Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är inte säker men tror att Longlife glykolen är huvudsakligen propylenglykol ??:-/ men som sagt så läs på förpackingen vad det är för sort av glykol. Longlife hit och dit visst den kanske håller längre men på bekostnad av vadå?
av Rådlös
Njaaaääeee! Läs här: https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... igblandad/
Läs även säkerhetsdatabladet. Det står lite tillkrånglat, kemi är ett svårt språk om man inte kan det, men monoetylen är detsamma som etanol.

Jag glömde skriva det i förra inlägget. Glykolen i sig själv åldras inte under dom här två åren. Det är korrosionsskyddet som åldras. Jag är inte spränglärd i kemi, men jag har läst några gånger att korrosionsskyddet utgörs av silikat i någon form. Googla på ordet. Det är alltså det som förbrukas och har inte så mycket funktion kvar efter två år. Jag antar att den här Longlife har en längre "aktiv" tid och fungerar efter även efter det andra året. Borde vara så? Det märkliga är att trots att dom kallar det Longlife så poängterar dom att följ "alltid biltillverkarens rekommendationer". Det står så där på webbsidan. Om biltillverkaren då säger två år, så är det ju bortkastade pengar att köpa Longlife om den ändå skall bytas efter två år. Kör vidare med etylenglykol.

Sedan är ju verkligheten en annan sak. Hur många av oss byter kylarvätska vart annat år? Det är nog någon sida i instruktionsboken som dom flesta förtränger och snabbt bläddrar förbi.
Och jag kan berätta, på sextiotalet när glykol var ett förhållandevis nytt begrepp, så fick man tillsätta korrosionsskyddet separat. Det ingick inte i glykolen från början.
av NilsO
Egentligen ska man ju aldrig behöva fylla på glykol – så problemet uppstår först när det finns en läcka. Då är det väl bättre att först åtgärda läckan och sedan byta kylarvätskan. Att byta kylarvätska bara för att man ska kunna fortsätta fylla på när det läcker ut känns som en halvdan lösning...

Olja drar motorn alltid lite, vissa motorer drar mycket och andra mindre. Men inga bilar med slutet kylsystem ska förbruka någon kylarvätska.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?