av andersuw - ons 11 maj 2016, 23:59
- ons 11 maj 2016, 23:59
#1075431
https://www.dieselnet.com//standards/eu/ld.php
Ytterligare en trolig anledning till att dieseln tagit växande marknadsandelar är att ny motorteknik gjort det möjligt att göra relativt små, relativt lätta, relativt tysta, relativt vibrationsfria men ändå kraftfulla dieselmotorer till rimligt pris. I mitten av 80-talet hade en Mercedes 200D diesel en effekt på runt 60 hk och var knappast särskilt tyst eller len igången när man satte sprätt på alla hästarna (vilket man förstås var tvungen till mest hela tiden). Det är klart det var en väsentligt större uppoffring att välja en sådan då jämfört med en bensinmotor med motsvarande cylindervolym än vad som nu är fallet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM615
Waizguy skrev:Klart att man kan vända och vrida på beskattningen procentuellt hur man vill men för konsumenterna är det slutsumman som räknas och i många fall är totala skatten på dieselmotorer lägre.Blir den? Låt oss titta på två direkt jämförbara alternativ: S60 T5 och S60 D5, båda av årsmodell -16. För T5 blir skatten 1108 kr och för D5 1520 kr. Detta trots att D5 har klart lägre CO2-utsläpp (119 g kontra 145).
Waizguy skrev:Dieseln har inte tagit andelar enbart p.g.a dess verkningsgrad utan p.g.a beskattningen kontra verkningsgraden, samma här, slutsumman för kunden. Dieselmotorer hade bättre verkningsgrad på 90-talet också fast med väldigt hög beskattning kontra bensinmotorer.Visst, dieseln hade bättre verkningsgrad på 90-talet också och visst, den har tagit marknadsandelar inte bara i kraft av sin bättre verkningsgrad utan också därför att beskattningen ändrats så att denna fördel jämfört med bensin så småningom (inte initialt) rätteligen kommit att belönas. Jag har inte påstått motsatsen. Vad jag hela tiden pekar på är att man inte otillbörligen gynnat dieseln genom att vid beskattningen bortse från utsläpp andra än CO2. Tvärtom har man fortsatt att straffbeskatta dieseln trots att kraven rörande dessa andra utsläpp numera väsentligen är lika hårda som för bensin. Det är dessa krav jag hela tiden hänvisat till och jag länkar till dem än en gång nedan.
Länka lite studier på att dieselmotorn är nere på samma nivå som för moderna bensinmotorer och inte några VW-liknande mätningar utan realistiska mätningar.
https://www.dieselnet.com//standards/eu/ld.php
Ytterligare en trolig anledning till att dieseln tagit växande marknadsandelar är att ny motorteknik gjort det möjligt att göra relativt små, relativt lätta, relativt tysta, relativt vibrationsfria men ändå kraftfulla dieselmotorer till rimligt pris. I mitten av 80-talet hade en Mercedes 200D diesel en effekt på runt 60 hk och var knappast särskilt tyst eller len igången när man satte sprätt på alla hästarna (vilket man förstås var tvungen till mest hela tiden). Det är klart det var en väsentligt större uppoffring att välja en sådan då jämfört med en bensinmotor med motsvarande cylindervolym än vad som nu är fallet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM615
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut