VolvoB20 skrev:På tal om longlife oljor...... till er experter
Hur kommer det sig att oljan har legat i berggrunder i 150.000.000 år........ och den skulle kunna ligga där i 150.000.000 till utan problem.
Men när oljebolagen säljer den i dunk säger de att den bara håller i 3 år (i oöppnad förpackning alltså) :-O) Vad är det för skräp de har blandat i så hållbarheten går ned från 150 miljoner år till 3 år ?:-/ Det är ju en dramatisk försämring.....
Eller är det bara nys..... skulle jag kunna ha den oöppnade oljedunken i 300 miljoner år på hyllan i garaget utan problem ???
Nu är ju jag väldigt långt ifrån någon typ av expert men... Rent logiskt skulle jag tro att det är alla tillsatser och häxbrygder som blir dåliga med tiden. Man kan ju utan större problem återanvända gammal motorolja genom att filtrera och rena den X antal gånger med någon magi jag inte känner till( :lol: )
Sen är det väl inte omöjligt att oljan blir dålig av syret heller, den har ju som sagt legad begravd i "ett par" år, hårt packad och utan något direkt syre. När människor har lekt klart med råoljan så finns det ju inte mycket gemensamt med oljan i bergen längre :roll: