Moderator: Moderatorer

#1619811
Mina nästan nya drivaxeldamasker (blott 5 år / 15000 mil gamla) har utvecklat sprickor, kanske bäst att byta dem innan de går sönder. Och så borde jag passa på att byta drivaxeltätningar, bilprovningen klagar på att det fuktar olja under växellådan ungefär varannan gång jag besiktar. Köpte nya tätningar för flera år sen men har inte fått dit dem.. Latmasken :-/

Alright, folk pratar om att använda en sexkanthylsa för att knacka i de nya tätningarna så jag var på biltema och letade efter något passande idag.
Deras 41mm krafthylsa är nästan exakt rätt, bara den invändiga fasningen som inte stämmer riktigt med gummikanten på tätningen. Borde väl gå att slipa lite på fasningen inne i hylsan så att det blir exakt? Kan nog sätta hylsan i EMCO-svarven och slipa med dremel och diamantslipstift medan den roterar? :-)
_tätn_1.jpg
_tätn_1.jpg (94.42 KiB) Visad 164 gånger
_tätn_2.jpg
_tätn_2.jpg (129.15 KiB) Visad 164 gånger
_tätn_3.jpg
_tätn_3.jpg (115.2 KiB) Visad 164 gånger
Edit: Fixat! Tog en stund men nu passar hylsa och tätning till 100%
_tätn_4.jpg
_tätn_4.jpg (202 KiB) Visad 112 gånger
_tätn_5.jpg
_tätn_5.jpg (193.9 KiB) Visad 112 gånger
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
Volvo orginalservice classic 10+

Någon som hört och gjort denna service:[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Någon som vet var "skärmen" p[…]

Intressant vad ni skriver. Automatlådan har […]

Vobblar multiremmen eller flyter den fint på[…]