Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av MMikael
Hej på er alla glada Volvo ägare!

Jag är ny på forumet och ganska ny när det gäller meckandet. Jag har åtagit mig mindre modifieringar av andra bilar men detta blir min första som ska registreras som ombyggt fordon i slutet av sommaren. Jag har köpt mig en Volvo Duett från 62 som inte har ett enda rätt så gråt inga floder för att jag "slaktar" den. Jag har en donator bil Volvo 940 (130hk) som bistår med motor, låda och bakaxel.

Så såg den ut när jag hämtade den i de norra delarna av vårt avlånga land.
Bild

Mycket rost på paneler och dörrar men en otroligt fin och 99% rostfri ram :-)-)
Bild

Ur med den gamla oljeläckande B20 och demontering av framvagnen
Bild

Bearbetar ramen så att 140 framvagnen kan få plats
Bild

Byter lite paneler och funderar på om jag ska behålla bladfjäder eller bygga spiral ?:-/
Bild
Bild

Det kommer att bli spiralflädrar och jag förbereder karossen för en bredare axel. Lösningen blir att bygga skärmbreddare av spegelvända framskärmar och sedan lite stepside stuk
Bild
Bild

140 framvagnen är på plats och motorfästen ska byggas, bakvagnen injusteras mot en balk som jag har punktat i ramen i de främre bladfjäder infästningarna
Bild

Motor och låda är på plats och vi tackar för oss för stunden och återkommer med bakvagn och torpedvägg
Bild
av MMikael
DayDreamer skrev:Intressant, ska bli kul att följa :D
Jag hoppas att jag kan inspirera fler och att mina alternativa lösningar kan vara en ögon öppnare för flera. Jag har länge sökt själv efter svar och bilder på exempelvis modifieringen av rambalken, hoppas att det kan vara till nytta för någon.

Vill också passa på att skriva att detta är ett "budget bygge" och det kommer inte bli så mycket putts och stuts

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]