Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man har börjat tillverka vissa ämnen syntetiskt för att komma undan gruvdriften.. Bland annat grafit.

Jag håller med om att det finns dolda utsläpp vi aldrig får reda på, men det är inte specifikt för elbilar. Det gäller all tillverkning och all import.. Allt från tomaterna till kalsongerna har ju massor med utsläpp bakom sig.. Bomullstillverkning, frakter, fabriker i länder utan regler o.s.v.
Det är ett problem i sig.. Men stt enbart se de problemen när det gäller elbilar är kanske lite skenheligt..
Jadu,,, någon sådan skenhelig person har jag då aldrig mött... Det finnns väl ingen som bara ser problemen med elbilar och tror att vanliga bilar är är superekoloigiska och att köra på diesel är lika fint som att äta groddar och fiber till frukost. Det finns väl inget som är så hatat, skattat och jagat som vanliga bilar idag. Vare sig det gällr politiker eller media.

Är det något som är skenheligt så är det alla överdrifter med zero-emission som man trummar ut.

Det är så skjukt focus på köningen, när det är energiproduktionen man ska fokusera på. Det gäller att producera elen miljövänligt, på samma sätt, om du tex gör biobränsle av skogsavfall och kör det i en modern motor är det ju också ett bra altrenativ psamma sätt som en elbil som kör på grön el.
Absolut.. När det gäller biobränslen med låga utsläpp borde dom premieras betydligt mer så folk väljer att köra på det om det går. Men EU verksr ju motarbeta det.. T.ex etanolen.. Som Sverige ni fick dispans på att ha lägre skatt på fram till 2018...
Jag är väl en av dom enda personerna som bara ser problem med el-bilar...
Men det beror säkert på hur jag bor osv. En elbil som det ser ut idag skulle vara fruktansvärt opraktiskt, snudd på värdelös mer än till ICA och tillbaka.
En hybrid skulle fungera, men tämligen meningslöst då man ändå skulle vara tvungen att köra mycket på bränslemotorn. Då kan man, i min åsikt, lika gärna köra vidare på bensin, E85, diesel, eller vad man nu driver sin bil med.

Sen har vi ju tycke och smak också, det är ju ingen hemlighet att jag avskyr nya bilar, både utvändigt och invändigt, och väljer helt klart att vara "miljöbov" och köra en bil jag trivs med, än att köra "grönt" och skämmas ögonen ur sig :roll:

Men för att vara lite seriös... Det är ju solklart att det inte handlar om miljön i det här tänket...
Om miljön vore prio 1 så skulle dom för det första tillåta gamla bensinbilar att bli konverterade till E85, men se det får man ikke...................
Lucif3r skrev:Men för att vara lite seriös... Det är ju solklart att det inte handlar om miljön i det här tänket...
Om miljön vore prio 1 så skulle dom för det första tillåta gamla bensinbilar att bli konverterade till E85, men se det får man ikke.
Konvertering till etanol är tillåten såvitt jag vet, bara den görs rätt. Se t.ex. här:

http://sv.bsr.se/las-mer/ethanol-conversion

Sedan kan man ju hoppas att det snart finns icke-fossil bensin och diesel som inte fordrar någon konvertering alls. På dieselsidan är ju detta redan långt hunnet. Exempelvis säljer Preem diesel som innehåller upp till 50 procent icke-fossil råvara. 100-procentigt icke-fossil diesel finns också men är än så länge bara certifierad för lastbilar. Preem jobbar också enligt uppgift på att få fram icke-fossil bensin ur lignin (vedämne).
Ja sen 1:a juli 2008 är det ju lagligt att bygga om till E85, bara man gör det riktigt. BSR har/hade(?) väl t.o.m det som ett "paket".
Det man borde göra för att öka på det om man som du säger är seriös med miljöbilstänket, är att låta sånna bilar få sänkt skatt.. eller lyckas sänka skatten mer på etanol. (Vilket vore bäst då det främjar användandet av bränslet.. en etanolbil som körs på bensin men med låg skatt är inte så stor vinning.

Att ställa olika lösningar mot varandra tycker jag är dumt. E85-konvertering är ju utmärkt då man kan uppgradera även befintlig bilpark.

Lucif3r, inom 3 år kommer det finnas elbilar som skulle funka för dig också. Och för mig.. jag har ju 1-2 dagar i veckan då jag kör 32-35mil under dagen... och ibland inte hinner ladda.. även om jag oftast kan. En Tesla skulle funka, även nya BMW i3 om den hade lite större lastutrymme. Den klarar runt 25-30 mil, och dom få tillfällen jag inte skulle haft möjlighet under dagen får jag stanna på en av dom många snabbladdare som kommit upp och trycka i 8-9 mil.. det tar inte mer än ca 15 minuter. Man kan gå in och äta en korv, eller passa på att kolla lufttryck och göra rent rutorna. Skulle funka även vintertid om jag vill köra med bra värme så det drar mer kan jag om jag inte hunnit ladda under dagen stanna till.

