Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2,5D 2000 (Audi-motorn) 59000 mil
Motorn stannar spontant men startar lätt igen. Oftast stannar den då man kör sakta på låga varv men det händer även i hög hastighet på motorvägen. Ibland händer det ofta, några km emellan och ibland kan den gå 50 mil utan att det händer. Alla varningslampor tänds och varvräknaren går ner på noll, trots att motorn har varv genom rullning. Har kört 3000 mil med problemet. Har haft hjälp av verkstad men dom kommer ingen vart.
Har gjort följande:
- Felkoden visar på kamvinkelgivaren...tror jag den heter. Den är bytt.
- Har bytt bränslefilter (många gånger) och luftfilter.
- Bytt fjärde spridaren, som har någon givare men vet inte vad den gör.
- Öppnade tanken och kollade om det var skräp, det var rent.
- Blåst bränsleslangar till tanken.
- Tvingade stoppmagneten på pumpen med 12V men motorn stannar ändå.
En sak som jag tycker gör nytta är då jag fyller i ca en dl tvåtaktsolja vid varje tankning. Då händer det inte så ofta.
Hittar ingen annan på nätet som har ett liknande problem. Någon som har tips?
Hej,
Inte någon som varit med om det här problemet? :shock: Man kanske ska vara jätteglad för 59000 mil men det blir inte så jättemycket på en dieselmotor om man räknar om det till timmar, ca 10 000 timmar. Jag ska pröva att ringa Bosse Bildoktorn, han brukar ha bra tips. Hårt att skrota bilen då allt annat är i bra skick, t.o.m. telefonen fungerar :D
Hm att varvräknaren går ner på noll kan ju kanske vara en vevaxelgivare som slutar att fungerar, vad jag vet så tar varvräknaren signalen från vevaxelgivaren och även motorn behöver den signalen, utan den så tvärstannar motorn.
Aha, spännande. Jag har fått besked om att varvräknaren får signalen från generatorn men har tyckt att det då är konstigt att varvräknaren går till noll då stoppen inträffar. All annan instrumentering fungerar...förutom att alla varninslampor tänds. Då ska jag kolla det med vevaxelgivaren igen :) Kul med lite nytt hopp.
Iaf förr så tog då Dieslar varvtalssignalen från Generatorn, är ju ett utmärkt ställe att ta ut varvtalssignal på (generatorn har då ett extra stift för det). Vet tyvärr inte hur det är på en V70.
Kanske har hittat felet. Det som hänt är att felet förvärrades radikalt, bilen gick endast väldigt korta stunder mellan stoppen, bara några sekunder, innan den stannade. Nu var det lättare att leta fel. Vi fokuserade på ert tips om vevaxelgivaren "impulsgivare, signal" som Volvo kallar det. Skruvade bort så att jag kom åt kablarna till givaren. Då kablarna hängde löst gick bilen perfekt. Monterade tillbaka kablarna i kabelskyddet och bilen går fint. Har nu kört drygt 50 mil och bilen går perfekt, inte ett ryck i varvräknaren. Verkstan som har hjälpt mig tror att det är överstörning från generatorkabeln till impulsgivarens kablar och stör informationen till styrboxen. Nu har kablarna hamnat en bit från varann och därför störs den inte :D Vevaxelgivaren styr bränslepumpen och varvräknaren. Styrboxen jämför signalen från vevaxelgivaren med impulserna nållyftgivaren på fjärde cylindern. Blir det för stor skillnad stängs motorn av.
Senast redigerad av 1 Bnb3145, redigerad totalt 0 gånger.

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]