- tor 14 jul 2016, 16:18
#1093237
Hej,
Ska byta vattenpump på en B18 och ville bara fråga om det är något man ska tänka på, typ. Till att börja med räknar jag till fyra öppningar på pumpen men har fått sex olika packningar med den. Googlade lite snabbt och då beror det tydligen på om man har en A, B, eller D-motor. Jag vill påstå B18A men långt ifrån säker då den haft en weberförgasare de senaste sisådär 35 åren. Vet knappt hur pumpen sitter (antar den sitter bakom fläkten utifrån hur den ser ut) och än mindre hur allting sitter hopkopplat. Så jag tänkte passa på att fråga er innan jag påbörjar något byte så slipper bilen bli ståendes halvvägs igenom.
Antar det är lika bra att plocka ur kylaren för att komma åt bättre också.
Ska byta vattenpump på en B18 och ville bara fråga om det är något man ska tänka på, typ. Till att börja med räknar jag till fyra öppningar på pumpen men har fått sex olika packningar med den. Googlade lite snabbt och då beror det tydligen på om man har en A, B, eller D-motor. Jag vill påstå B18A men långt ifrån säker då den haft en weberförgasare de senaste sisådär 35 åren. Vet knappt hur pumpen sitter (antar den sitter bakom fläkten utifrån hur den ser ut) och än mindre hur allting sitter hopkopplat. Så jag tänkte passa på att fråga er innan jag påbörjar något byte så slipper bilen bli ståendes halvvägs igenom.
Antar det är lika bra att plocka ur kylaren för att komma åt bättre också.