Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är som religion, alla blir saliga på sin tro..... :lol:
av Knatch
bytte olja idag, castrol ti fst 5-30. hör knappt att bilen är igång efter oljebytet. Eller är det jag som lurar mig själv?
Jävligt nöjd är jag iallafall

Edit:
Glömde fråga en sak.
När jag bytte olja så var det små svarta klumpar i filterkoppen, såg ut som grus. Är det normalt eller är motorn påväg åt he... ?
Aldrig sett det förut... Bytte olja förra året
Knatch skrev:bytte olja idag, castrol ti fst 5-30. hör knappt att bilen är igång efter oljebytet. Eller är det jag som lurar mig själv?

Edit:
Glömde fråga en sak.
När jag bytte olja så var det små svarta klumpar i filterkoppen, såg ut som grus. Är det normalt eller är motorn påväg åt he... ?
De där svarta klumparna är koks, dvs bränd olja.
Oljan koksar om den utsätts för onormal värme, alternativt om det är ett sämre oljemärke.
Oljan koksar även av för högt slitage, dvs om man inte sköter oljebytena regelbundet.
Vad har du haft i för olja då?
av Knatch
milktrucker skrev:
Knatch skrev:bytte olja idag, castrol ti fst 5-30. hör knappt att bilen är igång efter oljebytet. Eller är det jag som lurar mig själv?

Edit:
Glömde fråga en sak.
Oljan koksar om den utsätts för onormal värme, alternativt om det är ett sämre oljemärke.
Oljan koksar även av för högt slitage, dvs om man inte sköter oljebytena regelbundet.
Biltema 5-50 efter att ha rådfrågat här...
Gör aldrig om det igen...
Knatch skrev:
milktrucker skrev:

Edit:
Glömde fråga en sak.
Biltema 5-50 efter att ha rådfrågat här...
Gör aldrig om det igen...
Så du menar att du fått råd om biltema-olja här?
det var det jävligaste, vem ger sådana råd?
Biltema är big no-no på i princip allt, undantaget skruvmejsel och förvaringslösningar.
Bor du i norrland eller inlandet ska du ha 0W, inte 5W
Södra sveriges kustområden kan ha 5W.
Eftersom du har högt effektuttag och turbo så ska du ha A3-olja och en 40-olja om du kör lite hårdare, svensson-körning funkar med 30-olja.
Alltså en 0W-40 A3 eller 5W-40 A3.
Nu sitter det massor av koks i motorn, så du måste få tag i invändig motortvätt, det ska du hälla i o låta gå på tomgång i 10 minuter.
Sen tappar du ur oljan och fyller på med en bra olja, castrol är erkänt bra och rekommenderas av volvo.
Q8 Oils har tidigare varit samarbetspartner till volvo så den funkar också.
av Knatch
milktrucker skrev:
Så du menar att du fått råd om biltema-olja här?
det var det jävligaste, vem ger sådana råd?
Biltema är big no-no på i princip allt, undantaget skruvmejsel och förvaringslösningar.
Bor du i norrland eller inlandet ska du ha 0W, inte 5W
Södra sveriges kustområden kan ha 5W.
Eftersom du har högt effektuttag och turbo så ska du ha A3-olja och en 40-olja om du kör lite hårdare, svensson-körning funkar med 30-olja.
Alltså en 0W-40 A3 eller 5W-40 A3.
Nu sitter det massor av koks i motorn, så du måste få tag i invändig motortvätt, det ska du hälla i o låta gå på tomgång i 10 minuter.
Sen tappar du ur oljan och fyller på med en bra olja, castrol är erkänt bra och rekommenderas av volvo.
Q8 Oils har tidigare varit samarbetspartner till volvo så den funkar också.
Bor nära stockholm.
Sök så ska du få se att många ljushuven rekomenderar biltema...
Mekanikern på volvo sa att 5-30 är vad dom själva slår i T5orna på verkstan. Ska jag tappa ur allt igen om ca 100 mil eller?

Edit:
Du har helt rätt, enligt castrols oljeväljare så rekommenderar den
CASTROL EDGE (TI) 0W-40 A3/B4
Varför idioten gav mig 5w-30 vet jag inte. Ska jag gå tillbaks och klaga?
av Alexas
Håller med Milktrucker!! Biltema-oljor är Big no-no. Inte för att de kanske alltid är dåliga utan för att min erfarenhet är att när man inte vet vem som tillverkat viktiga komponenter till bilen är det bättre att avstå.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Och 5-50 är helt uppåt väggarna! Beställ en stor dunk 20L av rätt olja från till exempel däckonline och skölj motorn med CRC motor flush.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
eftersom du har T5 och antagligen tycker det är roligt att använda turbon så bör du satsa på en 40-olja.
En 30-olja blir ganska tunn när du har så höga effektuttag.
i princip alla oljeguider säger 40-olja till T5.
av Knatch
Kan det här förklara min effektförlust på sistone? Inte bänkat bilen men jag har aldrig blivit dragen av en a8 tdi -13/-14 vilket jag blev idag strax innan oljebytet, inte heller en s80 v8 och det blev jag i förrgår. Aldrig hänt förr... Nu menar jag inte att effekten skulle komma tillbaks av oljebytet, det jag menar är om motorn är åthelvette sliten och förstörd av biltema oljan?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]