Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
BandVagn skrev:
  • .
    - 215 miles (350 km) räckvidd.
.
Enligt den amerikanska testcykeln, där Tesla model S ligger på liknande siffror.. Oxh där man faktiskt kan köra på tillverkarnas siffror. Med EU-cyklen böir det där 500km, fast går typ inte att uppnå i normal körning.
av Lövet
Den ser ut som en femåring som försökt rita av en Model S. Vad hände?
Bild
Användarvisningsbild
av V9097
joel80 skrev:Första leveranserna ska ske q4 2017. Troligen först efter årsskiftet till Sverige/Europa.

På priset ska man lägga på moms/tull plus transport. Troligen hamnar det då istället för ca 290 000kr ($35k) på runt 400k. Men om liknande "bonus" som finns idag då är aktiv kan man räkna bort runt 40k i miöjöbilspremie.

Räckvidden kommer vara minst i klass med nuvarande Tesla.. Senaste jag läst är att det ska vara bättre, p.g.a lättare bil och bättre luftmotståndasiffror. Då handlar det allså om minst 30mil i motorvägsfart vintertid.

Laddningen är ju inget problem. Dom dagar man kör längre än 30 mil per dag är få, och superchargernätverket är väl uppbyggt redan idag i Europa. Du tar dig utan problem ner till riviäran eller Alperna.
20 minuter på en supercharger och du har ca 20 nya mil, kanske lite mer om Model 3 drar mindre än Model S.

Andrahandsvärdet på elbilar verkar hålla bra.. Bättre än fossilbilar än så länge. Just Tesla ligger ännu bättre till men där beror det till stor del på dollarkursen.

Många som köpte en model S 2014 har sålt den 2 år senare för samma pris! (dollarn har blivit typ 25% dyrare.. Så nya Tesla kostar mer nu.)

Infrastrukturen är så gott som redo för elbilsägande nu. Inte färdig på ett bra tag... Men redo. :)
Miljöbilspremien är väl sänkt till 20k? Men jag tror ändå du har rätt, att köpa en Tesla är nog inte en sämre affär än vilken fossilbil som helst.

En sak ska man dock tänka på här. Det är ca 20 månader till Model 3 börjar levereras. Under den tiden hinner det komma mängder med nya elbilar och laddhybrider på marknaden. Det ryktas tex om en BMW i5, och Audi A6 E-tron är väl bekräftad.
Användarvisningsbild
av V9097
V9097 skrev:En sak ska man dock tänka på här. Det är ca 20 månader till Model 3 börjar levereras. Under den tiden hinner det komma mängder med nya elbilar och laddhybrider på marknaden. Det ryktas tex om en BMW i5, och Audi A6 E-tron är väl bekräftad.
Q6 E-tron menar jag, inte A6.
Användarvisningsbild
av BandVagn
V9097 skrev: Miljöbilspremien är väl sänkt till 20k? Men jag tror ändå du har rätt, att köpa en Tesla är nog inte en sämre affär än vilken fossilbil som helst.

En sak ska man dock tänka på här. Det är ca 20 månader till Model 3 börjar levereras. Under den tiden hinner det komma mängder med nya elbilar och laddhybrider på marknaden. Det ryktas tex om en BMW i5, och Audi A6 E-tron är väl bekräftad.
20k för laddhybrider, fortfarande 40k för elbilar.

Det är sant. Och det är ju det som är så roligt att elbilsmarknaden börja lossna ordentligt, precis som var en av Elon Musks ursprungsidéer kring Tesla; att komma bort från fossilberoendet gällande biltransporter.
Ju fler elbilskonkurenter som finns ju bättre bli bilarna, priser kommer sjunka osv. Och då slipper fler och fler tröska runt i miljöförstörande oljebrännare. :-)-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev: Räckvidden kommer vara minst i klass med nuvarande Tesla.. Senaste jag läst är att det ska vara bättre, p.g.a lättare bil och bättre luftmotståndasiffror. Då handlar det allså om minst 30mil i motorvägsfart vintertid.

