- tor 08 okt 2015, 12:16
Tja!
Min V70N -05 läcker olja sen länge tillbaka och jag har aldrig lyckats hitta felet.
Jag trodde först att det berodde på en spricka vid drivaxelns infästning, men det känns inte som det längre.
Besiktning godkänner den inte så det är körförbud på den nu.
Grejen är att den verkar bara läcka under belastning.
Låter man bilen gå på tomgång så rinner det inget eller mycket lite.
Har sprejat rent med Bräkleen för att försöka konstatera vart det rinner ifrån, men det kommer så högt uppifrån så det är svårt att se exakt.
Har haft flera som kollat på bilen och många olika teorier om vad det kan vara.
Den senaste var en bilmekaniker som tror att det antingen kan vara blockpackningen som är dålig alternativt att det är en liten liten spricka i godset precis bakom vattenpumpen, för det blir blött av olja längs med den inre kåpan för kamremmen.
Är det någon som vet om det går oljekanaler bakom vattenpumpen?
Om jag måste byta blockpackningen, vad ska jag tänka på då?
Ska ventiler stå på nåt speciellt sätt o.s.v.?
//Markus
Min V70N -05 läcker olja sen länge tillbaka och jag har aldrig lyckats hitta felet.
Jag trodde först att det berodde på en spricka vid drivaxelns infästning, men det känns inte som det längre.
Besiktning godkänner den inte så det är körförbud på den nu.
Grejen är att den verkar bara läcka under belastning.
Låter man bilen gå på tomgång så rinner det inget eller mycket lite.
Har sprejat rent med Bräkleen för att försöka konstatera vart det rinner ifrån, men det kommer så högt uppifrån så det är svårt att se exakt.
Har haft flera som kollat på bilen och många olika teorier om vad det kan vara.
Den senaste var en bilmekaniker som tror att det antingen kan vara blockpackningen som är dålig alternativt att det är en liten liten spricka i godset precis bakom vattenpumpen, för det blir blött av olja längs med den inre kåpan för kamremmen.
Är det någon som vet om det går oljekanaler bakom vattenpumpen?
Om jag måste byta blockpackningen, vad ska jag tänka på då?
Ska ventiler stå på nåt speciellt sätt o.s.v.?
//Markus
- By klacken