- sön 06 dec 2020, 12:37
#1416737
Paglar,
OK, tack för förtydligande om körsträckan i km på sommaren resp. vintern. Det är allt lite synd att Volvo inte satsat på lite större Litiumionbatteri så man kanske på vintern kunde köra så mycket som 10 mil och på sommaren kanske 15 mil. Det kan ju inte uteslutas att i framtiden batteritekniken utvecklas så att man i framtida Volvo el-hybrider som V60 T6 ADW Recharge kan få ut mer kapacitet (Ah) ur samma volym. Nu är jag såpass gammal, 59 år, att jag nästan tror detta kan bli min sista (Volvo) bil. När jag bli 65 år (om jag lever så långt) kommer det bli cykel nästan för hela slanten och bilen i garaget bara för nödvändiga längre resor väldigt sällan. Kanske, kanske det blir byte av batteripack en gång för mig om det blir en V60 T6 AWD Recharge, det är ju bara 8 års garanti på batteriet på en sån här bil. Det är inte lång tid, det borde ha varit nästan genomsnittsåldern för en bil i Sverige innan de skrotas anser jag, lite lamt att Volvo inte vågar stå bakom sin produkt fullt ut, lite så blir det ur min synvinkel, men jag förstår ju varför de inte kan ge garanti längre än 8 år, alla Lithiumion batterier "åldras" och kapacitetet samt prestanda sjunker med åren. Det vet jag alltför väl då jag flugit radiostyrda konstflygplan med elmotor och Lithium(polymer) batterier. Efter några hundra laddcykler börjar batterierna att bli "trötta".
Dragkrok, ja det var bra du påminde mig, det måste jag ju ha, den är infällbar, elmanövrerad ser jag - wow, det skulle bli en fröjd att slippa sätta på/ta av dragkrok, den sitter där för jämnan men fälls in när den inte används på en V60 T6 AWD Recharge. Vilken bra uppfinning!
Ljuspaketet: tyckte den vore "kul" bara för att få slippa blända av, jäkligt snitsig grej men har jag suttit och bländat av manuellt i 41 år fram till nu tror jag att jag klarar det i framtiden också.
Four-C: Aha, ja det kanske inte behövs. Det är ju en nyhet att det går att välja till såg jag för modellår 2021. Har inte gått att välja till tidigare på Recharge (laddhybrider) har jag läst mig till.
Den där Head-Up Display då, är det nåt att satsa på? Lite kul grej men jag vet inte om den är värt pengarna och om den verkligen är till nytta? Har ju inte direkt gått och tänkt "när skall Volvo komma med Head-Up Display i sina bilar jag längtar så efter det". Tänker mest på flygplan typ Gripen när jag hör ordet Head-Up Display.
Jaha du tycker en XC60 Recharge är bättre om man som jag är ute på skogsbilvägar en del. Synd bara att XC60 år för hög för oss (en person här som inte kommer i p.g.a. för hög bil, XC60, brorsan har nämligen en sån bil). Hoppas eldriften på Recharge funkar OK, för säkert 90% av all min körning kan jag göra på den ynka 87 hk elmotorn i en V60 T6 AWD Recharge. Men vilken acceleration det då blir... jag hinner nog gå och koka kaffe under tiden: 0-100 km/h på "pure" (bara eldrift) är 23,5 sekunder. Till och med "Skalman" accelerarar förbi, inte nån "Skutt" acceleration precis. Det märks att laddbybriderna är en väldig kompromiss. Ynka 87 hk elmotor, det är inte mycket.
