PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Mysko ljud. Tror inte på fläktremmen.

Att lyfta toppen är inte "svårt", som i mycket komplicerat, men det kräver såklart vissa förberedelser. Bort med grenröret, alternativt lossa förgasare och "downpipe", samt att det är ett par varmvattenrör att hantera, om jag minns rätt. Tömma ur kylvätskan. Ta loss vipparmsaxeln. Ta ur stötstängerna och håll ordning på dem. Lossa skruvarna till topplocket. Allt bör finnas beskrivet på ett bra sätt i Haynes eller i Volvos egen manual för övrigt. Sedan bör man kunna få lite ledtrådar av hur kolvtopp och cylinderlopp ser ut. Alla delar (vipparmar, stötstänger etc) bör ju granskas noga för ev problem, men jag tror du har nåt med kolvringarna att hantera i cylinder 2.
Okej tack för tips och råd, får bli att kolla cylinder 2 och ev. kolvringsbyte där! Dock känner jag att det kanske är en lite övermäktig uppgift för mig själv att klara av.

Finns det möjligtvis någon här, eller någon som känner någon i Göteborgstrakten som mot ersättning hade kunnat hjälpa till med detta arbete?
Alltså demontering och montering av topplock + kolvringar + packningar + ventilerjustering och vad som nu mer behövs göras! Bilen finns i centrala Göteborg.

Skicka PM till mig isåfall!
Tack :)
Du behöver den här boken: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... veringkopa
Den är visserligen slutsåld, men bör finnas på antikvariat eller bibliotek. Detta är din bästa hjälp i ditt fall. Möjligen att det är enklare att byta motor blir en tillfällig lösning. Men då kan du ju renovera den nu aktuella motorn under tiden. Och att du använder Jim Lundbergs bok som instruktion- och verkstadshandbok. Följer du den så får du en motor som håller i 45 år till.
Bra! Tack, GT-mannen. Tack för den "nyheten". Jag har visserligen inget behov av den aktuella boken, men jag har förstått att den är guld värd för t.ex sådana som TS i det här fallet. Jag har tidigare läst recensioner av den och tänkt att något bättre är svårt att hitta. Jim Lundberg skriver ju i andra sammanhang också, och utstrålar stor kunskap på många områden.

Undrar vem som kommer att skriva någon likvärdig bok för oss som har 2000-talets bilar?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]