Laddningen är ju inget problem. Dom dagar man kör längre än 30 mil per dag är få, och superchargernätverket är väl uppbyggt redan idag i Europa. Du tar dig utan problem ner till riviäran eller Alperna.
20 minuter på en supercharger och du har ca 20 nya mil, kanske lite mer om Model 3 drar mindre än Model S.
Kollar man på Teslas hemsida så finns det en laddare i Tystberga. Därifrån har jag 34 mil till landet, utanför Kalmar. Utmed denna sträcka finns ingen annan laddstation. Enligt Tesla ska man komma 34,5 mil med Model 3, vilket jag tycker är en för riskabel och minimal marginal. Denna sträcka (från Nacka) åker jag åtminstone 6-8 ggr/år.
Sen att det knappt finns en enda laddstation i östra Europa och ingen i södra Spanien gör inte saken bättre...
Nej, det får nog bli något med enbart diesel eller hybrid (el/diesel) nästa gång. Om jag inte blir överbevisad... :wink:
Användarvisningsbild
av BandVagn
fjohan82 skrev:Ingen ren elbil för mig, än. Orsaker? Ett visst antagande, men: Hur långt kommer man på en laddning vid 10-20 minusgrader? Brist på laddstationer utmed de sträckor jag brukar köra. Hur väl håller en amerikanare för saltbad, år efter år, flera månader i följd? Tydligen är någon garantigräns så snäv som 8000 mil. Nej jag väntar nog ett tag till.
Här punkterar jag alla dina ”orsaker” på några få rader. Du gör förstås som du vill, elbilar är inte för alla ännu, men tråkigt när okunskap begränsar.

Tesla iaf bygger bilar i aluminium som rostar betydligt mindre.

Tesla har 4-års, 80 000 km (det som inträffar först) nybilsgaranti och 8-års garanti med obegränsad körsträcka för HV-batteri och drivenhet.

Det där med minusgrader är ju en elbilsmyt. Trodde inte folk trodde på det fortfarande år 2016. En av dom stora fördelarna att ha elbil är ju just hur bra dom är vintertid. Att man äntligen slipper hålla på med motorvärmare, lr andas in dieselångorna från parkeringsvärmaren, att man slipper motorslitaget på en kall motor, oljan som ska bytas för den tål inte kylas/värmas hur mkt som helst…osv. osv. Listan kan göras lång.

Alla vet ju att elbilars räckvidd minskar på vintern – få brukar nämna att bensinbilars också gör det. Elbilen tappar mellan 20-30% räckvidd, bensinbilen 15-20%. Mina kollegor som kör Model S respektive eGolf får kortare räckvidd när det är kallt, ja. Men aldrig några problem med startmotorer, kalla kupéer eller liknande. Fossilbilarna startar knappt alls när det är riktigt kallt…
Vad väljer du först, att komma hem från jobbet men ha lite mindre i räckvidd eller att inte komma hem alls/bogsera/mecka med startkablar? Svårt val… ;-//

FleetCarma från Kanada gjorde lite forskning kring detta. Det mest intressanta blir när man jämför elbilens räckviddsminskning på vintern med bensinbilens, och hur mycket extra drivmedel man måste använda för att komma fram. Visar sig att ju kallare det är, ju mer pengar sparar du på att köra elbil. Känns också det som ett lätt val...
FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png
FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png (762.94 KiB) Visad 346 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Spoiler »
Min bil står i varmgarage både hemma och vid kontoret i Stockholms city, så nog startar den alltid :wink:
Tror jag hinner förbruka ytterligare en bil innan rena elbilar når upp till motsvarande förbränningsmotorer vad gäller räckvidd etc...
av BiTu
Spoiler »
Lägg av. "Fossilbilarna startar knappt alls när det är riktigt kallt…", vad jämför du med, en Jetta från -73? Aldrig haft en bil någonsin i modern tid som vägrat starta pga kyla. "Att man äntligen slipper hålla på med motorvärmare", hur laddas elbilar? Ni får gärna tycka elbilar är underbara, men när ni argumenterar så får ni väl ändå vara sakliga och resonabla.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det