- sön 18 sep 2016, 11:20
#1110397
Trist. :( Som sagt så finns det nog anledning att ifrågasätta verkstans kompetens i det här fallet.
Oljan cirkulerar och följer med runt i systemet tillsammans med köldmediet. Har det läckt så har man även tappat olja.
Vid brist på köldmedium så försämras dessutom transporten av olja och kompressorn riskerar att bli utan smörjning.
I det här fallet så skulle man ev. kunna misstänka förångaren. En läcka där hittas inte ifall verkstaden bara har gjort en utvändig läcksökning i motorrummet.
Räcker det inte med att använda sniffern i luftutblåsen så kan man t.ex. få demontera kupéfläkten och kanske mer för att komma åt att "sniffa" förångaren och se ev. olja/spårmedel.
Tycker det det känns självklart att verkstaden bör ta en del av kostnaden för ny kompressor, och givetvis ska du bara behöva betala för en fyllning. (den första, misslyckade)
Oljan cirkulerar och följer med runt i systemet tillsammans med köldmediet. Har det läckt så har man även tappat olja.
Vid brist på köldmedium så försämras dessutom transporten av olja och kompressorn riskerar att bli utan smörjning.
I det här fallet så skulle man ev. kunna misstänka förångaren. En läcka där hittas inte ifall verkstaden bara har gjort en utvändig läcksökning i motorrummet.
Räcker det inte med att använda sniffern i luftutblåsen så kan man t.ex. få demontera kupéfläkten och kanske mer för att komma åt att "sniffa" förångaren och se ev. olja/spårmedel.
Tycker det det känns självklart att verkstaden bör ta en del av kostnaden för ny kompressor, och givetvis ska du bara behöva betala för en fyllning. (den första, misslyckade)