Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, motorfellampan började lysa efter några mil. Då kollade jag en gång till och såg att längre ner var resten av en slang som hade gått av. Jag trodde att stumpen som var kvar på "ventilen" var en trasig tätning men det var alltså en bit av en slang. Jag lägger upp bild senare inatt.. nu ska jag tejpa ihop skiten och äntligen få känna hur hon ska gå! :D :D
RääserCalle skrev:Ja, motorfellampan började lysa efter några mil. Då kollade jag en gång till och såg att längre ner var resten av en slang som hade gått av. Jag trodde att stumpen som var kvar på "ventilen" var en trasig tätning men det var alltså en bit av en slang. Jag lägger upp bild senare inatt.. nu ska jag tejpa ihop skiten och äntligen få känna hur hon ska gå! :D :D
Ok kolla även så att magnetventilen är rätt kopplad.

Här är en bild på vart slangarna ska gå.
Bild
DayDreamer skrev:
RääserCalle skrev:Ja, motorfellampan började lysa efter några mil. Då kollade jag en gång till och såg att längre ner var resten av en slang som hade gått av. Jag trodde att stumpen som var kvar på "ventilen" var en trasig tätning men det var alltså en bit av en slang. Jag lägger upp bild senare inatt.. nu ska jag tejpa ihop skiten och äntligen få känna hur hon ska gå! :D :D
Ok kolla även så att magnetventilen är rätt kopplad.

Här är en bild på vart slangarna ska gå.
Bild
Tack, tar med mig bilden ut imorgon!
Samma skit med tomgången, och den blir fortfarande bra om jag slår på och av AC.

Fixar den där bilden imorgon, måste sova!
Jag har inte varit med i tråden från början och orkar inte riktigt att gå igenom hela tråden men min tanke är att den ojämna tomgången kan bero på ventilfel. Ett "leak down" kompressionsprov skulle kunna utreda detta.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Jag har inte varit med i tråden från början och orkar inte riktigt att gå igenom hela tråden men min tanke är att den ojämna tomgången kan bero på ventilfel. Ett "leak down" kompressionsprov skulle kunna utreda detta.

Mvh GK
Tack för tipset. Är det något de flesta bilfirmor kan utföra eller måste jag göra det själv?

Jag kanske är ute och cyklar, men började fundera om det kan vara så att min katalysator är dålig? Bilen har ju ändå gått 23k...
Ändå ledig idag så jag ska prova ta lös den och rengöra.
Katalysatorn ska hålla bilen ut om den nu inte tagit skada av tillexempel, blyad bensin, bensin som inte antänds i cylindrarna, olja. Katalysatorn kan du inte rengöra om du nu inte menar med att köra ett spett igenom och rensa den :roll: Då får du istället problem vid besiktningen.
DayDreamer skrev:Katalysatorn ska hålla bilen ut om den nu inte tagit skada av tillexempel, blyad bensin, bensin som inte antänds i cylindrarna, olja. Katalysatorn kan du inte rengöra om du nu inte menar med att köra ett spett igenom och rensa den :roll: Då får du istället problem vid besiktningen.
På youtube var det en gubbe som badade sin i typ diskmedel och vatten. Men jaja, jag skiter i katalysatorn för nu (bildligt talat :D)

Här är slangen som var trasig:
20160525_213235_resized.jpg
20160525_213235_resized.jpg (1.12 MiB) Visad 351 gånger
Den satt på en liten pip med en elkontakt bakom, på röret från luftfiltret som går ner in bakom motorn. Där detta rör fäster var det svart gegga/smuts - ganska mycket runt omkring på en radie av ca 25cm.
20160526_173232_resized.jpg
20160526_173232_resized.jpg (695.48 KiB) Visad 353 gånger
I röret, längst ned, är det `kletigt , motorolja (?).
Ska det sitta någon oring där röret fäster bakom motorn eller ska jag bara pressa tillbaka det och skruva åt ordentligt?
Kan ett läckage här vara orsaken till ojämn tomgång?
Aha det där är slangen till vevhusventilationen. Beroende på hur stort läckaget är där så kan det spela roll men inget som jag tror att du lär märka av på tomgång, det är föresten bara att trycka dit röret på turbon igen och skruva fast det. Du behöver förmodligen göra rent vevhusventilationen och oljefällan, den är säkert tät och då kan tomgången bli lite orolig.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240