Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av UltrAslan
Lucif3r skrev:Håller helt med om att dieslar är mer lämpade för dragning/långkörning än stadskörning.
Kör man ren stadskörning i dom större städerna så är nog faktiskt en laddhybrid det bästa valet. Både dieslar och bensinare dricker en skaplig mängd soppa vid stadskörning.

4WD/AWD eller inte... Det är nog mycket en smaksak än något annat(på 'normala' platser och vägar)... Vill man ha AWD så köp en sån, men dom kräver ju lite mer omvårdnad än en vanlig 2WD, bl.a. att det är samma omkrets på däcken på varje axel, så man kan behöva skifta fram/bak hjul flera gånger om året för att hålla omkretsen jämn.
AWD väger ju dessutom mer än samma modell i 2WD, vilket per automatik betyder att dom drar mer soppa.
Nu har jag ingen koll på nyproducerade bilar, men det är ju väldigt ofta en bil i 2WD får dra mer än samma bil i AWD-utförande, iom att AWD väger mer och har högre vikt(har aldrig sett någon tillverkare typat samma bil med 2 olika dragvikter beroende på antal drivande axlar). 855AWD/V70AWD/XC t ex får dra 80kg(eller något sånt) mindre än 2WD modellerna. Nu är ju 80kg inte direkt mycket att gnälla över, men det är ändå 80kg mindre.
Hej, så som jag hela tiden förstått var enda anledningen att vissa inte tog Dieselbil var att totala ekonomin på dom år man ska äga bilen vart för dyr på Dieselbil om Bilen vart mycket dyrare i inköp!?.

Men nu är det så att just på mina offerter skiljer det mindre än 12TSKR på Bensin och Diesel(+ingår mera utrustning) och därför vart jag jätte osäker på om Bensinen eller Diesel är rätta Köpet för en bil vi ska äga ca.6-7år och köra ca 2000 mil om året. Jag har läst att många tycker att bensinbil + suv + (fyrhjulsdrift, enda som går att köpa nu akut) inte är en bra kombination. Många tycker att Diesel bilar går att köra snålt om man kör mjukt och sakta och det gör man ju i Stockholmstrafiken vi kör oftast rustningstider ca 4 mil om dagen måndag-fredag och sen en massa resor till sonens olika sportaktiviteter på helgerna.

Jag behöver all feedback jag kan få då jag är helt novis på Dieselbilar..

Mvh.
av UltrAslan
lennarte skrev:Vad gäller fordonskatten är väl dieselbilar mer "gynnade" just nu, men det "skramlar i kulisserna" framför alt i storstäderna (främst i Europa) mot just diesel. Sedan är en dieselmotor nog mer en långfärds/dragarbil än för storstadskörning. Många som kör mycket "småsträckor" med moderna dieselmotorer kan få problem med partikelfiltret. Vad gäller service är dom mer jämförbara idag än för några år sedan, vid dom miltalen du skriver blir det service en gång om året, tändstift byts inte ofta idag (6 - 10000 mil) och olja/filter bör bytas en gång om året oavsett körsträcka. Stora kostnaden vid service är kamremsbyte (vanligen oftare på diesel), men en del tillverkare har återgått till kedja just för att det är betydligt längre bytesintervall (kanske bilens livstid). Vad gäller däck 19" är ett väldigt dyrt och i åkkomfort ett inte så bra val får denna typ av körning, det fungerar bättre på snabb motorvägskörning och på utställningar. Hoppas du blir lite klokare, det är en djungel och ett äventyr att byta bil. Det kommer nog en masa (och kanske bättre) inlägg

Mvh
Lennart
Hej, anledningen till att det blir 19 sommardäck är för att Tiguanen med R-line ingår det som standard. Kolla gärna på bilder med och utan R-line Bilen är dom dag och natt!. Sen vet jag inte det där med åkkomfort med Tiguanen och 19 tumsfälgar men jag har provkört en v60 CC med 19 tums fälgar (specialdäck) och det var den skönaste åkkomforten jag någonsin har kört på en bil.Bilen var nästan helt ljudlös och spårade inget alls.

All feedback är bra.
Mvh.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
UltrAslan skrev:Många tycker att Diesel bilar går att köra snålt om man kör mjukt och sakta och det gör man ju i Stockholmstrafiken vi kör oftast rustningstider

Det är ju precis sån körning som slukar soppa, i regel. För maximal(eller minimal kanske man säger) bränsleförbrukning så är det landsvägar som gäller, i jämn och fin hastighet, inga plötsliga stopp, inga inbromsningar(använd motorbroms! planera din körning!) och givetvis inga plötsliga gaspådrag.

Min gamla T5a kan jag få ner till 0.73(vilket är enormt bra på dom motorerna) på landsväg med ovanstående körning, men jag kan även få upp den till 2l/mil om jag vill :lol: ...
I stadstrafik som du beskriver är det bara att glömma att komma under litern, oavsett hur många ägg man har under pedalen.

Nu är ju iofs min gamla bil ingen super-bra jämförelse då den både är "gammal" och en bensinare, men poängen var att påvisa hur förbrukningen påverkas(i regel, undantag existerar) i olika situationer och olika körstilar.
av UltrAslan
Lucif3r skrev:
UltrAslan skrev:Många tycker att Diesel bilar går att köra snålt om man kör mjukt och sakta och det gör man ju i Stockholmstrafiken vi kör oftast rustningstider

Det är ju precis sån körning som slukar soppa, i regel. För maximal(eller minimal kanske man säger) bränsleförbrukning så är det landsvägar som gäller, i jämn och fin hastighet, inga plötsliga stopp, inga inbromsningar(använd motorbroms! planera din körning!) och givetvis inga plötsliga gaspådrag.

