- fre 22 apr 2016, 21:34
#1069860
Om det läcker förbränningsgaser förbi kolvringarna i för stor mängd kommer det att pysa i båda öppningarna oavsett sluten eller öppen vevhusventilation. Kommer inga gaser i den ena öppningen medan det blåser friskt i den andra är förmodligen något tätt i den ena. Den ålderdomliga lösningen har egentligen inget som direkt styr flödet till röret på sidan annat än att det ska vara lite mindre motstånd där. Jag gissar att Duettvraket har noterat fenomenet när locket har varit borttaget och då kommer det att blåsa ganska mycket eftersom alla vevhusgaser kommer att ta sig ut den vägen.
Oljepåfyllningslocket utan slanganslutning innehåller (eller ska innehålla) ett filter (oljefälla) för ventilation, locket med slanganslutning är tätt i övrigt.
Täppt sugnippel är inget ovanligt fenomen på motorer som har fått för lite omvårdnad och "flamfällan" som ersätter röret vid sluten vevhusventilation är för övrigt en oljefälla.
Man bör (som det i princip redan är skrivet) börja med att rengöra oljepåfyllningslock, flamfälla/ventilationsrör, eventuell sugnippeln i insugningsröret samt kontrollera/byta de slangar som hör till.
Oljepåfyllningslocket utan slanganslutning innehåller (eller ska innehålla) ett filter (oljefälla) för ventilation, locket med slanganslutning är tätt i övrigt.
Täppt sugnippel är inget ovanligt fenomen på motorer som har fått för lite omvårdnad och "flamfällan" som ersätter röret vid sluten vevhusventilation är för övrigt en oljefälla.
Man bör (som det i princip redan är skrivet) börja med att rengöra oljepåfyllningslock, flamfälla/ventilationsrör, eventuell sugnippeln i insugningsröret samt kontrollera/byta de slangar som hör till.