Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det man bör ha i åtanke när det gäller detta jobbet är att det är grenrörspackningen som skall bytas
Och jag är rätt säker på att alla kör sin bil till verkstaden....
Mao grenröret blir rätt varmt så om det "bara" är detta som skall åtg så är det inte onormalt att man som mekaniker vill att grenröret svalnar iallafall lite grann så att man kan ta i grejerna
Gör man det i samband med andra jobb så kan man utföra dessa saker först och får då avsvalningstiden där

Min bästa är en kund som ringde från Värmland och ville boka in tid för denna åtg ?:-/
Självklart skulle dom vänta för dom skulle vidare till Ullared ... Blir inte alls varmt med den resan innan :-O)

//Gooose
Jag håller med dig, teknikern som utförde servicen och åtgärden på min bil kunde knappt hålla sin kropp från motorns värme, han lade ett tjockt täcke ovan på motorn och sträckte sig för att jobba, han klagade några gånger på att det var för varmt, började svettas och sånt, så detta kan vara anledningen till att arbetet kanske tar längre tid än vad det är egentligen.
gooose skrev:Det man bör ha i åtanke när det gäller detta jobbet är att det är grenrörspackningen som skall bytas
Och jag är rätt säker på att alla kör sin bil till verkstaden....
Mao grenröret blir rätt varmt så om det "bara" är detta som skall åtg så är det inte onormalt att man som mekaniker vill att grenröret svalnar iallafall lite grann så att man kan ta i grejerna
Gör man det i samband med andra jobb så kan man utföra dessa saker först och får då avsvalningstiden där

Min bästa är en kund som ringde från Värmland och ville boka in tid för denna åtg ?:-/
Självklart skulle dom vänta för dom skulle vidare till Ullared ... Blir inte alls varmt med den resan innan :-O)

//Gooose
Cox skrev:Bygga om ? Utveckla detta påstående, menar du att svetsen plockas fram ? Det tror jag inte ett smack på Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
nä menar att man får en ombyggnadssats från volvo man byter packning från metall som är i två lager till pappers packning. sedan får man skära om värmeskölden eftersom packningen kommer att vara i vägen
tony77 skrev:
Bingo93 skrev:Denna åtgärd gäller bilar med gamla motorn ford motor. och ja det är ganska stort jobb eftersom man måste bygga om grenröret (dåligt byggt) jag skulle tippa på 3-6 timmar tar det om man är duktig
Det är helt fel info du har vännen.
nä det är tyvärr sant men sen är det beroende fån person till person och hur många man har gjort :-)-)
Min tekniker berättar att dom gör det på kring 2.5-3h men siktar på att komma ner ytterligare en timme i tid när rutinen sitter. Dom hade inte gjort så många. Volvo centralt ger bara verkstan ersättning för 1.5h om jag förstod rätt.
joel80 skrev:Min tekniker berättar att dom gör det på kring 2.5-3h men siktar på att komma ner ytterligare en timme i tid när rutinen sitter. Dom hade inte gjort så många. Volvo centralt ger bara verkstan ersättning för 1.5h om jag förstod rätt.

ersättning är 1.4h men den verkliga tiden skulle jag uppskatta det dubbla
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]