- sön 18 sep 2016, 23:40
#1110592
Jag köpte en "defekt" T5a billigt.
jag funderar nu på om den går att fixa eller om det kanske är bäst att bara ta delar från en.
enligt förra ägaren så gick bilen bra men att det helt plötsligt small till och sedan låter den högt och dör konstant. Någon som hade hört när detta hände hade sagt att det lät som att en slang lossnade.
Bilen startar utan problem men dör efter en sekund, om man ger gas då hålls motorn vid liv men den låter väldigt högt.
Någon av gångerna när jag testkörde motorn och sedan hade släppt gasen då började bilen själv att rusa motorn, en annan gång höll den sig själv på 3000 varv.
jag tycker att det låter som att något verkar av med avgassystemet men jag har inte lyckats se något än men har inte hunnit lyfta upp bilen än.
kan bilen bete sig såhär ifall röret har lossnat vi grenrör / downpipe ifall allt motstånd är borta?
men då borde väl ändå inte motorn varva av sig själv (vissa gånger)
jag har provat med en annan styrbox med samma resultat.
felkoder som jag fick ut var:
2-3-2 "Bränsleblandning för mager eller fet vid tomgång "
4-1-4 "Turbotrycket är för högt"
1-2-1 "LMM-signal saknas eller är felaktig"
angående LMM så hade någon kopplat ur den, har kopplat in den igen men bilen dör på samma sätt (antar att det inte är lönt att proa med en annan men jag har en extra hemma som jag kan prova med i så fall)
bilen har bara gått 19500 mil, innan jag tittat på bilen gissade jag att kamremmen hade fallerat men den är bytt vid 10300 mil och om ett kvitto stämmer så även förra året och remmen ser okej ut
jag funderar nu på om den går att fixa eller om det kanske är bäst att bara ta delar från en.
enligt förra ägaren så gick bilen bra men att det helt plötsligt small till och sedan låter den högt och dör konstant. Någon som hade hört när detta hände hade sagt att det lät som att en slang lossnade.
Bilen startar utan problem men dör efter en sekund, om man ger gas då hålls motorn vid liv men den låter väldigt högt.
Någon av gångerna när jag testkörde motorn och sedan hade släppt gasen då började bilen själv att rusa motorn, en annan gång höll den sig själv på 3000 varv.
jag tycker att det låter som att något verkar av med avgassystemet men jag har inte lyckats se något än men har inte hunnit lyfta upp bilen än.
kan bilen bete sig såhär ifall röret har lossnat vi grenrör / downpipe ifall allt motstånd är borta?
men då borde väl ändå inte motorn varva av sig själv (vissa gånger)
jag har provat med en annan styrbox med samma resultat.
felkoder som jag fick ut var:
2-3-2 "Bränsleblandning för mager eller fet vid tomgång "
4-1-4 "Turbotrycket är för högt"
1-2-1 "LMM-signal saknas eller är felaktig"
angående LMM så hade någon kopplat ur den, har kopplat in den igen men bilen dör på samma sätt (antar att det inte är lönt att proa med en annan men jag har en extra hemma som jag kan prova med i så fall)
bilen har bara gått 19500 mil, innan jag tittat på bilen gissade jag att kamremmen hade fallerat men den är bytt vid 10300 mil och om ett kvitto stämmer så även förra året och remmen ser okej ut