- lör 09 jul 2016, 17:58
V70 2,5D 2000 (Audi-motorn) 59000 mil
Motorn stannar spontant men startar lätt igen. Oftast stannar den då man kör sakta på låga varv men det händer även i hög hastighet på motorvägen. Ibland händer det ofta, några km emellan och ibland kan den gå 50 mil utan att det händer. Alla varningslampor tänds och varvräknaren går ner på noll, trots att motorn har varv genom rullning. Har kört 3000 mil med problemet. Har haft hjälp av verkstad men dom kommer ingen vart.
Har gjort följande:
- Felkoden visar på kamvinkelgivaren...tror jag den heter. Den är bytt.
- Har bytt bränslefilter (många gånger) och luftfilter.
- Bytt fjärde spridaren, som har någon givare men vet inte vad den gör.
- Öppnade tanken och kollade om det var skräp, det var rent.
- Blåst bränsleslangar till tanken.
- Tvingade stoppmagneten på pumpen med 12V men motorn stannar ändå.
En sak som jag tycker gör nytta är då jag fyller i ca en dl tvåtaktsolja vid varje tankning. Då händer det inte så ofta.
Hittar ingen annan på nätet som har ett liknande problem. Någon som har tips?
Motorn stannar spontant men startar lätt igen. Oftast stannar den då man kör sakta på låga varv men det händer även i hög hastighet på motorvägen. Ibland händer det ofta, några km emellan och ibland kan den gå 50 mil utan att det händer. Alla varningslampor tänds och varvräknaren går ner på noll, trots att motorn har varv genom rullning. Har kört 3000 mil med problemet. Har haft hjälp av verkstad men dom kommer ingen vart.
Har gjort följande:
- Felkoden visar på kamvinkelgivaren...tror jag den heter. Den är bytt.
- Har bytt bränslefilter (många gånger) och luftfilter.
- Bytt fjärde spridaren, som har någon givare men vet inte vad den gör.
- Öppnade tanken och kollade om det var skräp, det var rent.
- Blåst bränsleslangar till tanken.
- Tvingade stoppmagneten på pumpen med 12V men motorn stannar ändå.
En sak som jag tycker gör nytta är då jag fyller i ca en dl tvåtaktsolja vid varje tankning. Då händer det inte så ofta.
Hittar ingen annan på nätet som har ett liknande problem. Någon som har tips?