Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

För fysiska personer som förvärvar en bonusberättigande bil
uppgår bonusen till 60 000 kronor om fordonet vid blandad körning
släpper ut noll gram koldioxid per kilometer,

hMM,,, Kan man sätta en helt orenad tjockoljediesel-generator på flaket på sin pickup och den laddar batterierna så får man 60.000 i bonus?

Är mitt huss100% koldioxidneutralt och har nollutsläpp då jag bara värmer det med direktverkande el. ?:-/
Själva huset släpper inte ut någon koldioxid nej.. Produktionen av elen släpper dock ut nått gram per kwh..
Jämför du ditt hus uppvärmning med hur man tidigare ofta värmde med oljepanna är du så gott som nollad utsläppsmässigt.. Speciellt om du köper miljöcertifierat el.
Själva grundtanken med att hålla på o trixa med dessa "system" (bonus-malus etc) måste ju vara att påverka våra CO2-utsläpp (de ska minska, eller?). Med de komplexa regler man nu vill bygga upp och implementera, kommer man att få göra en massa justeringar efterhand, man kommer att få diskussioner och tyckanden om hur vissa bilmodeller prioriteras eller dissas och liknande tjafs, som måste handläggas av PR-konsulter ochett antal olika spin-off-effekter kommer att uppstår, vilka alla ska handläggas på nåt sätt. I mitt tycke rätt korkat. Det enda som alla är ense om (hoppas man) är att det måste till en nedtrappning av fossilbränsleåtgången för transporter. Det finns folk som fått Nobelpriset för att ha konstaterat att "incitament fungerar", dvs, överfört till den här frågan kan det tolkas som att om det blir dyrare med fossilbränsle kommer det att finnas en tendens att man tänker lite extra innan man använder det. Det är då ett helt neutralt och kliniskt exakt "malussystem" för törstiga fordon. Ett system man inte behöver vara skatteexpert eller nationalekonom för att förstå och som inte kräver någon handläggning alls - det är "bara" att höja bränsleskatten. Ska man få med "bonussystemet" så sänker man skatten på icke-fossila bränslen. Vips har man ett "system" som funkar även på äldre fordon och som inte straffar dem som äger en bil men som inte kör så mycket (det är ju själva körningen som är problemet!).
Jag tror uppriktigt sagt att ingen fått Nobelpriset enbart på grund av konstaterandet att incitament (ibland) fungerar. Däremot kanske för goda idéer om när, hur och varför de gör det. En av dem är Daniel McFadden, Nobelpristagare i ekonomi år 2000 och känd bland annat för sina disaggregerade studier av "travel demand":

http://eml.berkeley.edu/~mcfadden/iatbr00.html

Jag tror han skulle hålla med mig om att problemet i det här fallet är att kundkretsen för nybilsköp inte är så känslig för variationer i bränslepris eller rent etiskt grundade överväganden om miljöeffekter som den helst borde vara för att självmant förse oss med den bilpark som är önskvärd för framtiden. Om man enbart försökte styra nybilsköpen med hjälp av bränslepriset skulle man därför behöva ta i så mycket att det fick negativa sidoverkningar på andra områden. Således ser man sig om efter kompletterande styrmedel, exempelvis fordonsskatten på helt nya bilar.
Då är ju alternativet kilometerskatt som är differentierad utifrån bilens förutsättningar och påhittade utsläpp.
Kör man 100 mil per år med en bil eller 10000 mil med samma biltyp så sliter, släpper ut och står den senare i vägen mycket mer och således bör ta en större del av kostnaden?

När "alla" företag för några år sedan införde att tjänstebilarna skulle vara miljöklassade med 120g eller gas/etanol så blev det så i stor utsträckning. Det går att styra genom att förändra hur förmånsvärdet beräknas, låt det vara ett incitament till att vi skall få rätt balans i nybilsfloran,
Tro inte att det är för att det är en fantastisk bil som så många Outlander PHEV är ute på våra vägar, det är för att förmånsvärdet är väldigt lågt.
Vad händer om man ställer av bilen, ska dessa skatter också påverkas då?
Att man har en fast skatt, istället för att enbart ta ut det på bränslet tror jag till viss del beror på att man inte vill att skillnaderna i kostnad för bränslet mellan oss och närliggande länder ska bli så högt så att man riskerar att det börjar smugglas..

Sen är det ju klart enklare att budgetera med fasta inkomster än rörliga.. :wink:
Jag håller helt med om att skatten borde vara baserad på körsträcka/år. Det känns ju till viss del orättvist att t ex jag som kör knappa 1000mil/år ska betala lika mycket skatt på infrastrukturen som någon som kör 5 gånger så mycket.

Känns ju såklart extra surt när "mina" vägskattepengar läggs på trams i stockholm(som jag aldrig ens varit i haha), medans "mina" vägar är rena rama ko stigar :roll:
Skulle ju vara en idé om skattepengarna gick till den kommun eller län skattebetalaren faktiskt bor i, så pengarna faktiskt gjorde nytta för alla som betalar skatten, och inte bara storstädsbor...
Det är ju såklart något som aldrig kommer hända, men det vore bra skönt med lite underhållna "små"vägar häromkring.... Vissa vägar är så dåliga att det knappt gör att köra 20km/h utan bryta sönder varenda led på bilen :lol:
BennyL skrev:När "alla" företag för några år sedan införde att tjänstebilarna skulle vara miljöklassade med 120g eller gas/etanol så blev det så i stor utsträckning. Det går att styra genom att förändra hur förmånsvärdet beräknas
Det är helt rätt att "gå före med morot" hällre än att "gå efter med piskan" fast allt för många tror tvärt om. När CO² skulle minskas ändrades beskattningen av diesel och dieselbilar och vips har vi en massa dieselbilar i trafik. När det skulle köras på Motorgas för en massa år sedan var skatten på motorgas mycket lägre än på bensin. Många (framför allt TAXI) tills "dom" höjde skatten på motorgas (i princip gasol). Ett tag skulle det köras på etanol ock vips så var E85 skattegynnat och det såldes många etanolbilar. För många år sedan betalade man skatt i efterhand på diesel, Jag tror aldrig vi kommer ner till den bränsleförbrukningen som var på diesellastbilar innan kilometerräknare infördes. Så alla system som diskuteras numera är redan provade, det gäller ju bara för "dom" att visa vägen med stora subversioner på elbilar så följer vi snällt med, så kan "dom" höja skatten i efterhand. Det har "dom" alltid gjort förut
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]