- ons 01 jun 2016, 14:25
#1081738
Hej på er alla glada Volvo ägare!
Jag är ny på forumet och ganska ny när det gäller meckandet. Jag har åtagit mig mindre modifieringar av andra bilar men detta blir min första som ska registreras som ombyggt fordon i slutet av sommaren. Jag har köpt mig en Volvo Duett från 62 som inte har ett enda rätt så gråt inga floder för att jag "slaktar" den. Jag har en donator bil Volvo 940 (130hk) som bistår med motor, låda och bakaxel.
Så såg den ut när jag hämtade den i de norra delarna av vårt avlånga land.

Mycket rost på paneler och dörrar men en otroligt fin och 99% rostfri ram
-)

Ur med den gamla oljeläckande B20 och demontering av framvagnen

Bearbetar ramen så att 140 framvagnen kan få plats

Byter lite paneler och funderar på om jag ska behålla bladfjäder eller bygga spiral ?:-/


Det kommer att bli spiralflädrar och jag förbereder karossen för en bredare axel. Lösningen blir att bygga skärmbreddare av spegelvända framskärmar och sedan lite stepside stuk


140 framvagnen är på plats och motorfästen ska byggas, bakvagnen injusteras mot en balk som jag har punktat i ramen i de främre bladfjäder infästningarna

Motor och låda är på plats och vi tackar för oss för stunden och återkommer med bakvagn och torpedvägg

Jag är ny på forumet och ganska ny när det gäller meckandet. Jag har åtagit mig mindre modifieringar av andra bilar men detta blir min första som ska registreras som ombyggt fordon i slutet av sommaren. Jag har köpt mig en Volvo Duett från 62 som inte har ett enda rätt så gråt inga floder för att jag "slaktar" den. Jag har en donator bil Volvo 940 (130hk) som bistår med motor, låda och bakaxel.
Så såg den ut när jag hämtade den i de norra delarna av vårt avlånga land.

Mycket rost på paneler och dörrar men en otroligt fin och 99% rostfri ram


Ur med den gamla oljeläckande B20 och demontering av framvagnen
Bearbetar ramen så att 140 framvagnen kan få plats
Byter lite paneler och funderar på om jag ska behålla bladfjäder eller bygga spiral ?:-/
Det kommer att bli spiralflädrar och jag förbereder karossen för en bredare axel. Lösningen blir att bygga skärmbreddare av spegelvända framskärmar och sedan lite stepside stuk
140 framvagnen är på plats och motorfästen ska byggas, bakvagnen injusteras mot en balk som jag har punktat i ramen i de främre bladfjäder infästningarna
Motor och låda är på plats och vi tackar för oss för stunden och återkommer med bakvagn och torpedvägg