PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Om det läcker förbränningsgaser förbi kolvringarna i för stor mängd kommer det att pysa i båda öppningarna oavsett sluten eller öppen vevhusventilation. Kommer inga gaser i den ena öppningen medan det blåser friskt i den andra är förmodligen något tätt i den ena. Den ålderdomliga lösningen har egentligen inget som direkt styr flödet till röret på sidan annat än att det ska vara lite mindre motstånd där. Jag gissar att Duettvraket har noterat fenomenet när locket har varit borttaget och då kommer det att blåsa ganska mycket eftersom alla vevhusgaser kommer att ta sig ut den vägen.
Oljepåfyllningslocket utan slanganslutning innehåller (eller ska innehålla) ett filter (oljefälla) för ventilation, locket med slanganslutning är tätt i övrigt.
Täppt sugnippel är inget ovanligt fenomen på motorer som har fått för lite omvårdnad och "flamfällan" som ersätter röret vid sluten vevhusventilation är för övrigt en oljefälla.
Man bör (som det i princip redan är skrivet) börja med att rengöra oljepåfyllningslock, flamfälla/ventilationsrör, eventuell sugnippeln i insugningsröret samt kontrollera/byta de slangar som hör till.
LarsBd skrev:
lennarte skrev: -67 - -68 års modell med Stromberg förgasare har "slutet" system.
Ingen B18A har sluten vevhusventilation, B18B däremot har det sedan början av 60-talet. Ditt bilbevis på B18A med strombergförgasare och sluten vevhusventilation föreställer sannolikt en B20A, förgasaren samt luftfiltret och även slangdragningen på vevhusventilationen är från en B20.
http://volvoamazonpictures.se/bros/104a/104a.pdf är en reklambroschyr som presenterar 68 års modeller, däri hittar man en bild på B18A motorn som har öppen vevhusventilation.
Kopierat ur Volvos verustad handbok, står inget om A, B eller D motor.

POSITIV VEVHUSVENTILATION
B 18-motorn kan vara försedd med positiv vevhusvent-
ilation.

Genom detta arrangemang förhindras att vevhusgaserna
släpps ut i fria luften. l stället sugs dessa in i motorn genom insugningsröret och deltar i förbränningen. Resterna blåses ut genom avgasröret tillsammans med övriga förbränningsrester.
Mellan motorns vevhus och insugningsrör finns en förbin-
delse, som består av en oljefälla ansluten till ventilskåpet
på motorns högra sida (sett framifrån), och två gummi-
slangar mellan vilka en kontrollventil placerats.
Gummislangen ansluter till en nippel, ingängad
centralt i insugningsrörets balansrör.
Det undertryck i insugningsröret, som uppstår vid körning
av motorn, åstadkommer en strömning av vevhusgas +
friskluft från vevhuset till insugningsröret. Genomströmningsmängden kontrolleras av kontrollventilen. Friskluft tillföres vevhuset genom förgasarens luftfilter via en nippel, gummislang och oljepåfyllningshuv till ventilkåpan, som genom tryckstångshålen står i förbindelse med
vevhuset. Oljepåfyllningshuven, som är tät, har en inbyggd
flamfälla. Denna flamfälla liksom kontrollventilen, som även fungerar som backventil, förhindrar en låga från en eventuell explosion i förgasare eller insugningsrör att nå vevhuset.
Genom att frisklufttillförseln sker genom förgasarens luftfilter undvikes att föroreningar kommer in i motorn. Vid stora och måttliga undertryck i vevhuset (insugningsröret) vilka uppstår vid tomgång och lätt belastning, fungerar systemet som ovan beskrivits. Vid så små undertryck i vevhuset, förekommande vid full last och/eller vid stora genomblåsningsmängder, att undertrycket i luftfiltret blir större, tillföres ingen friskluft utan strömningen i förbindelsen mellan ventilkåpan och luftfilter vänder och vevhusgaser går båda vägarna, delvis via en kontrollventil, dels via luftfilter och förgasare till insugningsröret. Vevhusventilations systemet kan på detta sätt omhänderta relativt stora genomblåsningsmängder utan att någon utströmning till atmosfären sker.

Hade själv en vinter en röd 142 -68, men kommer faktiskt inte ihåg hur det var, fast jag hade av topplocket på den. Däremot har jag servat 2 st 145 (-67 eller -68) med B18B motorer (två bröder som hade varsin exakt likadana,) och dom hade en egen underlig lösning på ventilationen. B18A med automatlåda har positiv vevhusventilation från -67 års modell enligt http://www.volvoamazonpictures.se/model ... deller.php Samma som "B" motorerna?
Jag får tydligen backa den punkten, B18A har den slutna vevhusventilationen men då endast på vagnar med automatlåda. Uppgifter fanns i ett tillägg till instruktionsboken (Amazon) och är kanske undantaget som bekräftar regeln, en B18A med positiv vevhusventilation är dock ytterst ovanlig i jämförelse med B18A med öppen vevhusventilation.
B18B i Amazon och 140 har alltid haft positiv vevhusventilation dock med strömningsriktningen åt andra hållet jämfört med B20.
[quote="LarsBd"]Om Arnes bild föreställer en originalbil är det ingen GT.

Bilden jag visade är från en 123 GT utan för Älvsbyn. Enligt ägaren som köpte den ny var inget ändrat i motorrummet. Jag kan väl inte svära på att det ska vara så, men jag har sett en 122 S från -68:a som hade vevhusventilationen på samma sätt som denna 123:a.
Detta tillägg till instruktionsboken http://volvoamazonpictures.se/documents ... 0_8_66.pdf anger att samtliga B18D får positiv vevhusventilation från och med årsmodell 67 vilket gör den ovanlig då endast 122S hade den motorn 67. B18B har haft i samtliga vänsterstyrda P1800 från sent 63 eller tidigt 64 jag hittar dock inga uppgifter om högerstyrda eller andra modeller. Samtliga dubbelförgasar B18 67-68 borde ha positiv vevhusventilation men det är snart 50 år sedan de sista lämnade fabriken och mycket kan ha hänt under den tiden. Många "originalbilar" där ägarna hävdar orört originalskick har avvikelser som förträngs eller förtigs.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]