/Bo
OK, tack för förtydligande om körsträckan i km på sommaren resp. vintern. Det är allt lite synd att Volvo inte satsat på lite större Litiumionbatteri så man kanske på vintern kunde köra så mycket som 10 mil och på sommaren kanske 15 mil. Det kan ju inte uteslutas att i framtiden batteritekniken utvecklas så att man i framtida Volvo el-hybrider som V60 T6 ADW Recharge kan få ut mer kapacitet (Ah) ur samma volym. Nu är jag såpass gammal, 59 år, att jag nästan tror detta kan bli min sista (Volvo) bil. När jag bli 65 år (om jag lever så långt) kommer det bli cykel nästan för hela slanten och bilen i garaget bara för nödvändiga längre resor väldigt sällan. Kanske, kanske det blir byte av batteripack en gång för mig om det blir en V60 T6 AWD Recharge, det är ju bara 8 års garanti på batteriet på en sån här bil. Det är inte lång tid, det borde ha varit nästan genomsnittsåldern för en bil i Sverige innan de skrotas anser jag, lite lamt att Volvo inte vågar stå bakom sin produkt fullt ut, lite så blir det ur min synvinkel, men jag förstår ju varför de inte kan ge garanti längre än 8 år, alla Lithiumion batterier "åldras" och kapacitetet samt prestanda sjunker med åren. Det vet jag alltför väl då jag flugit radiostyrda konstflygplan med elmotor och Lithium(polymer) batterier. Efter några hundra laddcykler börjar batterierna att bli "trötta".
Dragkrok, ja det var bra du påminde mig, det måste jag ju ha, den är infällbar, elmanövrerad ser jag - wow, det skulle bli en fröjd att slippa sätta på/ta av dragkrok, den sitter där för jämnan men fälls in när den inte används på en V60 T6 AWD Recharge. Vilken bra uppfinning!
Ljuspaketet: tyckte den vore "kul" bara för att få slippa blända av, jäkligt snitsig grej men har jag suttit och bländat av manuellt i 41 år fram till nu tror jag att jag klarar det i framtiden också.
Four-C: Aha, ja det kanske inte behövs. Det är ju en nyhet att det går att välja till såg jag för modellår 2021. Har inte gått att välja till tidigare på Recharge (laddhybrider) har jag läst mig till.
Den där Head-Up Display då, är det nåt att satsa på? Lite kul grej men jag vet inte om den är värt pengarna och om den verkligen är till nytta? Har ju inte direkt gått och tänkt "när skall Volvo komma med Head-Up Display i sina bilar jag längtar så efter det". Tänker mest på flygplan typ Gripen när jag hör ordet Head-Up Display.
Jaha du tycker en XC60 Recharge är bättre om man som jag är ute på skogsbilvägar en del. Synd bara att XC60 år för hög för oss (en person här som inte kommer i p.g.a. för hög bil, XC60, brorsan har nämligen en sån bil). Hoppas eldriften på Recharge funkar OK, för säkert 90% av all min körning kan jag göra på den ynka 87 hk elmotorn i en V60 T6 AWD Recharge. Men vilken acceleration det då blir... jag hinner nog gå och koka kaffe under tiden: 0-100 km/h på "pure" (bara eldrift) är 23,5 sekunder. Till och med "Skalman" accelerarar förbi, inte nån "Skutt" acceleration precis. Det märks att laddbybriderna är en väldig kompromiss. Ynka 87 hk elmotor, det är inte mycket.
/Bo
Paglar skrev: ↑sön 06 dec 2020, 07:33 Under ideala förhållanden i sommarvärme, torr vägbana, låg jämn hastighet 50-70 km/h så kanske man kan köra 60km på en laddning. Men för det mesta 40 till 50 km sommartid och kanske 30 till 35 km vintertid.
Även den elektriska fyrhjulsdriften på hybriderna är överlägsen framhjulsdrift när du skall dra upp en båt.
Angående din spec. Så tycker jag det är helt rätt att gå på textilklädsel oftast kör jag eldrift och kall bil då är det behagligare med textilklädsel. Men jag hade tagit den lite dyrare textil/vinylklädseln i den ljusa kulören.
Om du är på en tight budget hade jag utan vidare skippat ljuspaket och four-C. Eluppvärmd vindruta visste jag inte att det fanns men verkar som ett bra tillval.
Kör du mycket på skogsbilvägar så hade jag skippat skyddsplåten och gått på XC60 istället.
Skall du dra båtsläpet också så kan det vara bra med dragkrok.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.