- fre 04 mar 2016, 12:23
Men nu är det så att just på mina offerter skiljer det mindre än 12TSKR på Bensin och Diesel(+ingår mera utrustning) och därför vart jag jätte osäker på om Bensinen eller Diesel är rätta Köpet för en bil vi ska äga ca.6-7år och köra ca 2000 mil om året. Jag har läst att många tycker att bensinbil + suv + (fyrhjulsdrift, enda som går att köpa nu akut) inte är en bra kombination. Många tycker att Diesel bilar går att köra snålt om man kör mjukt och sakta och det gör man ju i Stockholmstrafiken vi kör oftast rustningstider ca 4 mil om dagen måndag-fredag och sen en massa resor till sonens olika sportaktiviteter på helgerna.
Jag behöver all feedback jag kan få då jag är helt novis på Dieselbilar..
Mvh.
Lucif3r skrev:Håller helt med om att dieslar är mer lämpade för dragning/långkörning än stadskörning.Hej, så som jag hela tiden förstått var enda anledningen att vissa inte tog Dieselbil var att totala ekonomin på dom år man ska äga bilen vart för dyr på Dieselbil om Bilen vart mycket dyrare i inköp!?.
Kör man ren stadskörning i dom större städerna så är nog faktiskt en laddhybrid det bästa valet. Både dieslar och bensinare dricker en skaplig mängd soppa vid stadskörning.
4WD/AWD eller inte... Det är nog mycket en smaksak än något annat(på 'normala' platser och vägar)... Vill man ha AWD så köp en sån, men dom kräver ju lite mer omvårdnad än en vanlig 2WD, bl.a. att det är samma omkrets på däcken på varje axel, så man kan behöva skifta fram/bak hjul flera gånger om året för att hålla omkretsen jämn.
AWD väger ju dessutom mer än samma modell i 2WD, vilket per automatik betyder att dom drar mer soppa.
Nu har jag ingen koll på nyproducerade bilar, men det är ju väldigt ofta en bil i 2WD får dra mer än samma bil i AWD-utförande, iom att AWD väger mer och har högre vikt(har aldrig sett någon tillverkare typat samma bil med 2 olika dragvikter beroende på antal drivande axlar). 855AWD/V70AWD/XC t ex får dra 80kg(eller något sånt) mindre än 2WD modellerna. Nu är ju 80kg inte direkt mycket att gnälla över, men det är ändå 80kg mindre.
Men nu är det så att just på mina offerter skiljer det mindre än 12TSKR på Bensin och Diesel(+ingår mera utrustning) och därför vart jag jätte osäker på om Bensinen eller Diesel är rätta Köpet för en bil vi ska äga ca.6-7år och köra ca 2000 mil om året. Jag har läst att många tycker att bensinbil + suv + (fyrhjulsdrift, enda som går att köpa nu akut) inte är en bra kombination. Många tycker att Diesel bilar går att köra snålt om man kör mjukt och sakta och det gör man ju i Stockholmstrafiken vi kör oftast rustningstider ca 4 mil om dagen måndag-fredag och sen en massa resor till sonens olika sportaktiviteter på helgerna.
Jag behöver all feedback jag kan få då jag är helt novis på Dieselbilar..
Mvh.