Teslan skulle såklart vara ännu lättare.. 32 mil även vintertid med värme igång funkar, och deras snabbladdare är dubbelt så snabba. 15 minuter där ger ca 15 mil.
andersuw skrev:Konvertering till etanol är tillåten såvitt jag vet, bara den görs rätt. Se t.ex. här:

http://sv.bsr.se/las-mer/ethanol-conversion
Se på f-n... Faktiskt något jag har totalt missat :)
Men det känns ändå väldigt "anti" från dom högre makterna. Dom allra flesta bensinbilar funkar ju bra att bara byta ut bensin mot E85 direkt, utan modifiering. Vissa behöver lite högre bränsletryck än med bensin.
Poängen är att dom ev. modifieringar som behövs för att byta till E85 är minimala på dom flesta bilar, och borde enligt min åsikt vara fritt fram att bara byta - förutsatt att bilen klarar dom vanliga avgastesterna hos SBP. Jag har aldrig hört om en bensinbil konverterad till E85 som har fått sämre avgasutsläpp än med bensin(finns säkert undantag),
Det finns så klart en nackdel med ett rakt byte på iaf äldre bilar, och det är ju kallstarter... Men, det borde vara upp till ägaren om denne är villig att mala på starten lite extra under vintern, eller blandtanka, eller rent av byta tillbaka till ren bensin.

Men men, det är bara min åsikt det :P

Joel: Med tanke på att vi inte fick hit E58 fören bara 3-4år sedan så kommer nog dröja vääääldigt länge innan vi får snabbladdning i närheten :lol:
Om du nu inte behöver byta något på bilen för att köra på E85 istället för på bensin undrar jag om det finns någon lag som förhindrar att du gör det. Och i vart fall lär du ju knappast riskera någon form av bestraffning så länge bilen klarar bilprovningens avgastest. Hur många bensinbilar som faktiskt tål att köras på E85 utan konvertering, och tål det inte bara kortsiktigt utan även i längden, vet jag inte. Men etanol är ju väsentligt aggresivare gentemot sin omgivning än bensin och har väl också sämre smörjande egenskaper så lite skeptisk är jag mot tanken att det går så värst bra i längden.

Att det finns krav på kontroll vid konvertering tycker jag själv är bra. Dels är det enkla avgastest som görs vid besiktningen inte alls lika fullständigt som det som görs vid certifieringen. Dels finns det ju också säkerhetsaspekter på all bränslehantering. Vissa hemmapulare kanske skulle göra ett bra jobb även utan kontroll men jag tror inte alla skulle göra det.
Andersuw:
Många kör ju på e85 inblandat och testar sig fram. De flesta klarar rätt hög andel E85 utan nån som helst modifikation. Försökte hitta en tråd som jag är rätt säker på att jag läst på det här forumet men lyckas inte nu.. Där folk testat att tanka i mer och mer etanol i tanken på vanlig bensinbil. Upp till 50% har funkar fint för många.. Men säg ca 30-40% så kan merparten av dagens bensinbilar fungera mycket fint.
Lucif3r skrev: Joel: Med tanke på att vi inte fick hit E58 fören bara 3-4år sedan så kommer nog dröja vääääldigt länge innan vi får snabbladdning i närheten :lol:
Gissar att du menar E85.. för E58 har vi inte ens fått till Gävle! ;)

Är det uppåt Boden du bodde eller var höll du hus? :) Där uppåt är det ju fortfarande lite halvdant vad gäller infrastruktur för elbilar. Det har kommit längst med E4 upp längst kusten i norr, och även vid E14 och E45 har det börjat byggts. (Östersund har många!)
Det har börjat komma lite smått i allafall.. Många är hotell och anrättningar som låter kunder ladda..
Bild
joel80 skrev:Andersuw:
Många kör ju på e85 inblandat och testar sig fram. De flesta klarar rätt hög andel E85 utan nån som helst modifikation. Försökte hitta en tråd som jag är rätt säker på att jag läst på det här forumet men lyckas inte nu.. Där folk testat att tanka i mer och mer etanol i tanken på vanlig bensinbil. Upp till 50% har funkar fint för många.. Men säg ca 30-40% så kan merparten av dagens bensinbilar fungera mycket fint.
Ja att det kan funka fint upp till en viss nivå är jag fullt beredd att tro. I andra delar av Europa finns ju redan bensin med 10 procents etanolinblandning och det verkar rimligt att tro att man kan gå en bit högre utan några större komplikationer. Det är det här med att köra på enbart E85 utan konvertering som jag misstänker kan ställa till med problem, särskilt i det långa loppet.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 31

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]