fjohan82 skrev:Ingen ren elbil för mig, än. Orsaker? Ett visst antagande, men: Hur långt kommer man på en laddning vid 10-20 minusgrader? Brist på laddstationer utmed de sträckor jag brukar köra. Hur väl håller en amerikanare för saltbad, år efter år, flera månader i följd? Tydligen är någon garantigräns så snäv som 8000 mil. Nej jag väntar nog ett tag till.
Här punkterar jag alla dina ”orsaker” på några få rader. Du gör förstås som du vill, elbilar är inte för alla ännu, men tråkigt när okunskap begränsar.
Tesla iaf bygger bilar i aluminium som rostar betydligt mindre.
Tesla har 4-års, 80 000 km (det som inträffar först) nybilsgaranti och 8-års garanti med obegränsad körsträcka för HV-batteri och drivenhet.
Det där med minusgrader är ju en elbilsmyt. Trodde inte folk trodde på det fortfarande år 2016. En av dom stora fördelarna att ha elbil är ju just hur bra dom är vintertid. Att man äntligen slipper hålla på med motorvärmare, lr andas in dieselångorna från parkeringsvärmaren, att man slipper motorslitaget på en kall motor, oljan som ska bytas för den tål inte kylas/värmas hur mkt som helst…osv. osv. Listan kan göras lång.
Alla vet ju att elbilars räckvidd minskar på vintern – få brukar nämna att bensinbilars också gör det. Elbilen tappar mellan 20-30% räckvidd, bensinbilen 15-20%. Mina kollegor som kör Model S respektive eGolf får kortare räckvidd när det är kallt, ja. Men aldrig några problem med startmotorer, kalla kupéer eller liknande. Fossilbilarna startar knappt alls när det är riktigt kallt…
Vad väljer du först, att komma hem från jobbet men ha lite mindre i räckvidd eller att inte komma hem alls/bogsera/mecka med startkablar? Svårt val… ;-//
FleetCarma från Kanada gjorde lite forskning kring detta. Det mest intressanta blir när man jämför elbilens räckviddsminskning på vintern med bensinbilens, och hur mycket extra drivmedel man måste använda för att komma fram. Visar sig att ju kallare det är, ju mer pengar sparar du på att köra elbil. Känns också det som ett lätt val...
FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png (762.94 KiB) Visad 351 gånger