Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416737
Paglar,
OK, tack för förtydligande om körsträckan i km på sommaren resp. vintern. Det är allt lite synd att Volvo inte satsat på lite större Litiumionbatteri så man kanske på vintern kunde köra så mycket som 10 mil och på sommaren kanske 15 mil. Det kan ju inte uteslutas att i framtiden batteritekniken utvecklas så att man i framtida Volvo el-hybrider som V60 T6 ADW Recharge kan få ut mer kapacitet (Ah) ur samma volym. Nu är jag såpass gammal, 59 år, att jag nästan tror detta kan bli min sista (Volvo) bil. När jag bli 65 år (om jag lever så långt) kommer det bli cykel nästan för hela slanten och bilen i garaget bara för nödvändiga längre resor väldigt sällan. Kanske, kanske det blir byte av batteripack en gång för mig om det blir en V60 T6 AWD Recharge, det är ju bara 8 års garanti på batteriet på en sån här bil. Det är inte lång tid, det borde ha varit nästan genomsnittsåldern för en bil i Sverige innan de skrotas anser jag, lite lamt att Volvo inte vågar stå bakom sin produkt fullt ut, lite så blir det ur min synvinkel, men jag förstår ju varför de inte kan ge garanti längre än 8 år, alla Lithiumion batterier "åldras" och kapacitetet samt prestanda sjunker med åren. Det vet jag alltför väl då jag flugit radiostyrda konstflygplan med elmotor och Lithium(polymer) batterier. Efter några hundra laddcykler börjar batterierna att bli "trötta".

Dragkrok, ja det var bra du påminde mig, det måste jag ju ha, den är infällbar, elmanövrerad ser jag - wow, det skulle bli en fröjd att slippa sätta på/ta av dragkrok, den sitter där för jämnan men fälls in när den inte används på en V60 T6 AWD Recharge. Vilken bra uppfinning!

Ljuspaketet: tyckte den vore "kul" bara för att få slippa blända av, jäkligt snitsig grej men har jag suttit och bländat av manuellt i 41 år fram till nu tror jag att jag klarar det i framtiden också.

Four-C: Aha, ja det kanske inte behövs. Det är ju en nyhet att det går att välja till såg jag för modellår 2021. Har inte gått att välja till tidigare på Recharge (laddhybrider) har jag läst mig till.

Den där Head-Up Display då, är det nåt att satsa på? Lite kul grej men jag vet inte om den är värt pengarna och om den verkligen är till nytta? Har ju inte direkt gått och tänkt "när skall Volvo komma med Head-Up Display i sina bilar jag längtar så efter det". Tänker mest på flygplan typ Gripen när jag hör ordet Head-Up Display.

Jaha du tycker en XC60 Recharge är bättre om man som jag är ute på skogsbilvägar en del. Synd bara att XC60 år för hög för oss (en person här som inte kommer i p.g.a. för hög bil, XC60, brorsan har nämligen en sån bil). Hoppas eldriften på Recharge funkar OK, för säkert 90% av all min körning kan jag göra på den ynka 87 hk elmotorn i en V60 T6 AWD Recharge. Men vilken acceleration det då blir... jag hinner nog gå och koka kaffe under tiden: 0-100 km/h på "pure" (bara eldrift) är 23,5 sekunder. Till och med "Skalman" accelerarar förbi, inte nån "Skutt" acceleration precis. Det märks att laddbybriderna är en väldig kompromiss. Ynka 87 hk elmotor, det är inte mycket.
/Bo

Paglar skrev: sön 06 dec 2020, 07:33 Under ideala förhållanden i sommarvärme, torr vägbana, låg jämn hastighet 50-70 km/h så kanske man kan köra 60km på en laddning. Men för det mesta 40 till 50 km sommartid och kanske 30 till 35 km vintertid.

Även den elektriska fyrhjulsdriften på hybriderna är överlägsen framhjulsdrift när du skall dra upp en båt.

