Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1075221
Jo, som på Lennarts bild ser det också ut på B230FK.

Det är lätt för mig att säga eftersom det inte är jag som behöver bråka, men jag tycker åtminstone du ska kräva att få tillbaka lite pengar. Säljaren måste ha grejat med motorn, kanske bytt kamrem eller liknande, utan att veta hur man gör. Att remskivan inte var ordentligt monterad är ett fel som han/hon måste känt till. Den kan inte lossna om man dragit åt skruven som man ska. Du behöver en ny remskiva och antagligen ett nytt drev till kamremmen. Det borde säljaren stå för.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1075239
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 17e529.jpg
Det man ser på bilden är en bricka som håller kamrammen på plats och det lilla "jacket" är för att nollställa motorn mot ett märke bakom kamhjulet. Ska inte den ligga bakom kamhjulet?? Sist jag skruvade med detta var på min 16V motor och det ser lite annorlunda ut där. Där ligger en bricka mer ett jack längst in. Hittade en bild på min motor, där ligger bricka både innanför och utanför....
http://www.magix-photos.com/permacodeme ... 02C3D6D8CB
av Waizguy
#1075259
Är bilen köpt på firma ska du garanterat klaga, det kostar inte firman många kronor eller minuter för en van mekaniker att byta ut remskivan och ev. drevet. Är den köpt privat kan du alltid höra av dig till säljaren men köparen har tyvärr så otroligt mycket mer ansvar över att syna bilen från topp till tå medan säljaren inte har så stora krav. Säljaren får givetvis inte fula och försöka dölja fel men nästan hela ansvaret ligger på köparen vid privat köp.

För övrigt är detaljerna inte så dyra eller svåra att byta även om det känns surt. Både drevet och remskivan finns att köpa nya på diverse sidor för ca 1500kr för båda vad jag hittat, annars finns det skrotar och de brukar även ge någon form av funktionsgaranti där man kan byta om det skulle vara en defekt reservdel.
Gillar du att skruva eller vill lära dig och gör jobbet själv kan du passa på att byta kamrem, det är inte så stor procedur på dessa motorer. Remmen är heller inte så dyr, min gick på 150kr på Volvo exkl spännare. Tror att hela satsen går på 500kr på tema men jag hade ialf inte snålat in på remmen utan köpt orginal.

/// Waiz
av xxargs
#1075281
alyzzer skrev:Men denna kil. Finns den kvar på min? Och vad gör jag om den är borta. Menar ni att den ska sitta bakom ringen och längre in där jag gjort 2 ringar?
https://gyazo.com/26bb731430f758831ccf5c935fb1c7f6
Att köpa en ny remskiva kanske jag måste göra i vilket Fall alltså. Vilket inte är gratis nytt

du tittar efter fel kil

kilen skall sticka ut med endast några mm utstick i fyrkantiga hålet uppe till vänster i bilden - det som är runt synliga axeln är en bricka som skall hålla kammremmet på plats på drevet och agerar remskive-sida och nu har även bricka snurrat på axeln så att klacken/kilen är nu någon stanns bakom brickan, dvs. även brickan måste vridas rätt så att det passas in i kilen innan du trä på remskivan och passar in mot remskivans skåra (där du har kälkbacken numera eftersom det har hyvlats av kanten när axeln har snurrat gentemot remskivan) - nu har även brickan med remmen vandrat några mm utåt vilket innebär att remmen måste tryckas tillbaka på sin drev och brickan sedan passas in mot kilen så att kilen sticker fram genom det fyrkantiga uttaget på brickan igen (och endast någon mm utstick...).

det hela blir mycket synligare om du tar bort remskyddet för kamremmen och gör det möjligt för dig att lyfta ut hela brickan (den sitter lös på axeln bara), så ser du den här klacken/kilen på motoraxeln då den här skyddet var betydligt tightare runt axeln än den motorn jag nödrepade vid på väggrenen (där hela remskivan hade ramlat av)


tyvärr med den lilla usticket som kilen har, som gjort för att folk skall montera tillbaka remskivan fel tex. efter kamremsbyte och remskivan rider på kilen istället för att passas in i den - hade kilen varit 1-2 mm mer utstick så hade ingen missat att remskivan sitter fel när den det hela dras ihop, men nu är det bara någon halv till en mm snett och folk missar det med resultatet som den här tråden.
av alyzzer
#1075328
Jag är med på noterna nu till 100%. Drog ut kugghjulet idag och såg "kilen" den var tillräckligt stor att brickan skulle låsa sig på den men inte remskivan. Sedan tog jag den kamremmen också för det är väl bäst som ni säger att passa på med det.

Sedan slog min tur igen, lutade mig lite på slangarna från kylaren när jag drog en bult och smack sa de bara så sprutade det glykol och vatten. Gammalt plast... Den sprack uppe i kanten. Så ja det blir väl till att leta kylare nu också. Är det i övrigt svårt att montera in ny kylare eller är det bara på med alla slangar igen och hälla i lite vatten? hörde något om att man måste tappa ur de från motorn med först. hur gör man det?

Men jag har i alla fall problem att hitta detta "kugghjul" någonstans. Så om ni har hittat någon affär som säljer dem länka gärna.

Handlings listan är nu.
Kylare
Remskiva
Kamrem
Kugghjul
+diverse saker.

Puuhh halva bilens kostnad
av xxargs
#1075351
Hur ser kilen ut på motoraxeln - verkar den också avhyvlad och kälkbacke ?

