- tis 31 maj 2016, 18:54
#1081476
Hej
Detta handlar om en P1800 1969 som ser ut som en 70a. Frambromsarna är bytta till likadana bromsar som Volvo 140.
Jag skulle behöva lite hjälp att klura ut vad fasiken som stoppar bromsvätskan att passera krets nr 8 i luftningsordningen på en P1800 1969.
Jag har luftat bromsarna enligt konstens alla regler. Det är nya rör, nya bromsok både fram och bak, nya skivor och belägg samt nyrenoverad huvudbromscylinder.
Jag har luftat enligt följande ordning.
1. Vänster bak
2. Yttre vänster fram
3. Innre vänster fram
4. Yttre höger fram
5. Innre höger fram
6. Häger bak
7. Övre höger fram
8. Övre vänster fram (Här kommer det absolut ingen vätska)
Jag har använt mig av en sådan behållare där man kopplar tryckluften på som är sugande.
Jag har sedan bytt till en tryckande variant där man skruvar på ett lock på bromsvätskebehållaren som trycker på med tryckluft.
Problemet kvarstår då. Det kommer ingen vätska ur övre nippeln vänster fram.
Det första man tänker då är ju att det är något fel på bromsoket. Så ett nytt bromsok monterades. Kom ihåg att det gamla bromsoket var även det nytt.
Exakt samma sak händer med detta. Alltså omöjligt att det är fel på bromsoket tycker jag då.
Skruvar bort röret. Det rinner vätska ur röret. trycker på bromspedalen och då sprutar det vätska ur röret. Altså kommer det bromsvätska fram till bromsoket. Men inte igenom bromsoket.
Det ända jag kan tänke mig nu är att det på något sätt blir en luftbubbla eller så mellan förskruvningen och bromsoket.
Det sitter nämligen en sådan här för att "konvertera" pressningen på bromsröret.

Vad tror ni? Vad ska jag göra för att utesluta bromsoket igen?
Detta handlar om en P1800 1969 som ser ut som en 70a. Frambromsarna är bytta till likadana bromsar som Volvo 140.
Jag skulle behöva lite hjälp att klura ut vad fasiken som stoppar bromsvätskan att passera krets nr 8 i luftningsordningen på en P1800 1969.
Jag har luftat bromsarna enligt konstens alla regler. Det är nya rör, nya bromsok både fram och bak, nya skivor och belägg samt nyrenoverad huvudbromscylinder.
Jag har luftat enligt följande ordning.
1. Vänster bak
2. Yttre vänster fram
3. Innre vänster fram
4. Yttre höger fram
5. Innre höger fram
6. Häger bak
7. Övre höger fram
8. Övre vänster fram (Här kommer det absolut ingen vätska)
Jag har använt mig av en sådan behållare där man kopplar tryckluften på som är sugande.
Jag har sedan bytt till en tryckande variant där man skruvar på ett lock på bromsvätskebehållaren som trycker på med tryckluft.
Problemet kvarstår då. Det kommer ingen vätska ur övre nippeln vänster fram.
Det första man tänker då är ju att det är något fel på bromsoket. Så ett nytt bromsok monterades. Kom ihåg att det gamla bromsoket var även det nytt.
Exakt samma sak händer med detta. Alltså omöjligt att det är fel på bromsoket tycker jag då.
Skruvar bort röret. Det rinner vätska ur röret. trycker på bromspedalen och då sprutar det vätska ur röret. Altså kommer det bromsvätska fram till bromsoket. Men inte igenom bromsoket.
Det ända jag kan tänke mig nu är att det på något sätt blir en luftbubbla eller så mellan förskruvningen och bromsoket.
Det sitter nämligen en sådan här för att "konvertera" pressningen på bromsröret.

Vad tror ni? Vad ska jag göra för att utesluta bromsoket igen?