Angående din spec. Så tycker jag det är helt rätt att gå på textilklädsel oftast kör jag eldrift och kall bil då är det behagligare med textilklädsel. Men jag hade tagit den lite dyrare textil/vinylklädseln i den ljusa kulören.
Om du är på en tight budget hade jag utan vidare skippat ljuspaket och four-C. Eluppvärmd vindruta visste jag inte att det fanns men verkar som ett bra tillval.
Kör du mycket på skogsbilvägar så hade jag skippat skyddsplåten och gått på XC60 istället.
Skall du dra båtsläpet också så kan det vara bra med dragkrok.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1416738
SWEiNSANE,
Jag tar i beaktande det du skrev om Ljuspaketets fördelar. Det är ju inget jättedyrt paket (4,9 laxar), blir som en droppe i havet så jag kan nog slänga med den också.
/Bo
#1416747
Den största fördelen med ljuspaketet är att man har helljus på även när man får möte eller ligger bakom en bil det bländar bara av delen som bländar övrig trafik för mig är det en säkerhetshöjande funktion att kunna ha så bra ljus o sikt som möjligt sen ingår utökad interiörbelysning också jag tycker det ger mycket känsla i bilen när det är belysning i fack o insteg mm..
#1416750
s6025t,
Det låter ju onekligen som Ljuspaketet är ett väldigt praktiskt paket, och ganska säkerhetshöjande både för en själv och de bilister man möter. Jag har ju glömt blända av några gånger under mitt 41-åriga bilkörande om jag säger så...
/Bo
#1416762
Ja systemet i sig är ju inte 100% på att blända av då det har sina begränsningar när bilar är skymda av backkrön o liknande då får man blända av som vanligt sen bländar det av vid vissa andra ljuskällor vid sidan av vägen också man har ju möjligheten att välja att manövrera helljuset manuellt också men överlag överväger fördelarna nackdelarna vid mitt bilkörande i mörker när man åker bakom en bil tycker jag det är grymt att ha helljus på ut på vägrenen o ut i terrängen skönt att kunna se 50-100 meter längre o bredare än med bara vanligt halvljus.
#1416788
Är det här nedan en idiot-plan eller en listig plan som bara en riktigt listig räv eller skata kan lista ut:

Om jag skaffar en sprillans ny V60 T6 ADW Recharge så kanske, kanske det är min sista bil. Jag skall definitivt avsluta mitt yrkes liv (gå i pension = bli friherre) om 6 år.
Min idiot-plan (eller Einstein-plan) är som följer:
När jag är pensionär kommer jag knappt köra bil och det lilla jag kommer köra kan bli med eldrift garanterat. Köra till affären, åka till flygfältet (lite modellflyg) och lite "strövtåg i hembygden, kommunen är ganska liten så det är kanske max 50 km om jag åter allra längst norrut. Lite småturer för nya startpunkter för träning (löpning eller skidåkning), ytterst sällan nån långtur över 10 mil. Det kommer bli minimalt med arbetspendling (60 km till och 60 km från jobbet och hem) fram till pensionen, jämfört med förr. Kanske inte blir ens 1000 mil per år total körning fram till pensionen, nästan allt kan köras på el även i det fallet. Man vet ju aldrig hur länge man lever men efter pensionen kommer bilen stå i garaget och bara "luftas" lite då och så, och då bara köras på el. Lithiumjon batteriet i en Volvo V60 T6 AWD Rechharge har bara 8 års garanti. Så vid lämpligt tillfälle efter det kan nytt batteri behöva införskaffas (kanske Volvo då har ett utbytessystem, så man får nån krona för det gamla batteriet, vem vet). Sen efter det andra batteriet är gammalt så är jag också gammal och troligen behöver jag ingen bil vid det laget (då sitter man väl på "hemmet").
Är jag en idiot eller Einstein?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1416789
Satt och grunna på detta igår, efter jag läst uppgiften:

Före årsmodell 2021 dvs 2020 var det i V60 T6 AWD Recharge möjligt med en toppfart på 230 km/h.
Nu på 2021 årsmodell är toppfarten begränsad till 180 km/h. Varför? Skall inte folk få köra ihjäl sig om de vill, en av de sista friheterna är ju bilen säger en del?
/Bo
#1416921
Hemingway ,
Då kanske jag är hyfsat normalt funtad då. Inte helt hopplöst tänkt m.a.o. :-)
Har ju tidigare "kört slut" på t.ex. V70 (2001:a), som nog varit den bästa Volvo jag har haft. 13 år och 40000 mil utan nåt annat än sedvanlig service, däckbyten, lite reparationer osv. Om de bilar Volvo bygger idag är lika hållbara har jag ingen susning om, men man har ju hört talas om elfel blir mer och mer vanliga och på en elhybrid kan det ju tänkas det blir en del el-relaterade fel, ligger liksom i sakens natur, kanske... Vi får väl se.

/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Handbroms v70n 2006

I min värld bytes slitna skivor alltid parvis[…]

2023 xc60 fälgar.

Tack, är villig å hålla med, mer […]

Tack för svaren. Volvo backade upp er ang&ari[…]

Absolut, dom sakerna sker. Men så överb[…]