Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Nicke83 skrev:
mattish skrev:
Nicke83 skrev: Att D4 manuell får dra 2 ton är ju inte heller fel.
Där blev det ganska fel.. 1600kg är det som gäller!
Står då att jag får dra 2000 kg när jag har CE på transportstyrelsen.
1600kg gäller för en tvåhjulsdriven D4 163hk.
Vilket körkort du har spelar ingen roll när du anger hur mkt bilen får dra.
av Kneecap
Nicke83 skrev:När man kör efter landsvägarna med en d4 manuell är det inga som helst problem komma under 0,55 l/mil.
Grattis, jag ligger på 0,47 blandad med min Drive.. På landsväg ligger jag neremot 0,35.
Lövet skrev:Några 0,44 lit/mil som snittförbrukning ska man dock inte räkna med om man bor i någorlunda bebodda trakter. När jag hade motsvarande motor i hyrbilar (Peugeot 508 och V50 D2) snittade jag 0,65 lit/mil.
Som sagt, 0,47 när jag kör min vardagliga pendling. Blandat landsväg och stadstrafik.
av andersuw
Leafs skrev:Men nu var det ju inte samma årsmodell som trådskaparen pratade om, han pratade om en MY2012.... En DRIVe 2012 ligger runt 140-150 vid en snabb titt på Blocket. En D4 2013 ligger runt 200-220 om kikar lite snabbt. Rätt så bra skillnad i inköpspris. En D4 icke-VEA är naturligtvis billigare men har en otäck fordonsskatt och avsevärt högre förbrukning.
Men den D4 -13 som Nicke83 pratar om är inte en VEA-motor utan en 163-hästars 2-liters femma. VEA-motorerna fanns att tillgå först i slutet av årsmodell 2014.

En D4 -13 har ändå i manuell version officiellt ett CO2-utsläpp på 119 g (0,45 liter milen) och således en årlig skatt på 1520 kr när den väl skall börja betalas. En D3 -12 manuell, även den med 163-hästars 2-liters femma, har däremot ett CO2-utsläpp på 137 g (0,52 liter milen) så där halkar skatten upp lite, till 2459 kr per år, och utan skattebefrielse de första åren. Hur mycket den faktiska förbrukningen skiljer är en annan sak. D4 -13 har start/stopp. D3 -12 har det inte. Vet inte om det skiljer något mer i praktiken mellan dessa båda motorer.
av Leafs
andersuw skrev:
Leafs skrev:Men nu var det ju inte samma årsmodell som trådskaparen pratade om, han pratade om en MY2012.... En DRIVe 2012 ligger runt 140-150 vid en snabb titt på Blocket. En D4 2013 ligger runt 200-220 om kikar lite snabbt. Rätt så bra skillnad i inköpspris. En D4 icke-VEA är naturligtvis billigare men har en otäck fordonsskatt och avsevärt högre förbrukning.
Men den D4 -13 som Nicke83 pratar om är inte en VEA-motor utan en 163-hästars 2-liters femma. VEA-motorerna fanns att tillgå först i slutet av årsmodell 2014.

En D4 -13 har ändå i manuell version officiellt ett CO2-utsläpp på 119 g (0,45 liter milen) och således en årlig skatt på 1520 kr när den väl skall börja betalas. En D3 -12 manuell, även den med 163-hästars 2-liters femma, har däremot ett CO2-utsläpp på 137 g (0,52 liter milen) så där halkar skatten upp lite, till 2459 kr per år, och utan skattebefrielse de första åren. Hur mycket den faktiska förbrukningen skiljer är en annan sak. D4 -13 har start/stopp. D3 -12 har det inte. Vet inte om det skiljer något mer i praktiken mellan dessa båda motorer.
Jag förutsatte, bevisligen felaktigt, att det var en VEA det talades om. Jag kunde bara inte förstå hur Volvo lyckats ta en, i sammanhanget, väldigt törstig motor (gammal D4) med väldigt hög fordonsskatt och trycka ned den till 119 gram. Ok, bara 2.0 liter, men ändå...

