- sön 17 jul 2016, 22:36
#1094060
Mysko ljud. Tror inte på fläktremmen.
Att lyfta toppen är inte "svårt", som i mycket komplicerat, men det kräver såklart vissa förberedelser. Bort med grenröret, alternativt lossa förgasare och "downpipe", samt att det är ett par varmvattenrör att hantera, om jag minns rätt. Tömma ur kylvätskan. Ta loss vipparmsaxeln. Ta ur stötstängerna och håll ordning på dem. Lossa skruvarna till topplocket. Allt bör finnas beskrivet på ett bra sätt i Haynes eller i Volvos egen manual för övrigt. Sedan bör man kunna få lite ledtrådar av hur kolvtopp och cylinderlopp ser ut. Alla delar (vipparmar, stötstänger etc) bör ju granskas noga för ev problem, men jag tror du har nåt med kolvringarna att hantera i cylinder 2.
Att lyfta toppen är inte "svårt", som i mycket komplicerat, men det kräver såklart vissa förberedelser. Bort med grenröret, alternativt lossa förgasare och "downpipe", samt att det är ett par varmvattenrör att hantera, om jag minns rätt. Tömma ur kylvätskan. Ta loss vipparmsaxeln. Ta ur stötstängerna och håll ordning på dem. Lossa skruvarna till topplocket. Allt bör finnas beskrivet på ett bra sätt i Haynes eller i Volvos egen manual för övrigt. Sedan bör man kunna få lite ledtrådar av hur kolvtopp och cylinderlopp ser ut. Alla delar (vipparmar, stötstänger etc) bör ju granskas noga för ev problem, men jag tror du har nåt med kolvringarna att hantera i cylinder 2.