Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
*pettson* skrev:
Lilja skrev:
*pettson* skrev: Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?

"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"

Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond
absolut inte på te.x 850. Men faktiskt från start till maxvarv på t.ex årets modell på porsche.. men nu gäller det inte en sån :wink:
..men den har ihop med styrdonet satt gränsen för bränslemängden för hela förloppet. Alltså bränslets mängd vid start och vid normalkörning (closed loop) Och utifrån denna mängd kalibreras mapparna som används då lamdan inte är i bruk. Så först finns där programmerade värden, dom värden som används när lamdan är i bruk kalibreras av lamdan ihop med styrdonet. Den kalibreringsfaktorn används sedan på resterande varvtal men då endast ihop med knacksensorerna.
Okej tack man kanske inte ska lita så mycket på wikipedia då :lol:
Satt och läste det och tänkt, det kan vara bra att veta men men :P
av *pettson*
Lilja skrev:
*pettson* skrev:
Lilja skrev: Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?

"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"

Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond
absolut inte på te.x 850. Men faktiskt från start till maxvarv på t.ex årets modell på porsche.. men nu gäller det inte en sån :wink:
..men den har ihop med styrdonet satt gränsen för bränslemängden för hela förloppet. Alltså bränslets mängd vid start och vid normalkörning (closed loop) Och utifrån denna mängd kalibreras mapparna som används då lamdan inte är i bruk. Så först finns där programmerade värden, dom värden som används när lamdan är i bruk kalibreras av lamdan ihop med styrdonet. Den kalibreringsfaktorn används sedan på resterande varvtal men då endast ihop med knacksensorerna.
Okej tack man kanske inte ska lita så mycket på wikipedia då :lol:
Satt och läste det och tänkt, det kan vara bra att veta men men :P
wikipedia hade rätt när det skrevs. Det händer saker fortare än man uppdaterar. Samma att en lamda klarade från början att reagera mellan min/max på 5 sekunder.. sedan 1 sekund.. och nu på 1/10 dels sekund..
För övrigt så hur en lamda används eller dess information är helt upp till varje fabrikant.
av *pettson*
en sån där snabb ide när jag vaknade imorse...
vacumslangen till bränsleregulatorn är kontrollerad va? Så inte den läcker.. Den justerar ju bränsletrycket uppåt och nedåt med varvtalet..
av creamore
Inatt bytte vi oljefällan och rengjorde insuget.
Slänger upp en "Före/Efter"-bild nedan. ZAV får redogöra närmare för funktionen när han vaknar. Vi började strax före 16-tiden igår kväll och var klara vid 10-tiden i dag på förmiddagen. Kunde varit klara mycket tidigare, men det var visst en skruv som vi fick leta lite efter... Hehe, nån som jag inte nämner närmare vid namn tappade den.

