Hur ser kilen ut på motoraxeln - verkar den också avhyvlad och kälkbacke ?
När brickan för kamremmen sitter på riktigt sätt så är det typ bara halv till en mm utstick utanför brickan som skall greppa i skivan och är brickan bucklig efter misshandeln tidigare så behövs det rejält tryck innan kilen sticker förbi kanten på brickan och går in i spåret på remskivan.
När det snurrat sådär så är kanterna på dessa dessutom skadade vilket gör att man inte får en distinkt känslan när kilen går in i remskivan utan man får sikta in så bra det går - dra till bulten så att det pressas fast lite, prova att vrida remskivan lite och känna att det går trögare i endera riktning och dra tillbaka där det gick som lättast eller precis innan där man känner att en kant tog emot (det finns fortfarande ganska skarp kant på slitsen på skivan den skall man nyttja så mycket man kan när man känner sig fram till rätt läge) - dra bulten lite smula till - prova vrid remskivan igen och det 'lösa området förhoppningsvis blivit mindre och så håller man på i små steg tills det inte går vrida längre och sedan får man dra bulten så mycket man kan (vilket innebär att man behöver låsa fast motor/svänghulet också på något sätt, att bara köra på högsta växeln, handbroms i som låsning är tyvärr allt för fjädrande för att man skall kunna dra till rejält)
När remskivan väl är dragen fast ordentligt så har kilen ingen kraftöverförande roll längre och är obehövlig, den är enbart till för att låsa skiva om den mot förmodan skulle börja krypa och den vägen börja lossa bulten som håller remskivan, och även om det är kälkbacke idag på skårans kanter så kommer det att kila och hindra vidare vridning om skivan mot förmodan skulle vrida sig gentemot vevaxeln.
Att detta har hänt överhuvudtaget beror på att remskivan aldrig blev rätt monterad sedan förra bytet av kamremmen och det kan ha gått allt ifrån 200 mil till 8000 mil innan det till slut lossade...
Hade den här kilen varit 1-2 mm längre ut på vevaxeln så hade den här typen av fadäser aldrig hänt och man kan tycka efter sådana här händelser att det är en mindre god design...
---
är det inte mer grejor än så, så har du köpt bilen väldigt billigt och har du väl tagit dig över denna tuva med problem så får du förmodligen en bil som kommer att ger dig ganska många mil till utan allt för mycket ytterligare kostnader (ja om inte rosten har tagit för mycket).
Vill du bränna pengar på riktigt så är det bara gå till en bilhandlare och köpa ut en ny bil...
