- tis 12 jun 2007, 23:33
#110352
Satt och läste det och tänkt, det kan vara bra att veta men men
*pettson* skrev:Okej tack man kanske inte ska lita så mycket på wikipedia då :lol:Lilja skrev:absolut inte på te.x 850. Men faktiskt från start till maxvarv på t.ex årets modell på porsche.. men nu gäller det inte en sån*pettson* skrev: Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"
Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond![]()
..men den har ihop med styrdonet satt gränsen för bränslemängden för hela förloppet. Alltså bränslets mängd vid start och vid normalkörning (closed loop) Och utifrån denna mängd kalibreras mapparna som används då lamdan inte är i bruk. Så först finns där programmerade värden, dom värden som används när lamdan är i bruk kalibreras av lamdan ihop med styrdonet. Den kalibreringsfaktorn används sedan på resterande varvtal men då endast ihop med knacksensorerna.
Satt och läste det och tänkt, det kan vara bra att veta men men

Volvo 360 GLE -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85