Kvar blir då en ganska stor skillnad i inköpspris, som naturligtvis går att motivera på olika sätt. Men min poäng var också att debatter så som denna nästan aldrig innehåller argument om inköpspris, endast "körglädje" i relation till förbrukning och fordonsskatt. Kapitalkostnaden är också en faktor om vi snackar skillnader på låt säga 50.000 kr i inköp. Men av någon märklig anledning så verkar nästa alla debattörer bara förutsätta att inköpspris helt saknar betydelse, och att det bara är att gräva fram ett gäng tusenlappar extra ur madrassen :-) Självklart skulle jag också köra D4 VEA eller T6 om ekonomin saknade betydelse.
av andersuw
Gissningsvis är huvudförklaringen till att Volvo lyckades trycka ned den gamla 2-liters femman till 119 g med manuell låda i MY -13 att man då erbjöd start/stopp-system till den motorn. Det gör en hel del på den officiella förbrukningen eftersom EU-körcykeln innehåller så mycket stopp som tidigare inneburit tomgångskörning. Start/stopp spelar mindre roll för den faktiska förbrukningen än för den officiella, i alla fall på de flesta håll i Sverige, eftersom vi inte alls står stilla så mycket som EU-körcykeln förutsätter.

Den D4 VEA som efterträdde 2-litersfemman är ännu snålare, i alla fall på papperet (109 g med manuell låda), men skillnaden är inte jättelik. Den är dock också, tror jag (har inte testat), trevligare att köra. Är i alla fall rätt nöjd med hur min uppför sig så här långt (tyst, kultiverat, råstarkt) trots att jag inte är i närheten av den officiella förbrukningen (0,45 liter milen med automat). Idag lyckades jag för första gången komma ned mot 0,7 (enligt färddatorn) i riktig stadstrafik (Uppsala innerstad), där den officiellt skall dra 0,51. Men det var med varmkörd motor. På landsväg ser det lite bättre ut. Skulle tippa på att jag kan nå ner mot 0,45 (enligt färddatorn) på vanlig 90-väg och kanske runt 0,5 på motorväg. Officiell landvägsförbrukning är 0,41. Återstår att se hur färdatorförbrukning förhåller sig till verklig. Har inte hunnit mäta upp det ännu.

Sedan har du förstås helt rätt i att man måste ta hänsyn till alla kostnader, inte bara vissa, när man försöker räkna på vad som är ett vettigt bilköp.
Användarvisningsbild
av Pertan
Sorry att jag varit dålig på att svara!

Blev iaf en V70 D2/DRIVe MY12 som stod i Haninge. Var i riktigt fint skick, både utvändigt och invändigt. Taklucka, 7" skärm med RTi/HP stereo, VOC och dragkrok, jag är nöjd i alla fall och var som sagt beredd på att den skulle vara slö, men tycker faktiskt att den inte känns speciellt slö, men å andra sidan, även om jag hade valt en D3/D4 så hade dom känts slöare än min gamla 9-5 Aero.

En annan fråga, om man ska uppgr. kartor, visst är det via DVD man gör det? Vad kostar isf dom dvd skivorna?
Senast redigerad av 1 Pertan, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ja uppdateringen sker såvitt jag vet via DVD på den årsmodellen. Har sett uppgifter här som tyder på att priset är lite drygt 1500 kr. Tror också att du på den här årsmodellen behöver både skivor och en särskild kod för din bil. Skivorna kan du låna av vem som helst men koden måste du betala för i vilket fall.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Ja uppdateringen sker såvitt jag vet via DVD på den årsmodellen. Har sett uppgifter här som tyder på att priset är lite drygt 1500 kr. Tror också att du på den här årsmodellen behöver både skivor och en särskild kod för din bil. Skivorna kan du låna av vem som helst men koden måste du betala för i vilket fall.
Jag köpte min dvd av en på Blocket som jag köpt förut av.Strax under tusenlappen,endast en skiva.Jag behöver inge mer.Jag behövde ingen kod till min.Tyvärr så finns inte 2016,det nyaste är 2014-2015.Dock bättre än 2010 som jag hade
av andersuw
Nej det behövdes ingen kod till de lite äldre bilarna. Gissningsvis införde Volvo koden för att förhindra att folk uppdaterade utan att betala för sig. På de nyaste bilarna (de med Sensus Connect, d.v.s. MY -15 eller senare) är uppdateringen kostnadsfri. Man laddar ner uppdateringen via nätet och lägger filerna på en USB-sticka som sedan placeras i USB-uttaget i bilen.
Användarvisningsbild
av snepo
ja förstår att de vill tjäna pengar på sina egna produkter.Styrenheten är ju kodad.Men den ha de lärt sig att avkoda.Tänker på chiptrim.Sen kanske inte marknaden är lika stor på gps uppdatering,som på chip.Så det är inte lönt arbetet att knäcka koden

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]