- ons 04 maj 2016, 20:50
Gissningsvis är huvudförklaringen till att Volvo lyckades trycka ned den gamla 2-liters femman till 119 g med manuell låda i MY -13 att man då erbjöd start/stopp-system till den motorn. Det gör en hel del på den officiella förbrukningen eftersom EU-körcykeln innehåller så mycket stopp som tidigare inneburit tomgångskörning. Start/stopp spelar mindre roll för den faktiska förbrukningen än för den officiella, i alla fall på de flesta håll i Sverige, eftersom vi inte alls står stilla så mycket som EU-körcykeln förutsätter.
Den D4 VEA som efterträdde 2-litersfemman är ännu snålare, i alla fall på papperet (109 g med manuell låda), men skillnaden är inte jättelik. Den är dock också, tror jag (har inte testat), trevligare att köra. Är i alla fall rätt nöjd med hur min uppför sig så här långt (tyst, kultiverat, råstarkt) trots att jag inte är i närheten av den officiella förbrukningen (0,45 liter milen med automat). Idag lyckades jag för första gången komma ned mot 0,7 (enligt färddatorn) i riktig stadstrafik (Uppsala innerstad), där den officiellt skall dra 0,51. Men det var med varmkörd motor. På landsväg ser det lite bättre ut. Skulle tippa på att jag kan nå ner mot 0,45 (enligt färddatorn) på vanlig 90-väg och kanske runt 0,5 på motorväg. Officiell landvägsförbrukning är 0,41. Återstår att se hur färdatorförbrukning förhåller sig till verklig. Har inte hunnit mäta upp det ännu.
Sedan har du förstås helt rätt i att man måste ta hänsyn till alla kostnader, inte bara vissa, när man försöker räkna på vad som är ett vettigt bilköp.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut