Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
Jag köpte en "defekt" T5a billigt.

jag funderar nu på om den går att fixa eller om det kanske är bäst att bara ta delar från en.

enligt förra ägaren så gick bilen bra men att det helt plötsligt small till och sedan låter den högt och dör konstant. Någon som hade hört när detta hände hade sagt att det lät som att en slang lossnade.

Bilen startar utan problem men dör efter en sekund, om man ger gas då hålls motorn vid liv men den låter väldigt högt.
Någon av gångerna när jag testkörde motorn och sedan hade släppt gasen då började bilen själv att rusa motorn, en annan gång höll den sig själv på 3000 varv.

jag tycker att det låter som att något verkar av med avgassystemet men jag har inte lyckats se något än men har inte hunnit lyfta upp bilen än.
kan bilen bete sig såhär ifall röret har lossnat vi grenrör / downpipe ifall allt motstånd är borta?
men då borde väl ändå inte motorn varva av sig själv (vissa gånger)

jag har provat med en annan styrbox med samma resultat.
felkoder som jag fick ut var:
2-3-2 "Bränsleblandning för mager eller fet vid tomgång "
4-1-4 "Turbotrycket är för högt"
1-2-1 "LMM-signal saknas eller är felaktig"

angående LMM så hade någon kopplat ur den, har kopplat in den igen men bilen dör på samma sätt (antar att det inte är lönt att proa med en annan men jag har en extra hemma som jag kan prova med i så fall)

bilen har bara gått 19500 mil, innan jag tittat på bilen gissade jag att kamremmen hade fallerat men den är bytt vid 10300 mil och om ett kvitto stämmer så även förra året och remmen ser okej ut
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja kolla ifall något tryckrör har lossnat eller sprickigt kolla även plast kanterna på IC'n efter sprickor. Men kolla även avgassystemet så att det är helt och tätt före Lambdasonden.
av MrPontus
tack för förslagen, jag är dålig på turbo och tryckrör men har läst på så att jag har hyfsad koll om det.
hade ställt in mig på att det var något sådant nu men tyvärr var det inte så.

däremot så hittade jag något annat löst som jag inte vet vad det är (trodde att det var en kolv först innan jag fiskat upp den)
bild:
https://www.dropbox.com/s/co063hlvibk7b ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/dtbv9tw7d2a37 ... 9.jpg?dl=0

den sitter in under grenröret till vänster, ska även sitta någon liten slang där som såg ut att vara lite skadad i anslutningen.

vad är detta för något? kan det ha minsta lilla att göra med mina problem?

jag tryckte dit den lite slarvigt och sen kom morsan och var nyfiken på hur det gick med bilen, jag skulle då starta för att visa henne.
Till min förvåning så lät bilen inte högt nu (ändra ändringen är att jag satt tillbaka den där lösa saken på bilderna) och motorn gick "stabilare" än innan, efter ett tag hade jag släppt gasen helt utan att den dog, tomgången var lite låg och den gick inte så jämnt, det kom även lite vätska från avgassystemet.

ska byta tändstift då det satt någon skit från Biltema som såg ut att ha passerat bytesintervallen
av MrPontus
Lucif3r skrev:En bild på vart den sitter skulle underlätta. Kan inte placera den i huvudet :roll:

"skit från biltema"... Biltema har bra stift :roll:
Är inte vid bilen nu, men på första bilden, där mitt pekfinger är, precis in under/omfamnat av grenröret där sitter den.

Biltemas Brisk stift är bra vet jag, men dessa är från Beru, kanske jag som har blandat ihop dom men är det inte ett sämre märke som tidigare sålts av Biltema?
Hur som helst så ser det ut som att det är dags att byta dom för länge sedan
Användarvisningsbild
av ketto
Den ser ut som den ska sitta på vänster sida om insuget framifrån sett. Vid servopumpen. Lys me lampa där. Stort hål? Enda stället ja kan tänka mig att den kommer ifrån.
av MrPontus
ketto skrev:Den ser ut som den ska sitta på vänster sida om insuget framifrån sett. Vid servopumpen. Lys me lampa där. Stort hål? Enda stället ja kan tänka mig att den kommer ifrån.
Ja där intill man fyller på servovätskan (på vänster sida in under grenröret alltså?)
Det var där jag hittade den lös och har bara lagt den tillbaka utan att sätta fast den. Känns som att något saknas. Finns inget att sätta fast slangen på som det ser ut på min GLT
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ahhh nu tror jag jag vet vad det är för nått. Det är gaveln av insuget, där ska det sitta en slang till vevhusventilationen. Dom är bara limmade orginal till mångas ovetande, så det är fullt möjligt att dom kan lossna, men får nog anses vara väldigt ovanligt.

Slangen finns på turbo också, men det är ju möjligt att den gått av/rasat ner.

Men inte så konstigt att den drar tjuvluft med ett sånt hål iaf :wink:
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]