Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänkte ta en tur med bilen i sommar. Vad ska man ha för utrutning och vad ska man tänka på?
-Grönt kort
-Reservhjul och inte bara lagningssats.
-Brandsläckare
-Reflexväst
-Rattkrycka
-Nyservad (Avbrottsförsäkring o Volvo Assistance)
-Inga lågprofilhjul
-Fräsha kartor i navigatorn
Några mera bra tips.?

Något mera att tänka på?
Trodde det var lugnt på Balkan nu, Det är väl i Rinkeby/Tensta/Husby/Rosengård/Hammarkullen o.s.v. det är stökigt nuförtiden.

Men ingen som har några seriösa råd eller ?
VolvoB20 skrev:Men ingen som har några seriösa råd eller ?
Den här listan kanske kan funka som en slags utgångspunkt för vidare övervägande. ;-)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1022375
andersuw skrev:
Den här listan kanske kan funka som en slags utgångspunkt för vidare övervägande. ;-)

Holy Crap ... Det var en diger lista,... Tackar. Det där tog mig tillbaka till tiden när jag åkte gammal Opel och hade verktyg med för att kunna laga ALLT :-)
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:

Holy Crap ... Det var en diger lista,... Tackar. Det där tog mig tillbaka till tiden när jag åkte gammal Opel och hade verktyg med för att kunna laga ALLT :-)
Det är nog inte så dumt att ha den möjligheten, särskilt om man skall till Transsylvanien. ;-) Kan nu rapportera att det mesta går in även i min V70 D4 -15 med små modifikationer av utrustningslista och förvaringsutrymme här och där. Då ligger ändå lastnätskassetterna, som jag vanligen inte behöver (har lastskyddsgaller i stål), kvar under luckan i lastgolvet tills vidare. De är nog det första som ryker om det blir platsbrist. Väldigt liten sannolikhet att jag kommer att använda dem tror jag. Det enda som fått stryka på foten är den gamla oljekannan (får nöja mig med universalspray), Haynes GDS (har ingen till min nya bil och har VIDA i den portabla datorn), den gamla Europaatlasen (allt finns ju trots allt i navigatorn) och DVD-erna till navigatorn (några sådana finns inte längre).

Felkodsläsaren från BSR är ersatt av en DiCE, fotpumpen är ersatt av den kompressor som ingår i däcklagningskitet, brandsläckaren är ersatt av en Maus Xtin Klein (som ryms i sidofickan på förardörren), fälgkorset av en vanlig fälgnyckel och förbandsväskan är placerad under förarstolen (om man vill ryms den också i det annars rätt svårutnyttjade utrymmet bakom den "svävande" mittkonsolen). Jag har dessutom lagt till en flaska motorolja (eftersom den jag behöver sannolikt inte kan hittas annat än hos en Volvo ÅF och systemet inte behagar ge mig någon rimlig förvarning om när det är dags att fylla på), en glashammare, en varningspuck, en batteriladdare, en multimeter och en krafthylsa för hjulbultarna så att jag kan lossa och dra åt dem med momentnyckeln vid behov.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Tycker iövrigt B20 att det är en kul plan. Du kommer säkert uppleva massor saker som inte finns på turistorterna i europa.

Om jag inte åker i sommerstugan eller norrut för att vara ensam med familjen ska jag åka till något ställe där det inte finns danskar.
VolvoB20 skrev:Trodde det var lugnt på Balkan nu, Det är väl i Rinkeby/Tensta/Husby/Rosengård/Hammarkullen o.s.v. det är stökigt nuförtiden.

Men ingen som har några seriösa råd eller ?
Min svåger och några av hans kompisar körde motorcykel till Jugoslavien (som det hette under Titos tid) Dom var nöjda med det mesta, förutom maten. Det fanns inte mycket att köpa, förutom på restaurang, och eftersom allt var "stadsanställt" på den tiden så tjänade kyparna och kockarna lika mycket antingen där var kunder eller ej så hände absolut ingenting om man inte viftade med en sedel i utländsk valör. Annars var dom nöja med att ha gjort den resan. Han och sambon var nere en vecka i/på Split förra våren och var väldigt nöjda. Även med mat och resturanger, det var en j--a skillnad var hans kommenar när han kom hem :lol: Vi skulle åka dit på frugans 60-årsdag till sommaren var meningen, men det var så dåliga flygtider så det blir Grekland i stället. Dottern med familj har varit där (i Dubrovnik och även Split med flyg också) och var väldigt nöjda med det.

Mvh
Lennart

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]