Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
På tal om longlife oljor...... till er experter

Hur kommer det sig att oljan har legat i berggrunder i 150.000.000 år........ och den skulle kunna ligga där i 150.000.000 till utan problem.

Men när oljebolagen säljer den i dunk säger de att den bara håller i 3 år (i oöppnad förpackning alltså) :-O) Vad är det för skräp de har blandat i så hållbarheten går ned från 150 miljoner år till 3 år ?:-/ Det är ju en dramatisk försämring.....

Eller är det bara nys..... skulle jag kunna ha den oöppnade oljedunken i 300 miljoner år på hyllan i garaget utan problem ???
av rid54
En mager blandning brinner lite långsammare än en stökiometrisk eller lätt fet blandning. Motorn effektivitet sjunker, dvs det blir mer värme än rörelse av mager blandning jämfört med korrekt. Därav blir motorn varmare för ett visst givet effektuttag med en mager blandning. Sen tändning ger liknande symptom, man får ut mindre vrid av varje cylinderfyllning, men varmt blir det (nånstans ska ju energin ta vägen...).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:På tal om longlife oljor...... till er experter

Hur kommer det sig att oljan har legat i berggrunder i 150.000.000 år........ och den skulle kunna ligga där i 150.000.000 till utan problem.

Men när oljebolagen säljer den i dunk säger de att den bara håller i 3 år (i oöppnad förpackning alltså) :-O) Vad är det för skräp de har blandat i så hållbarheten går ned från 150 miljoner år till 3 år ?:-/ Det är ju en dramatisk försämring.....

Eller är det bara nys..... skulle jag kunna ha den oöppnade oljedunken i 300 miljoner år på hyllan i garaget utan problem ???

Nu är ju jag väldigt långt ifrån någon typ av expert men... Rent logiskt skulle jag tro att det är alla tillsatser och häxbrygder som blir dåliga med tiden. Man kan ju utan större problem återanvända gammal motorolja genom att filtrera och rena den X antal gånger med någon magi jag inte känner till( :lol: )
Sen är det väl inte omöjligt att oljan blir dålig av syret heller, den har ju som sagt legad begravd i "ett par" år, hårt packad och utan något direkt syre. När människor har lekt klart med råoljan så finns det ju inte mycket gemensamt med oljan i bergen längre :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
rid54 skrev:En mager blandning brinner lite långsammare än en stökiometrisk eller lätt fet blandning. Motorn effektivitet sjunker, dvs det blir mer värme än rörelse av mager blandning jämfört med korrekt. Därav blir motorn varmare för ett visst givet effektuttag med en mager blandning. Sen tändning ger liknande symptom, man får ut mindre vrid av varje cylinderfyllning, men varmt blir det (nånstans ska ju energin ta vägen...).
Ja det stämmer ju eftersom börjar motorn att spika så ändra ju ECU tändtiderna hjälper inte det så ökar den på bränslemängeden istället för att kyla cylindrarna.
av andersuw
rid54 skrev:En mager blandning brinner lite långsammare än en stökiometrisk eller lätt fet blandning. Motorn effektivitet sjunker, dvs det blir mer värme än rörelse av mager blandning jämfört med korrekt.
Varför i hela friden skulle någon låta motorn gå på en mager (magrare än stökiometrisk) blandning om det innebar att effektiviteten sjönk? Som jag förstått det kör man ibland med mager blandning just för att vinna effektivitet (verkningsgrad), ibland till priset av andra komplikationer.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw

Gör inte alls anspråk på att veta detta men min gissning är att det beror på att komponenterna i en bruksfärdig motorolja med tiden reagerar på varandra just därför att det inte är råolja det är fråga om. Råoljan har reagerat färdigt för länge sedan, i alla fall så länge den inte exponeras för luft, men bearbetad motorlja kan mycket väl vara en annan sak. Alternativt kan det förstås vara så att förpackningarna till motorolja inte är hundraprocentigt täta så att lite luft letar sig in med tiden.
av LarsBd
I praktiken har motorolja obegränsad lagringstålighet om den förvaras mörkt samt vid eller under rumstemperatur. Råoljan i marken lagras blandad med en stor del salt samt vid temperaturer över 100 grader C, men då syrefritt vlket gör att nedbrytningen går extremt sakta. Hög temperatur i kombination med syre bryter ner oljan snabbt.
Eftersom fabrikanten inte avråder från att förvara oljan på värdens soligaste och varmaste plats måste de räkna med att dunken kommer att stå där utan skydd i 3 år.
av andersuw
LarsBd skrev:Eftersom fabrikanten inte avråder från att förvara oljan på värdens soligaste och varmaste plats måste de räkna med att dunken kommer att stå där utan skydd i 3 år.
Frågan är om inte plastdunken skulle ge sig före oljan om man ställde den på en solexponerad sten i Death Valley. Men det kanske är just det som är problemet. ;-)
Användarvisningsbild
av Momentum

Det är Longlife tillsatserna som förstör hållbarheten

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det