren av bakaxelfästet och de nämner inget om att skulle finns två olika varianter, vilket de borde ha nämnt i så fall. Vi hade en lång och bra diskussion om problemet och de har varit väldigt hjälpsamma och vi skickade bilder både fram och tillbaka.

Kollade på några olika årsmodeller mellan 2000 och 2007 på volvopartswebstore.com alla har samma nummer för högersidan

Jag borde ha skrivit att det inte var en Bi-Fuel. Tack för att du påminde mig. Jag har läst den informationen också. Men denna bil är en Bensin 2.4L 5-cylinder utan turbo.
Nicked skrev: Idag, 09:39 --Jag var i kontakt med tillverkaren av bakaxelfästet och de nämner inget om att skulle finns två olika varianter, vilket de borde ha nämnt i så fall..
Om du menar Proparts så är de inte OE-leverantör till Volvo utan ren eftermarknadsdistributör av Kina-kopior.
OEM var antagligen Delphi, TRW eller nån i det gänget. :-) Volvo älskar systemleverantörer som skickar t.ex. en komplett axel till monteringslinan. Det där att hålla rätt på tusentals underleverantörer vill Volvo slippa, därför fick de stora underleveratörerna sköta pilljobbet..

Proparts behöver inte nödvändigtvis ha helhetsbilden och veta om det fanns något tidigt utförande som gick ut i relativt begränsat antal..
Har du pratat med reservdelsavdelningen på någon Volvo-verkstad? De borde ha full koll.
Volvopartswebstore har gjort det lite för lätt för sig; där har de antagit att olika årgångar har exakt samma delar vilket inte alltid stämmer.

Har du kollat om det finns någon instansad märkning eller logotype på de gamla fästena? Kan iofs vara svårt se när rosten gjort sitt :-/
Ja, Professional Parts Sweden och ProParts är samma, är bara en av flera förkortningar, kan även stå ppsweden.
Nä, jag vet att ProParts inte är OEM. Jag känner bara att när de säger att de sålt tusentals, utan några som helst problem och aldrig hört talas om mitt problem.
Plus att de går ut och mäter på flera av deras egna bakaxelfästen på deras lager och de är likadana som det jag fått. På något sätt så är sannolikheten låg att de feltillverkat så många och de råkade passa på alla andras bilar utom min sambos bil. Självklart går det inte att vara säker här. Tillverkningen kan ju ha ställts om och blivit fel nyligen och jag vart bara första offret. Detta är ju trots allt väldigt märkligt och svaret måste ju ändå vara att någon gjort något fel med någon av delarna här. Så det är ju inte helt omöjligt att du har helt rätt.

Ja, de var faktiskt min tanke att vara mitt nästa drag.
Tänkte åka till Rejmes reservdelsavdelning (Auktoriserad Volvo-återförsäljare i Östergötland) och ta med mig delarna och fråga dem vad det är frågan om.

Min kontakt på ProParts skulle även få in bussningen till sitt eget lager i övermorgon, måndag, och höra av sig till mig då hur det såg ut.

Tack för återkopplingen igen, det är mycket värt att ha någon att bolla med. :-)
XC60 T6 2027 Reducerad prestanda?

Vad säger återförsäljaren?

Ja, Professional Parts Sweden och ProParts är[…]

Tack! Kollade runt lite och det verkar som eventue[…]

Haldex gen 5 vibrationer

Min låter nog inget, skakar lite i röve[…]