Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Min V70N -05 läcker olja sen länge tillbaka och jag har aldrig lyckats hitta felet.
Jag trodde först att det berodde på en spricka vid drivaxelns infästning, men det känns inte som det längre.
Besiktning godkänner den inte så det är körförbud på den nu.

Grejen är att den verkar bara läcka under belastning.
Låter man bilen gå på tomgång så rinner det inget eller mycket lite.
Har sprejat rent med Bräkleen för att försöka konstatera vart det rinner ifrån, men det kommer så högt uppifrån så det är svårt att se exakt.

Har haft flera som kollat på bilen och många olika teorier om vad det kan vara.
Den senaste var en bilmekaniker som tror att det antingen kan vara blockpackningen som är dålig alternativt att det är en liten liten spricka i godset precis bakom vattenpumpen, för det blir blött av olja längs med den inre kåpan för kamremmen.

Är det någon som vet om det går oljekanaler bakom vattenpumpen?
Om jag måste byta blockpackningen, vad ska jag tänka på då?
Ska ventiler stå på nåt speciellt sätt o.s.v.?

//Markus
2.5T?
Istället för o skapa en ny tråd så lånar jag denna gamle och ställer min fråga till någon som vet eller tror sig veta :mrgreen:

Under sommaren o hösten när det fortfarande var varmt ute sådär 10-22 grader ute så drog bilen olja, inte mycket men det märktes då jag under sommaren o hösten klarat av att göra slut på 3 liter motorolja (haft 5st 1 liters castrol olja)

Nu på vintern när det är kallt ute mellan -5 till +5 så har det inte på lång tid dragit någon olja alls, stickan visar inga förändringar från vecka till vecka, inga oljefläckar har synts till under bilen och inga fuktiga fläckar i motorrummet, bakom motorn, under motorn, den går som den ska som den alltid gjort.

Kan det möjligtvis hjälpas genom att byta till en annan viskositet? nu kör jag med 0w-30 olja kanske man borde prova 5w-40? fast nackdelen är väl att bilen lär dra mer bensin på trögare olja?

Frågan är med var oljan som försvinner när det är varmare ute tar vägen? förbränns den inne i motorn på något vis? ?:-/ :mrgreen:

detta avser med en 2007 v70 2.4 bensin.
ja den förbränns.
Du bör inte byta viskositet eftersom motorns smörjning är gjord för den viskositeten. Dessutom måste ACEA-klassningen också uppfyllas.
milktrucker skrev:ja den förbränns.
Du bör inte byta viskositet eftersom motorns smörjning är gjord för den viskositeten. Dessutom måste ACEA-klassningen också uppfyllas.

Är de vanligt att de drar olja på sommaren när de blir varmare o slutar dra när det blir kallare? ?:-/
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]