Här är iallafall bilden.
Ni vill säkert inte ens tänka på vad vi gjorde rent med :)
Bild
av ZAV
:D Hehe, jaja alla gör sina misstakes. Killen innan kan inte ha bytt olja el brytt sig om bilen för fem jäkla öre, tvärstopp i ventilationen!
Ja nu är vevhusventilationen bytt & allt är nyköpt från Volvo, ingen idé att snåla på reservdelarna kändes det som. Oljefällan kostade bara 192 kr tex. Böt även så klart olja + filter efteråt. Jag fattar inte att bilen äns funkat för det var stopp i alla rör :-O) Blockets kanaler gick lätt att rengöra, kunde köra ner en 25 cm lång dubbelvikt ståltråd utan problem så jag hoppas man inte behöver ta ned oljetråget! Insuget var så äckligt, det var skit i hela insuget. Kaustik soda & rejäl avfettning så fick vi bort det till 90%, resten sitter väl så inbränt att det inte kommer nånvart. Tog isär spjällhuset & rengjorde det & böt packning.
Tack Creamore för all hjälp min vän (W) Böt till nytt luftfilter med, efter allt var bytt & jag startade bilen så rök det blått till & från en stund men sedan tyckte jag inte att det rök nått mer. Men som sagt så har jag inte hunnit kolla så mkt, behövde sova. Ska kolla idag. Dom på Volvo så att den kan ryka lite efter man bytt.
Svartrykandet måste kollas mer idag, vi kollade felkoderna enligt Haynesboken & fick 1-1-1, stoppade i rätt hål. Ska kolla dem idag igen. Några tips vi kan göra för att felsöka detta svartrykande? Kom & tänka på EGR ventileen som kanske inte stänger som den ska men jag kan ju vara fel ute!
Till Pettson:
Det är en Volvo 855 S :wink: .
av creamore
Nu är det lite bryderier angående diagnostikenheten på ovanstående 855'a. Uttag A6 saknar kontakt, så vi kan inte kontrollera tändningssystemet. Det vi hade kontrollerat innan som gav 1-1-1 var bränslesystemet på A2. En annan sak är ju det där med att radera felkoder efter att man genomfört testet. Vi testade ECC'n som inte fungerar och fick en bunt med felkoder. Efter att ha rengjort de små fläktarna ovanför förare- och passagerardörrarna så ville vi nolla felkoderna och testa igen men det fungerar inte.

Stämmer det att man ska:

1: Testa felkoder
2: Låta kontakten sitta kvar
3: Slå av och på tändningen igen
4: Hålla nere knappen på Diagnostikenheten i 5 Sekunder

Så gjorde vi och väntade på lite blinkningar och fast sken för att bekräfta nollställningen, men ingenting hände. Det sitter även en flatstiftskontakt med grön/röd kabel på diagnostikenheten... vad är den till? Tacksam för svar. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra nu.

Återkommer med lite bilder för att förtydliga.
av ZAV
*pettson* skrev:en sån där snabb ide när jag vaknade imorse...
vacumslangen till bränsleregulatorn är kontrollerad va? Så inte den läcker.. Den justerar ju bränsletrycket uppåt och nedåt med varvtalet..
Jag har kollat och den såg bra ut på slangarna, men frågan är om det kan vara stopp i den utav vevhus skiten som satt sig i alla rör etc? Ska dra loss vaakumslangarna & kolla. Var & bes bilen idag och den hade perfekta avgasvärden. Skumt att den kan svartryka på högt varv! Har ju bytt rotor, f-lock, luftfilter, kollat felkoder & det blir 1-1-1. Kan ju ligga kvar i katalysatorn kanske men han på bes sa att den hade perfekta värden. Kan stiften ha nått med det att göra? Dom är nämligen inte bytta.
av *pettson*
ZAV skrev:
*pettson* skrev:en sån där snabb ide när jag vaknade imorse...
Jag har kollat och den såg bra ut på slangarna, men frågan är om det kan vara stopp i den utav vevhus skiten som satt sig i alla rör etc? Ska dra loss vaakumslangarna & kolla. Var & bes bilen idag och den hade perfekta avgasvärden. Skumt att den kan svartryka på högt varv! Har ju bytt rotor, f-lock, luftfilter, kollat felkoder & det blir 1-1-1. Kan ju ligga kvar i katalysatorn kanske men han på bes sa att den hade perfekta värden. Kan stiften ha nått med det att göra? Dom är nämligen inte bytta.
tja iof visst kan stiften ha med detta att göra? Är dom slitna kanske dom inte mäktar med att tända ordentligt.. men det är nåt som borde höras?
Det att jag tänkte på bränsletrycksregulatorn är att det inte är ovanligt att en tapp på sidan av insuget går av eller att böjarna där blir som tuggummi och ger upp.. Att bilprovningen inte säger nåt är snarare en funktion av att kissen är okej på bilen.. :idea: Dock testar ju inte dom på det aktuella varvet..

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]