Njaaaääeee! Läs här:
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... igblandad/
Läs även säkerhetsdatabladet. Det står lite tillkrånglat, kemi är ett svårt språk om man inte kan det, men monoetylen är detsamma som etanol.
Jag glömde skriva det i förra inlägget. Glykolen i sig själv åldras inte under dom här två åren. Det är korrosionsskyddet som åldras. Jag är inte spränglärd i kemi, men jag har läst några gånger att korrosionsskyddet utgörs av
silikat i någon form. Googla på ordet. Det är alltså det som förbrukas och har inte så mycket funktion kvar efter två år. Jag antar att den här Longlife har en längre "aktiv" tid och fungerar efter även efter det andra året. Borde vara så? Det märkliga är att trots att dom kallar det Longlife så poängterar dom att följ "alltid biltillverkarens rekommendationer". Det står så där på webbsidan. Om biltillverkaren då säger två år, så är det ju bortkastade pengar att köpa Longlife om den ändå skall bytas efter två år. Kör vidare med etylenglykol.
Sedan är ju verkligheten en annan sak. Hur många av oss byter kylarvätska vart annat år? Det är nog någon sida i instruktionsboken som dom flesta förtränger och snabbt bläddrar förbi.
Och jag kan berätta, på sextiotalet när glykol var ett förhållandevis nytt begrepp, så fick man tillsätta korrosionsskyddet separat. Det ingick inte i glykolen från början.