När brickan för kamremmen sitter på riktigt sätt så är det typ bara halv till en mm utstick utanför brickan som skall greppa i skivan och är brickan bucklig efter misshandeln tidigare så behövs det rejält tryck innan kilen sticker förbi kanten på brickan och går in i spåret på remskivan.

När det snurrat sådär så är kanterna på dessa dessutom skadade vilket gör att man inte får en distinkt känslan när kilen går in i remskivan utan man får sikta in så bra det går - dra till bulten så att det pressas fast lite, prova att vrida remskivan lite och känna att det går trögare i endera riktning och dra tillbaka där det gick som lättast eller precis innan där man känner att en kant tog emot (det finns fortfarande ganska skarp kant på slitsen på skivan den skall man nyttja så mycket man kan när man känner sig fram till rätt läge) - dra bulten lite smula till - prova vrid remskivan igen och det 'lösa området förhoppningsvis blivit mindre och så håller man på i små steg tills det inte går vrida längre och sedan får man dra bulten så mycket man kan (vilket innebär att man behöver låsa fast motor/svänghulet också på något sätt, att bara köra på högsta växeln, handbroms i som låsning är tyvärr allt för fjädrande för att man skall kunna dra till rejält)

När remskivan väl är dragen fast ordentligt så har kilen ingen kraftöverförande roll längre och är obehövlig, den är enbart till för att låsa skiva om den mot förmodan skulle börja krypa och den vägen börja lossa bulten som håller remskivan, och även om det är kälkbacke idag på skårans kanter så kommer det att kila och hindra vidare vridning om skivan mot förmodan skulle vrida sig gentemot vevaxeln.

Att detta har hänt överhuvudtaget beror på att remskivan aldrig blev rätt monterad sedan förra bytet av kamremmen och det kan ha gått allt ifrån 200 mil till 8000 mil innan det till slut lossade...

Hade den här kilen varit 1-2 mm längre ut på vevaxeln så hade den här typen av fadäser aldrig hänt och man kan tycka efter sådana här händelser att det är en mindre god design...

---

är det inte mer grejor än så, så har du köpt bilen väldigt billigt och har du väl tagit dig över denna tuva med problem så får du förmodligen en bil som kommer att ger dig ganska många mil till utan allt för mycket ytterligare kostnader (ja om inte rosten har tagit för mycket).

Vill du bränna pengar på riktigt så är det bara gå till en bilhandlare och köpa ut en ny bil... ;-)
av alyzzer
#1075382
Gud vad jag ska skicka blemmor till dig när jag är klar med detta... Kan vara så att jag har haft lite tur då. Här kommer bilder på kugghjulet. Ska kilen se ut såhär förutom lite skada på kanten? räcker detta alltså. Som ni ser på första bilderna så är det förmodligen så brickan har legat och mycket förståeligt skapat wobbling. Dock ser det inte heller ut som om remskivan kommer räcka att få kontakt med kilen på andra bilden.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520214
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520216
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520219
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520220
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520221
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520222

när jag testade utan brickan och bara med remskivan på denna kil tog de stop åt ena hållet men den gled ur åt andra (pga remskivan som har fått en backe). Men om kilen bara är till för när man ska dra åt den kanske denna räcker?

Annars får det bli att köpa en ny remskiva och sådan här bult.
av xxargs
#1075459
Aha - denna kil satt på kamdrevet och inte på själva vevaxeln - ja då är det inte fullt så katastrof om den är nedslipad då denna är bytbar till betydligt lägre kostnad än om det hade varit på själva kamaxeln...

så långt såg inte jag på aktuella Volvon som jag var med och hjälpte igång ute på en vägrenen och i ficklampas sken... ;-)

Reagerade heller inte på blanka runda stiftet (med längre utstick dessutom) på en ny kamdrev som tidigare har visats i tråden, avsåg samma sak eftersom kilen i aktuella fallet var fyrkantig...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1075499
xxargs skrev:Aha - denna kil satt på kamdrevet och inte på själva vevaxeln - ja då är det inte fullt så katastrof om den är nedslipad då denna är bytbar till betydligt lägre kostnad än om det hade varit på själva kamaxeln
Det drevet jag visade är bara en senare modell med stift (billigare att tillverka??), det gamla är fräst i ett stycke så det finns ingen kil att byta. Rätt ihopskruvat funkar det gamla remhjulet säkert lika bra som ett nytt. Det är ju egentligen "bara" en markering för remskivan så att tändnings/nollställnings märket ska komma rätt mot märket i kåpan. Har TS tur så kanske remskivan funkar också. Till min 16V motor sitter en annan remskiva (inte den lättast att hitta) men till 8V ska det vara samma på alla (enklare att hitta)
av alyzzer
#1075549
Okej. Men om denna kil bara är till för att få remskivan fast på rätt plats och ner brickan helt och hållet.Varför kan man inte bara svetsa på en liten loppa på denna knöl.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2520219
Så att man känner var den är med remskivan och får den på plats? skulle det funka?

För just nu är det ju bara så att när brickan läggs i ser man inte kilen längre. Alternativt vore om man kunde markera var den var och bara skruva fast remskivan i den ställningen :/ Skulle vara skönt att slippa lägga ner pengar. Alternativt köpa en sådan de använder här 2:15.


Då kommer ju remskivan ligga rätt, förutsatt att man har lagt kugghjulet rätt under. Eller?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]