Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Ju mer ni smörjer desto mer sväller plasterna i varandra, förr då det var metall kunde man smörja, dagens material är det byte som gäller,
av andersuw
Perra83 skrev:Jo handtagen på P2 bilarna va riktigt bra.
Håller med. Volvo har haft en benägenhet att vela fram och tillbaka mellan utfällda och infällda handtag genom åren, kanske i något slags konstigt försök att få saker och ting att verka "nya". På tidiga 140 var det utfällda, på senare 140 och 240 var det infällda, på 740 och 940 var det utfällda, på 850 också utfällda, på P2-serien infällda och på P3-serien utfällda. De infällda har alltid funkat bra som jag minns det. De utfällda med knapp av något slag (tidiga 140 och 740/940 tror jag) har också varit rätt OK. De där hela handtaget följer med ut när man drar (850 och P3) har jag däremot aldrig riktigt varit godvän med. En lite konstig och onödigt sårbar konstruktion känns det som.
Användarvisningsbild
av apersson850
De första utanpåliggande, de med knapp på 140/160-serien, var som de var för att man gjorde ofta så på den tiden.
Sen blev de infällda för det var säkrare. Det var inte så lätt att slå sig på dem om någon strök för nära en fotgängare.
När de sen hamnade utanpå igen var det för att det var säkrare, men nu var motiveringen att de var rejäla att ta i om man behövde dra upp dörren hos någon som drällt ner i diket eller nåt.

Olika tider, olika bud. Jag brukar dutta i lite 5-56 eller liknande, när min fastnar i utdraget läge. Litet problem. Större bekymmer när det är kallt och dörren inte går att stänga.
av AndS
Droopy skrev:Ju mer ni smörjer desto mer sväller plasterna i varandra, förr då det var metall kunde man smörja, dagens material är det byte som gäller,
Är inte det beroende av smörjmedel? Det finns silikonspray avsett för plast och även fett.
av Schmoyoho
snabbis skrev:finns journal på det, åk in och få det fixat ni som har bekymmer
Journal = goodwill eller att problemet är känt men att det ändå kostar några tusenlappar? I annat fall köper jag nog hellre bara ett nytt handtag eller "konsoll" till handtaget och byter det själv.
av least
Jag fattar inte, menar ni att plasten i handtaget sväller av att man smörjer med ett petroleum-baserat fett?
Utsidan på en bil utsätts för olika typer av lort, därmed borde plastdetaljer på bilen tappa passformen och svälla "naturligt".
Och det har jag inte sett hända i verkligheten.

Handtagen bör därmed inte svälla av att man smörjer plasten. Det är något annat som orsakar trögheten.
Jag tror att någon unerleverantör av handtag inte riktigt håller specen för handtaget.
Vissa gjutningar blir någon/några promille för stora och då är spelet mellan handtag och basen för litet.
Kombinera det med lite sand, så kommer handtaget att kärva.

Man borde kunna se slitagemärken i handtagets "kortsidor" efter att det har kärvat.
Användarvisningsbild
av Hanzon
VOLVOLAST4EVER skrev:Hur länge kör volvo goodwill på detta problem- MY13? och är det bara vissa verkstäder som är generösa?
Vet inte hur länge goodwill sträcker sig - jag har haft extrem otur. Har haft inne för åtgärd totalt fyra gånger senaste tillfälle isamband med service för två veckor sedan. Igår fastnade handtaget igen. PST gav beskedet när jag hämtade bilen från service om felet uppstår igen återstår bara att byta handtaget vilket jag ska boka tid för under nästa vecka.
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]