Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trist. :( Som sagt så finns det nog anledning att ifrågasätta verkstans kompetens i det här fallet.

Oljan cirkulerar och följer med runt i systemet tillsammans med köldmediet. Har det läckt så har man även tappat olja.
Vid brist på köldmedium så försämras dessutom transporten av olja och kompressorn riskerar att bli utan smörjning.

I det här fallet så skulle man ev. kunna misstänka förångaren. En läcka där hittas inte ifall verkstaden bara har gjort en utvändig läcksökning i motorrummet.
Räcker det inte med att använda sniffern i luftutblåsen så kan man t.ex. få demontera kupéfläkten och kanske mer för att komma åt att "sniffa" förångaren och se ev. olja/spårmedel.

Tycker det det känns självklart att verkstaden bör ta en del av kostnaden för ny kompressor, och givetvis ska du bara behöva betala för en fyllning. (den första, misslyckade)
Olja fylldes på när torkfiltret byttes, frågan är ju om det gjordes nu vid andra påfyllningen. Remhjulet på kompressorn gnisslar satan just nu så bara för att göra allt smidigt så undrar jag om man bara kan ta en rem för en motor utan ac och gå förbi kompressorn?
Det är väldigt lite olja om nästan obefintlig mängd som läcker ut av en pysläcka, men får du däremot ett slangbrott (explosionsläcka) så att gasen strömmar ut fort då åker även stora delar av oljan med ut.

Ja det ska gå att ta en rem från en bil som inte har AC :)
DayDreamer skrev:Det är väldigt lite olja om nästan obefintlig mängd som läcker ut av en pysläcka, men får du däremot ett slangbrott (explosionsläcka) så att gasen strömmar ut fort då åker även stora delar av oljan med ut.

Ja det ska gå att ta en rem från en bil som inte har AC :)
Alright, måste man plocka ner kompressorn eller kan den sitta kvar om man kör med kortare rem? Tänker i fall den sitter i vägen.
Lucif3r skrev:Det finns ju olika dragningar, vissa dragningar använder fortfarande remhjulet på kompressorn(dom utan AC har då ett 'dummy'hjul istället för kompressor).
Tänkte ge mig på att göra det själv men tappade orken när jag såg hur många alternativ det fanns att dra remmen och sen hitta rätt längd på biltema. Så det får verkstan fixa också och sen lägger jag det här ac-systemet på is. Känns dumt att kasta massor med pengar i ett svart hål, kanske man får lust till vår sen när värmen kommer.

Problemet just nu är ju den att kopplingen typ slagit sig av värmen eller nått så den ligger och skrapar mot remskivan så det låter som en svarv ungefär. Bara en tidsfråga innan lagret skär ihop med av värmen.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]