PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Ska byta vattenpump på en B18 och ville bara fråga om det är något man ska tänka på, typ. Till att börja med räknar jag till fyra öppningar på pumpen men har fått sex olika packningar med den. Googlade lite snabbt och då beror det tydligen på om man har en A, B, eller D-motor. Jag vill påstå B18A men långt ifrån säker då den haft en weberförgasare de senaste sisådär 35 åren. Vet knappt hur pumpen sitter (antar den sitter bakom fläkten utifrån hur den ser ut) och än mindre hur allting sitter hopkopplat. Så jag tänkte passa på att fråga er innan jag påbörjar något byte så slipper bilen bli ståendes halvvägs igenom.

Antar det är lika bra att plocka ur kylaren för att komma åt bättre också.
av Amarace
Två är ju till vattenrören, och två som tätar mot toppen. Dom mot toppen är olika höjd beroende på toppackningens tjocklek. Original så tar du dom högre, tunnare packning så tar du dom lägre.

När du sätter dit pumpen så ska du pressa upp den mot toppen rakt, om du pressar upp i lite vinkel så vrider sig tätningarna och det kommer att läcka.
av Schmoyoho
Enligt effekten i fordonsregistret hade bilen som ny 75 hk vilket borde innebär en B18A typ 2 med en zenith-stromberg 175CD, om man jämför med tabellen på wikipedia. Ingen aning hur det ser ut där när pumpen är borttagen men med en A-motor borde det väl bara vara att ta de högre packningarna och trycka dit pumpen...? Ska ta mig an jobbet så får vi se hur långt jag kommer typ.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk bara på att du skruvar i alla 4 skruvarna men spänner ingen förrän allt är på plats, då pressar du pumpen uppåt med en kraftig skruvmejsel. Ringarna kan vara lite "struliga", men jag använder packningsklister
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/
Det är mycket andvändbart till "gamla" motorer (även nyare :lol: :lol: ). Det stelnar mycket långsamt och jag brukar pensla det på/i kylarslangar för lättare tätning och framför allt lättare demontering om några år. Det stora röret monterar du i pumpen innan du monterar pumpen. Stryk klister både på röret och i pumpen och trä på ringen på röret precis i kanten på röret och "lirka" dit det. Gör sedan samma med det lilla röret (kolla så ar rören inte är rostskadade) och montera sedan pumpen
av Schmoyoho
Tack för svaret men jag hann genomföra bytet igår. Angående att stoppa dit alla fyra bultarna är det ju helt uteslutet. Jag försökte med de högre packningarna (toppen är aldrig lyft så det borde ju vara de jag egentligen ska ha) men det var helt omöjligt. Försökte skruva dit en bult och sedan använda något verktyg som bräckjärn för att trycka ihop packningarna och kunna få dit nästa bult men det gick inte. Och den gången jag lyckades, nätt och jämnt, så hamnade packningarna utanför toppen. Kanske går med en medhjälpare men jag lyckades inte.

Jag använde i slutändan de lägre packningarna och hittills verkar det ju gått bra. Packningen mot blocket fick en liten törn och lite smuts på sig men håller tummarna för att inget börjar läcka. Ser bra ut än så länge iallafall. Kan tillägga att jag inte ens då lyckades fingerdra någon bult utan jag fick även då använda ett bräckjärn, dock med betydligt mindre kraft, lyfta pumpen lite uppåt för att kunna gänga dit nästa bult.

Jag försökte också behålla det stora röret på plats vid monteringen men det var också närmast omöjligt. Tror mycket hade gått lättare med ett extra par händer men i tanken lät det ju väldigt mycket som ett enmansjobb.
Användarvisningsbild
av lennarte
Huvudsaken är ju att det blir tätt...... Dom högre tätningarna kanske är till dom ännu äldre B18 motorerna, dom hade kanske ännu tjockare packning. Vet att jag brukade anväda dom lägre och pressa ordentligt. Det är "struligt" att byta vattenpump på en B18/20 motor. Det är väldigt lätt att det läcker mot toppen och det är "struligt" att få till" tätningarna till rören, dessutom är det inte ovanligt att dom är så rostiga att man få byta ut dom. I alla fall det från värmepaketet
av Schmoyoho
Har kört bilen ett antal mil nu och inget verkar läcka. Ger mig själv en klapp på axeln också, som lyckades både demontera OCH montera ihop allt, men som sagt gick det ganska smärtfritt. Inga hopplöst hårt åtsittande bultar eller liknande.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]