Min gamla T5a kan jag få ner till 0.73(vilket är enormt bra på dom motorerna) på landsväg med ovanstående körning, men jag kan även få upp den till 2l/mil om jag vill :lol: ...
I stadstrafik som du beskriver är det bara att glömma att komma under litern, oavsett hur många ägg man har under pedalen.

Nu är ju iofs min gamla bil ingen super-bra jämförelse då den både är "gammal" och en bensinare, men poängen var att påvisa hur förbrukningen påverkas(i regel, undantag existerar) i olika situationer och olika körstilar.
Hej , vi äger idag en 13år gammal audi a4 1.8T (163hp,bensin) multitronic(steglös växling) och den drar ca 0.8/0.9.
Det jag undrar är om det är stor skillnad på förbrukning när man kör Bensin/Diesel i rusningstrafiken med 19tums däck +suv.

Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
UltrAslan skrev:jag har provkört en v60 CC med 19 tums fälgar (specialdäck) och det var den skönaste åkkomforten jag någonsin har kört på en bil.Bilen var nästan helt ljudlös och spårade inget alls.
Det med däck är inte lätt det (heller). Storleken på hjulen bestäms av "rullomkretsen". Om en bil är originalutrustad med däck av en viss storlek, får man inte ändra på det (omkretsen alltså). Som exempel, Tiguan är tillverkad (typad) med hjul av en viss typ. Det kan vara 15, 16, 17, 18 eller ännu större. Omkretsen på hjulet får då inte ändras med mer än +- 5%. Alltså, ju större fälgen är (i detta fall 19") desto mindre blir däcksidan (inte bredden på däcket) och däcksidan "ingår i" bilen fjädring (komforten). Då får ju detta kompenseras på annat vis (fjädrar, stötdämpare). Detta är inte så stort problem om det är utrustat "från fabrik", men kan bli problem om det utrustas i efterhand (utan att ändra fjädring, stötdämpare). Var ute och provkörde en beg, Ford Kuga -10 (samma som XC60) för något år sedan där det var monterat 19" däck, den var inte rolig. Försäljaren erbjöd oss "på stående fot" att skifta hjulen med en "sprillans ny" Kuga (17")som stod i hallen om vi var "riktigt" intresserade, men intresset svalnade när frugan fick reda på vad hon skulle få för sin fina Passat. Det hör till saken att vinterdäcken på originalfälgarna på Kugan var 16"

Mvh
Lennart
UltrAslan skrev: Hej, anledningen till att det blir 19 sommardäck är för att Tiguanen med R-line ingår det som standard. Kolla gärna på bilder med och utan R-line Bilen är dom dag och natt!. Sen vet jag inte det där med åkkomfort med Tiguanen och 19 tumsfälgar men jag har provkört en v60 CC med 19 tums fälgar (specialdäck) och det var den skönaste åkkomforten jag någonsin har kört på en bil.Bilen var nästan helt ljudlös och spårade inget alls.

All feedback är bra.
Mvh.
Föräldrarna har förra generationens Tiguan R-line med 19" och den är defenitivt inte stötig.
av Lövet
I dagens moderna bensinmotorer har förbrukningen pressats ner ganska ordentligt. Räkna med 1.5-2dl skillnad på sin höjd, inte mer. Jag skulle med din körning välja bensin. Blir varm fortare och inga partikelfilterproblem.

Tiguan har för övrigt DSG automat och slirar därmed inte särskilt mycket i stadstrafik. Håller ner förbrukningen det också.
av UltrAslan
Lövet skrev:I dagens moderna bensinmotorer har förbrukningen pressats ner ganska ordentligt. Räkna med 1.5-2dl skillnad på sin höjd, inte mer. Jag skulle med din körning välja bensin. Blir varm fortare och inga partikelfilterproblem.
Hej, tack för din åsikt.
Jag behöver exakt sådan här feedback för att kunna gå vidare snabbt på i mitt köp!...
Tyvärr har jag väldigt svårt att välja på grund av att det endast skiljer 12.000kr mellan bensin/diesel och till diesel bilen ingår det en massa tillbehör som kostar extra till bensinaren och det där med att diesel bilen tar lång tid att bli varm spelar inte så stor roll då vi parkerar i varmgarage både hemma och på jobbet hehe.
Sen ingår det Parkeringsvärmare till både bensin och dieseln ; :-O)

Det jag mest har funderar över är totala kostnaden efter 6-7år med ca. 2000mils körning om året i stockhlmstrafiken. Försäkring/Skatt/Servicekostnader/Förbrukning vilken tror du blir billigast att äga hela ägartiden osv.

Jag har aldrig ägt en dieselbil och har svårt att jämföra mot bensinaren som ägt senaste 13åren.
av UltrAslan
Många tycker jag ska vänta på en större bensinare TSI220 och helst utan 4hjulsdriften då det inte behövs.
Problemet är att jag helst vill köpa bilen så fort som möjligt då vi nuvarande bil får problem allt för ofta och vill absolut inte betala mera för att laga den.

Så i dagsläget har jag bara två Tiguan (nya versionen) att välja mellan TSI 180-DSG4Motion(bensin) eller TDI 190-DSG4Motion (Dieseln).

Jag var helt inriktad i att köpa bensinaren på grund av dieslarna brukar vara mycket dyrare att köpa.
Men när jag bad om likartad offert på Dieseln så skiljde det endast ca 12.000kr + att den innehöll en massa extra utrustning som inte ingår till bensinaren då dieseln säljs som GT utrustad....

Mvh.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS